18. Jawapan untuk Masalah Sehari-harian - Bahagian XVIII: Hazrat Khalifatul Masihi V (atba)
*Blog ini kepunyaan Musa Bin Masran sendiri, Penterjemah bebas yang memuatkan hasil penterjemah sendiri dan sembarang kesilapan dan kekurangan dalam penterjemahan adalah penterjemah sendiri. Dan blog ini bukan ofisial web atau media rasmi Jamaat Ahmadiyah. Blog ini berusaha menyajikan bahan-bahan bacaan yang terbaik pernah terbit menurut penterjemah untuk disajikan kepada pembaca blog ini sendiri dan pencinta buku dan pengikut rajin blog ini.*Tiada bahagian terjemahan ini boleh diterbitkan semula atau digunakan dalam sebarang bentuk atau oleh apa-apa cara grafik, elektronik atau mekanikal, termasuk fotokopi, rakaman, penyalinan atau penyimpanan maklumat dan sistem pengambilan tanpa kebenaran Penterjemah atau yang punya blog ini.
Jawapan untuk Masalah Sehari-harian - Bahagian XVIII: Hazrat Khalifatul Masihi V (atba)
16 Julai 2021
Diterjemahkan oleh Musa Bin Masran
Panduan mengenai isu-isu dasar Islam - yang telah disampaikan oleh
Hazrat Amirul Momineen, Khalifatul Masih V (atba) dalam berbagai kesempatan dalam
surat-menyurat bertulisnya dan semasa program MTA - disiarkan secara rasmi di
bawah ini untuk kepentingan semua orang.
Zaheer Ahmad Khan, Head of Records Departement, Private Secretariat,
London
Keinginan untuk Mati, Syurga dan Neraka dan Penderitaan dan Mengatasi Cabaran
Hadith terhadap yang ingin untuk mati
Hazrat Amirul Momineen, Khalifatul Masih V(atba) telah ditanya tentang kesahihan daripada satu hadith
di mana yang Nabi Suci (saw) adalah dilaporkan telah bersabda, “Jangan menunaikan keinginan untuk mati!”
Orang juga menulis bahawa hadith ini telah tidak didapati dalam buku-buku Jamaat
kami.
Huzoor (atba), dalam satu surat bertarikh 4 April 2019, memberikan jawapan
berikut:
“Hadith yang anda telah rujuk dalam surat anda telah direkodkan dalam pelbagai
kitab hadith. Hazrat Imam Bukhari (rh) dan Hazrat Imam Muslim (rh) telah juga termasuk
dalam kitab mereka. Yang tepat kata-kata daripada hadith tersebut adalah seperti
berikut:
عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ رَضِيَ اللّٰهُ عَنْهُ قَالَ
النَّبِيُّ صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لَا يَتَمَنَّيَنَّ أَحَدُكُمْ الْمَوْتَ
مِنْ ضُرٍّ أَصَابَهُ فَإِنْ كَانَ لَا بُدَّ فَاعِلًا فَلْيَقُلْ اللّٰهُمَّ أَحْيِنِيْ
مَا كَانَت
الْحَيَاةُ خَيْرًا لِي وَتَوَفَّنِيْ
إِذَا كَانَتْ الْوَفَاةُ خَيْرًا لِيْ
“Hazrat Anas (ra) bin Malik mengatakan
Nabi Suci (saw) bersabda, ‘Tiada daripada anda harus ingin untuk mati kerana malapetaka
menimpa mereka, tetapi jika orang tidak boleh daripada melakukan demikian, mereka
perlu berkata: “Ya Allah! Jadikan hidup aku panjang selagi kehidupan adalah lebih
baik untuk aku, dan biarkanlah aku mati jika kematian menjadi lebih baik untuk aku.”
