17. Jawapan untuk Isu Sehari-harian: Bahagian XVII – Hazrat Khalifatul Masihi V (atba)
*Blog ini kepunyaan Musa Bin Masran sendiri, Penterjemah bebas yang memuatkan hasil penterjemah sendiri dan sembarang kesilapan dan kekurangan dalam penterjemahan adalah penterjemah sendiri. Dan blog ini bukan ofisial web atau media rasmi Jamaat Ahmadiyah. Blog ini berusaha menyajikan bahan-bahan bacaan yang terbaik pernah terbit menurut penterjemah untuk disajikan kepada pembaca blog ini sendiri dan pencinta buku dan pengikut rajin blog ini.*Tiada bahagian terjemahan ini boleh diterbitkan semula atau digunakan dalam sebarang bentuk atau oleh apa-apa cara grafik, elektronik atau mekanikal, termasuk fotokopi, rakaman, penyalinan atau penyimpanan maklumat dan sistem pengambilan tanpa kebenaran Penterjemah atau yang punya blog ini.
Jawapan untuk Isu Sehari-harian: Bahagian XVII – Hazrat
Khalifatul Masihi V (atba)
2 Julai 2021
Diterjemahkan oleh Musa Bin Masran
Bimbingan mengenai isu-isu asas Islam - Hazrat Amirul Momineen,
Khalifatul Masih V(atba) telah diberikan pada pelbagai majlis-majlis,
balasan surat-menyurat dan semasa MTA program - yang rasmi diterbitkan untuk memberi manfaat semua orang.
Zaheer Ahmad Khan, Ketua Records Department, Private Secretariat, London
Jinn
Seseorang menulis kepada Hazrat Amirul Momineen, Khalifatul Masih V
(atba) yang dalam satu
wawancara yang diterbitkan dalam Tariq Magazine, seolah-olah, pandangan
daripada Hazrat Khalifatul Masih IV (rh) telah dimasukkan ke hadapan oleh orang
yang menemuduga bahawa jin wujud, sebaliknya untuk pandangan daripada
Hazrat Musleh-e – Maud (ra) . Yang orang itu berkata ia telah memberikan kepada
beberapa dakwaan oleh pihak lawan dan bertanya bagaimana satu boleh menjawab
balas untuk mereka.
Huzoor (atba), dalam satu surat bertarikh 18 March 2021, memberikan jawapan
berikutnya:
“Perkataan jin yang sering digunakan di dalam Al-Quran Suci dan
hadith. Ia bermakna sesuatu yang kekal tersembunyi, sama ada ia adalah
tersembunyi kepada bentuk atau tingkah laku mereka. Perkataan mengambil pada
banyak konotasi seperti ia berubah kes atau adalah mempengaruhi di lain kali.
Walau bagaimanapun, konsep daripada yang tersembunyi dan kabur adalah biasa
semua daripada seluruh konotasi ini.
“Berikut kata-kata, untuk contoh, adalah berasal dari akar kata j-n-n,
yang membawa sebut konotasi di atas:
• Kata kerja janna [ جن ] untuk contoh cara ‘untuk
membuang satu bayangan’ atau 'untuk membuang mantle daripada kegelapan’
• Janeen [ جنين ] adalah yang janin tersembunyi dalam yang rahim ibu
• Junoon [ جنون ] merujuk kepada penyakit yang meliputi intelek
• Jinan [ جنان ] Menandakan yang jantung,
tersembunyi dalam dada seseorang
• Jannah [ جنة ] adalah
taman, naungan tebal daripada pokok, yang meliputi tanah
• Majannah [ مجنة ] merujuk kepada perisai yang pahlawan
bersembunyi di belakang
• Jaann [ جان ] adalah digunakan untuk ular
yang hidup dalam persembunyian di dalam tanah
• Janan [ جنن ] merujuk kepada kubur yang
menyembunyikan yang mati di dalamnya
• Junnah [ جنة ] boleh digunakan
untuk tabir yang meliputi kepala dan badan
“Selain itu, perkataan jin adalah juga digunakan untuk wanita bertudung.
Ia adalah juga digunakan untuk seperti ketua-ketua dan tidak menonjol orang penting
supaya tidak bercampur dengan orang ramai. Ia adalah juga digunakan untuk orang
daripada bangsa-bangsa yang tinggal dalam tempat geografi jauh dan mengasingkan
dari yang lain daripada dunia luar.