(Sahih al-Bukhari) Kitab al-Mardaa, Bab tamanni al-mareed al-maut)
“Dalam buku-buku Jamaat, hadith ini disebut di dalam tafsirnya daripada Sahih
al-Bukhari oleh Hazrat Syed Zainul Abidin Waliullah Shah Sahib (ra). Saya telah
menyebutkan hadith ini semasa Khutbah Jumaat 17 Ogos 2012, menyatakan bahawa Nabi
Suci (saw) telah bersabda, ‘Biarlah
tiada manusia yang ingin kematian.’ Untuk sebab ini adalah bahawa jika dia adalah
baik, dia boleh meningkatkan dalam perbuatan baik dan mewarisi nikmat daripada Allah
yang Maha Tinggi, dan jika ia adalah jahat, ia boleh baik dengan bertaubat.”
Lelaki sepupu sebagai seorang wali
Pada kesempatan daripada satu perkahwinan, seorang sepupu lelaki bapa daripada
pengantin perempuan telah dilantik sebagai wali dia kerana bapa dia telah
meninggal dunia. Perkiraan ini telah dibantah oleh Bahagian Rishta nata.
Huzoor (atba), dalam satu surat bertarikh 14 Januari 2020, memberikan arahan
berikut dalam hal ini:
“Yang dihormati Amir Sahib Kanada telah menghantar saya sebuah kes pendaftaran
perkahwinan di mana bapa gadis itu telah meninggal dunia dan dia juga tidak mempunyai
sembarang abang. Anak perempuan telah melantik sepupu bapa lelaki sebagai wali
untuk dia nikah. Walau bagaimanapun, anda telah enggan untuk mendaftar
perkahwinan, mengatakan bahawa seorang sepupu bapa lelaki tidak boleh menjadi seorang
wali .
“Tolong, beritahu saya mengikut kepada fiqh yang mana anda telah menolak
pendaftaran kerana seorang sepupu bapa lelaki telah dilantik sebagai yang wali
, sedangkan gadis itu tidak mempunyai bapa yang masih hidup atau dia tidak mempunyai
apa-apa saudara?
“Menurut kepada fiqh Ahmadiyah, selepas bapa, darah saudara yang terdekat
daripada gadis kini boleh menjadi wali dia. Sebagai seorang sepupu bapa lelaki
adalah dikira antara darah saudara-mara yang dekat, dia boleh menjadi wali
anak perempuan, dengan syarat bahawa tiada seorang pun daripada saudara-mara dekat
hidup. Jadi, sila daftar perkahwinan beliau.”
Konsep Syurga dan Neraka Yang benar
Hazrat Amirul Momineen (atba) ditanya, “Jika konsep daripada fizikal Syurga
dan Neraka adalah tidak betul, maka apa itu Syurga dan Neraka? Apa Syurga dan Neraka
akan kelihatan seperti selepas Hari Kiamat?
Huzoor (atba), dalam satu surat, bertarikh 4 Februari 2020, memberi berikut:
“Hanya kerana terdapat semua jenis daripada idea-idea tentang Syurga dan
Neraka di agama lain, Islam telah juga direka-reka mempunyai idea salah dalam
minda mereka kerana salah faham kenyataan daripada Al-Quran Suci dan hadith tentang
Syurga dan Neraka dan akibat mereka mengambil secara literal. Walau
bagaimanapun, Al-Quran Suci dan hadith hanya memberi kiasan penerangan
daripada Syurga dan Neraka dalam rangka untuk membuat manusia memahami. Kata-kata
yang menerangkan Syurga dan Neraka telah digunakan sebagai metafora
(perlambangan) dan terdapat satu yang berbeza adalah kebenaran tersembunyi di
belakangnya. Oleh itu, bersama-sama dengan ini penerangan kiasan, Al-Quran Suci
juga menyatakan:
فلا تعلم نفس ما أخفي لهم من قرة أعين جزاء بما كانوا
يعملون
“ Maka tiada suatu jiwa mengetahui, apa yang tersembunyi
bagi mereka dari penyejuk mata sebagai balasan terhadap apa yang telah mereka
kerjakan.” [Surah Al-Sajdah, 32:18]
“Begitu juga, ia telah telah diriwayatkan dalam sebuah hadith Nabi Suci (saw)
bersabda bahawa nikmat daripada Syurga itu adalah seperti:
ما لا عين رأت ولا أذن سمعت ولا خطر على قلب بشر
“ 'Tidak mata pernah melihatnya, tiada telinga pernah mendengarnya, dan tiada
hati manusia pernah mengandungnya. [ Sahih al-Bukhari, Kitab bad'il khalq
, baab maa ja'a fi siffat al-jannah wa annahaa makhluqah]
Sebenarnya, Syurga dan Neraka adalah cerminan iman dan perbuatan di dunia
ini. Mereka bukan sesuatu yang baru yang akan datang kepada manusia dari luar;
sebaliknya, syurga manusia berasal dari dalam dirinya. Ini adalah iman dan
perbuatan baiknya sendiri, kenikmatan yang mulai dia alami dalam kehidupan ini
dan taman-taman iman dan perbuatannya dapat dilihat dengan cara yang halus.
Sungai juga kelihatan dengan cara yang sama. Kebun-kebun ini akan dialami
dengan hebat di akhirat. Oleh itu, Al-Quran menyatakan mengenai orang-orang
Syurga:
كُلَّمَا رُزِقُوا مِنْهَا مِنْ ثَمَرَةٍ رِزْقًا قَالُوا
هَذَا الَّذِي رُزِقْنَا مِنْ قَبْلُ وَأُتُوا بِهِ مُتَشَابِهًا
“ ‘Setiap kali mereka sedang diberi satu bahagian daripada buah daripadanya,
mereka akan berkata: Ini adalah apa yang telah diberikan kepada kita sebelum”, dan
hadiah yang saling menyerupai akan dapat membawa kepada mereka.’ [Surah Al-Baqarah,
2: 26]
“Hazrat Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan , manakala menjelaskan atas dasar yang realiti Syurga
dan Neraka, menyatakan:
“Menurut Al-Quran, Neraka dan Syurga adalah cerminan kehidupan manusia,
dan bukan sesuatu yang baru yang datang dari luar. Memang benar bahawa di
akhirat, mereka akan dimanifestasikan secara fizikal, tetapi mereka akan
menjadi gambaran keadaan rohani manusia dalam kehidupan ini. Kami tidak
menganggap Syurga mengandungi pokok-pokok material, dan juga Neraka yang penuh
dengan belerang dan sulfur. Menurut ajaran Islam, Syurga dan Neraka adalah
cerminan tindakan yang dilakukan seseorang di dunia ini. ’(Falsafah Ajaran
Islam, hlm. 157)”. (The Philosophy Teachings of Islam, hlm. 157).
Masalah daripada penderitaan
Seseorang bertanya kepada Hazrat Khalifatul Masih V (atba) tentang
penyakit anak mereka dan bertanya, “Mengapa Tuhan Yang Maha Esa tidak hanya
menyembuhkan anak saya, ketika semuanya terletak di tangan-Nya? Seseorang boleh
mengatakan bahawa manusia dihukum kerana perbuatannya, tetapi anak saya
dilahirkan dengan keadaan ini. Apa dosa yang telah dilakukannya? Semua ini di
luar pemahaman saya. Tolong jelaskan ini kepada saya.”
Dalam surat bertarikh 4 Februari 2020, Huzoor (atba) memberikan jawapan
berikut:
“Pengetahuan manusia sangat tidak sempurna dan tidak lengkap
dibandingkan dengan Tuhan, Yang Maha Mengetahui. Oleh itu, mustahil bagi
manusia untuk memahami hikmah setiap tindakan Tuhan Yang Maha Esa. Oleh itu,
tidaklah wajar manusia mengemukakan bantahan mengenai Makhluk Allah yang Maha
Agung. Ini menunjukkan rasa tidak bersyukur terhadap nikmat Tuhan, kerana
nikmat yang Allah SWT mahukan kepada manusia tidak terkira banyaknya, dan
mustahil baginya untuk bersyukur untuk mereka semua. Itulah sebabnya Nabi Suci (saw)
mengatakan bahawa amal wajib dilakukan pada setiap sendi tubuh manusia setiap
hari kerana walaupun satu sendi hilang, seluruh tubuhnya dapat menjadi tidak
berguna.
“Kemudian, nasihat lain yang diberikan kepada kita oleh Nabi Suci (saw) adalah
bahawa ketika seseorang melihat seseorang yang lebih baik darinya dari segi
kekayaan atau pembangunan fizikal, dia juga harus melihat orang yang lemah dari
segi kewangan atau fizikal daripada dia. Mengikuti nasihat ini dapat menanamkan
rasa syukur yang nyata di dalam hati manusia atas nikmat Allah yang Maha Agung.
“Kedua, ada banyak rahsia kemajuan manusia, yang tersembunyi di dalam penciptaan
Allah Yang Maha Esa ini. Sekiranya bukan kerana penderitaan, siksaan dan
penyakit ini, manusia bahkan tidak akan tergerak untuk berfikir dan berkembang
dan dia akan menjadi objek statis seperti batu. Penderitaan inilah yang
menjadikan keinginan untuk penyelidikan dan kajian hidup dalam diri manusia.
Oleh itu, penyelidikan dan penemuan ilmiah sering kali didorong oleh perjuangan
berterusan untuk menyingkirkan penderitaan dan ketidakselesaan manusia.
“Perkara ketiga adalah bahawa penderitaan yang menimpa manusia adalah
akibat perbuatan manusia sendiri. Allah Yang Maha Esa telah membuat
undang-undang alam untuk menjalankan sistem dunia dan setelah menciptakan
banyak perkara di dunia, Dia menjadikan manusia sebagai penguasa atas mereka.
Sekarang, jika manusia tidak mendapat keuntungan dari perkara-perkara tertentu
atau menyakiti dirinya sendiri dengan menyalahgunakannya, maka itu adalah
kesalahannya sendiri. Sebagai contoh, sains perubatan telah membuktikan bahawa
kelemahan ibu bapa tertentu mempengaruhi anak-anak mereka. Sekiranya rawatan
penuh tidak diambil semasa mengandung, kadang-kadang boleh memberi kesan buruk
kepada kesihatan anak yang belum lahir. Ibu yang berdiet kadangkala mempunyai
bayi yang lemah. Kanak-kanak perempuan yang mempunyai kebiasaan makan kotoran
semasa kecil mereka kadang-kadang mempunyai anak kurang upaya.
“Oleh itu, penderitaan tidak diciptakan oleh Tuhan Yang Maha Esa, tetapi
disebabkan oleh penyalahgunaan atau kurangnya kesederhanaan sehubungan dengan
hukum alam ini yang dibuat untuk kepentingan manusia. Namun, Allah yang Maha
Agung mengampuni manusia dari banyak kesalahannya dan melindunginya dari akibat
buruk mereka. Allah yang Maha Esa telah menjelaskan perkara ini dalam Al-Quran
sebagai berikut:
“Dan
apa pun yang menimpa kamu berupa musibah, maka itu disebabkan apa yang telah
tanganmu perbuat. Dan Dia memaafkan banyak dosa-dosa.” (Surah Al-Shura, 42:31)
“Lebih-lebih lagi,
ini juga merupakan bagian dari hukum alam yang diciptakan oleh Tuhan Yang Maha
Esa bahawa semuanya menerima pengaruh perkara lain. Kerana undang-undang yang
sama, anak-anak juga mengambil perkara baik dari ibu bapa mereka dan juga
perkara buruk: mereka mengambil kesihatan dari mereka dan juga penyakit.
Sekiranya mereka tidak mewarisi penyakit atau penyakit daripada ibu bapa
mereka, mereka juga tidak akan mewarisi perkara yang baik. Sekiranya demikian,
maka manusia akan menjadi batu yang tidak akan menerima apa-apa kesan, baik
atau buruk, dan dengan demikian, tujuan hidup manusia menjadi batal dan
kewujudan manusia menjadi lebih buruk daripada binatang.
“Keempat, kehidupan
dunia ini sebenarnya adalah kehidupan sementara dan penderitaannya juga
sementara. Dan orang-orang yang menderita dalam kehidupan sementara ini, Allah
Yang Maha Tinggi sebagai balasannya menghilangkan penderitaan orang-orang
seperti itu di Akhirat yang sebenarnya hidup kekal. Oleh itu, diceritakan dalam
hadis bahawa walaupun duri menusuk orang yang beriman ketika berjalan di dunia
ini, Allah Yang Maha Esa menulis pahala dalam perihal perbuatannya atau
mengampuni dosa-dosanya.
“Allah Yang Maha
Esa menempatkan orang yang dikasihi-Nya melalui penderitaan kehidupan dunia
ini. Itulah sebabnya Nabi Suci (saw) mengatakan bahawa para nabi diuji oleh
umat yang paling banyak. Kemudian, orang lain dicuba mengikut peringkat mereka.
Hazrat Aisyah (ra) menyatakan, ‘Saya tidak pernah melihat seorang manusia lebih
menderita daripada Nabi Suci (saw).’ Kami tahu bahawa banyak anak-anaknya meninggal,
walaupun kesedihan atas kematian satu anak pun sangat besar.
“Oleh itu, ada
banyak mutiara kebijaksanaan ilahi yang tersembunyi dalam penderitaan dan cubaan
duniawi, yang kadang-kadang tidak dapat difahami oleh akal manusia. Oleh itu,
seseorang harus berusaha memikulnya dengan sabar dan berdoa.
“Hazrat Masihi
Mau’ud (as) yang Dijanjikan seperti yang dinyatakan, Kadang-kadang kemakmuran
ilahi adalah manusia tidak mencapai keinginan dalam hidup. Terdapat pelbagai
jenis malapetaka, cubaan, penyakit dan musibah, tetapi tidak boleh cemas
olehnya.” (Malfuzat [Urdu], Jilid 5, hlm. 23, Edisi 2016)
Tanggungjawab
daripada ahli untuk Lajna dan Nasirat
Semasa mulaqat maya Amila Nasional Lajna Imaillah Bangladesh dengan
Huzoor (atba), yang diadakan pada 14 November 2020, Huzoor (atba) menarik
perhatian ahli Lajna dan Nasirat kepada pelbagai aspek tarbiyat dan memberi
mereka arahan yang berikut:
“Tarbiyat Lajna [ahli] harus dilakukan dengan cara yang seharusnya
menjadi kebiasaan mereka untuk berpakaian dengan cara yang sederhana dan untuk
melakukan purdah. Ketika mereka keluar, mereka tidak boleh berpakaian dengan
cara yang dapat mengundang perhatian orang-orang jahat untuk mengarahkan
mereka. Mereka harus memperhatikan purdah ketika mereka keluar. Anda harus
memastikan dan sentiasa berhati-hati bahawa wanita Ahmadi, muda dan tua,
berbeza dari yang lain.
“Lebih-lebih lagi, menanamkan kebiasaan pada anggota Lajna Imaillah
bahawa setiap orang dari mereka menunaikan solat lima waktu setiap hari secara
teratur. Cuba pastikan setiap ahli Lajna membaca Al-Quran setiap hari.
“Anda juga harus berusaha dan menarik perhatian ahli yang lebih muda
untuk mencari pasangan yang sesuai di dalam Jamaat berbanding di luar Jamaat.
“Anda harus menanamkan kebiasaan ini pada wanita yang bekerja, baik muda
atau tua, bahawa mereka berpakaian sederhana di tempat kerja mereka dan bahawa
mereka mengamati purdah ketika di tempat kerja.
“Begitu juga, anda harus mengadakan seminar tarbiyat dan mengajak
generasi muda untuk menghadiri seminar tersebut. Semasa seminar itu, jelaskan
kepada mereka perintah-perintah Allah dan Nabi-Nya serta hikmah di belakangnya
dan ajarkan kepada mereka bahawa mereka harus melaksanakan tarbiyat mereka
sesuai dengan perintah-perintah itu.”
Semasa mulaqat yang sama, sambil menjelaskan lebih lanjut mengenai
pentingnya tarbiyat Nasirat, Huzoor (atba) mengatakan:
“Rancanglah program tarbiyat seperti itu untuk Nasirat yang memastikan
bahawa tarbiyat mereka dilakukan dengan benar, yang bererti mereka
mengembangkan kebiasaan untuk melakukan solat secara teratur, membaca Al-Quran
secara teratur, solat secara teratur, dan mendengarkan khutbah saya di MTA
secara teratur. Sekiranya anda memastikan tarbiyat Nasirat yang baik, mereka
akan berfungsi dengan lebih cekap setelah mereka menyertai Lajna Imaillah.
Sekiranya anda memastikan latihan moral yang baik dari Nasirat, maka
insya-Allah, ini juga akan meningkatkan taraf ahli Lajna anda juga. Oleh itu,
cubalah agar anda dapat melakukan tarbiyat Nasirat yang baik.”
Adakah Huzoor (atba) cuti biasa dari tempat kerja?
Semasa mulaqat yang sama, seorang ahli Lajna Imaillah berkata, “Huzoor, adalah
orang yang sangat sibuk. Adakah Huzoor mempunyai pengaturan untuk cuti dari
waktu kerja selama seminggu? Bagaimana Huzoor mencari masa untuk rakan dan
keluarga Huzoor?”
Huzoor (atba) menjawab:
“Saya menghabiskan masa seperti ini. Saya menikmati cuti mingguan saya
pada masa ini dengan mengadakan pertemuan dengan anda semua. Ini adalah cuti
mingguan saya.”
Bagaimana Huzoor (atba) mengatasi kesukaran?
Seorang ahli Lajna Imaillah berkata, “Huzoor, sebelumnya ketika Huzoor
berada di Afrika, keadaan di sana ketika itu tidak seperti sekarang. Pada masa
itu, Huzoor pasti menghadapi banyak kesukaran dalam pekerjaan Huzoor. Huzoor,
soalan saya ialah adakah Huzoor boleh berkongsi salah satu pengalaman Huzoor di
Afrika?”
Huzoor (atba) menjawab:
“Masalahnya adalah bahawa [...] seseorang harus selalu menghadapi
kesulitan. Memang, ada keadaan yang sukar pada masa itu. Pada masa ini, keadaan
jauh lebih baik.
“Tujuannya adalah untuk bekerja dan berusaha untuk memenuhi tujuan
dikirim ke sana. Seseorang harus selalu menghadapi kesukaran, tetapi kesulitan
ini tidak boleh menjadi penghalang dalam usaha agama anda. Oleh itu, saya dan
isteri berusaha sebaik mungkin untuk meneruskan kerja tanpa sebarang halangan.
“Pada masa-masa sukar seperti itu, wanita harus menyokong suami mereka
dan suami juga harus menjaga isteri mereka. Dan pekerjaan iman juga harus
diteruskan.
“Apabila kamu bekerja dan memiliki kepercayaan sepenuhnya kepada Allah,
maka Allah Yang Maha Esa memberi jalan bagi kamu untuk menangani keadaan tidak
peduli betapa sukarnya. Di samping usaha itu, seseorang harus terus berdoa dan
kemudian Allah yang Maha Tinggi melimpahkan rahmat-Nya. Itu adalah formula
mudah untuk bekerja keras dan berdoa. Hasilnya, Allah Yang Maha Tinggi
memberikan jalan keluarnya. Orang tidak boleh terganggu dengan apa-apa.”
(Diterjemahkan dari bahasa Urdu asli oleh Al Hakam)
Comments
Post a Comment