“Begitu juga, perkataan [ jin ] juga digunakan untuk haiwan waktu
malam yang menginap di dalam gelap dan untuk serangga yang sangat kecil atau
mikro organisma seperti kuman dan lain-lain. Itulah mengapa Nabi Suci (saw) mengarahkan
bahawa tinggalan makan dapur dapat disimpan dan ditutup pada waktu malam.
Beliau (saw) juga melarang penggunaan daripada tulang untuk pembersihan selepas
buang air besar dan beliau bersabda bahawa ia adalah makanan daripada jin iaitu
semut, anai-anai dan lain bakteria.
“Tambahan pula, perkataan jin juga digunakan untuk ruh jahat tersembunyi
iaitu syaitan dan untuk yang tersembunyi baik ruh iaitu malaikat sebagai telah
dinyatakan bahawa:
منا الصالحون ومنا دون ذلك
“[Dan sesungguhnya di
antara kami ada orang-orang yang saleh, dan di antara kami ada yang selain itu.]
(Surah Al-Jinn, 72:12)
“Dalam buku-buku Jamaat, terutama di dalam tulisan-tulisan dan ceramah
daripada Hazrat Masihi Mau’ud (as) yang
Dijanjikan dan Khulafa beliau (as), perkataan jin biasanya digunakan
dalam ini. Semua daripada wacana mereka menafikan tanggapan yang popular dan
persepsi mengenai jin yang digambarkan mereka sebagai mengawal orang,
memiliki wanita, mengganggu orang atau diri mereka sedang dikawal oleh
orang-orang yang kemudian memerintahkan mereka untuk membawa mereka kepada perkara
yang mereka inginkan. Seperti jin adalah penciptaan fikiran daripada
kepercayaan karut orang dan doktrin Islam tidak dapat menerimanya.
“Walaupun menjawab satu soalan mengenai wujud jin, Hazrat Masihi
Mau’ud (as) yang Dijanjikan bersabda:
‘Kami percaya [ iman ] dalamnya tetapi tidak mempunyai pengetahuan
[ irfan ] mereka. Mengapa kita memerlukan jin dalam
perkara-perkara ibadat, masyarakat, budaya dan politik dan lain-lain? Bagaimana
indah Nabi Suci (saw) zahirkan:
مِنْ حُسْنِ إِسْلَامِ الْمَرْءِ تَرْكُهُ مَا لَا
يَعْنِيهِ
“[Sebahagian dari keunggulan Islam seorang lelaki adalah bahawa dia
tetap menjauhkan diri dari apa yang tidak membimbangkannya. (Muwatta ,
Kitab Husn al- khulq )]
“Kehidupan manusia sangat singkat tetapi perjalanan [ke Akhirat] panjang
dan sukar. Oleh itu, seseorang harus menyediakan pembekalan yang diperlukan
untuk perjalanan itu. Tidaklah dipercayai bahawa orang beriman untuk melakukan pekerjaan
yang sama sekali tidak masuk akal dan sia-sia. Berdamai dengan Tuhan dan
bertawakkal kepada Dia sahaja. Tidak ada yang lebih kuat dan lebih berkuasa
daripada Dia. (Malfuzat [Urdu], Jilid 3, hlm. 403, Edisi 2016)
“Hazrat Khalifatul Masih I (ra), sambil menolak jin khayalan ini,
menyatakan:
“ Seorang budak pernah tinggal di sini. Namanya adalah Abdul Aliyy. Bapanya
sering digunakan untuk tuntutan mampu untuk memanggil jin . Dia sering
tinggal dengan saya tetapi tidak dapat untuk memanggil jin di hadapan saya.
(Mirqat al- Yaqeen fi Hayat Noor ad-Din, hlm. 249, Edisi Februari 2002)
“Hazrat Musleh-e- Maud (ra) mempunyai, dalam pelbagai tulisan, khutbah
dan ceramah beliau, menjelaskan isu daripada jin dari sudut berbeza dan dengan
panjang lebar. Dengan penjelasan daripada ajaran Al-Quran Suci dan hadith daripada
Nabi Suci (saw), beliau (saw) telah menafikan kewujudan seperti jin hanya
hadir di dalam fikiran daripada orang, dan yang mempunyai mereka atau datang di
bawah kawalan daripada beberapa orang, yang kemudian menggunakan mereka
mengikut kehendak mereka. Oleh itu, dalam respons kepada satu soalan mengenai jin
itu , Huzoor (ra) berkata:
“Saya percaya dalam wujud daripada jin , tetapi saya tidak percaya
bahawa orang dapat dirasuk oleh mereka atau mereka membawa buah-buahan untuk
mereka. Sama seperti manusia tidak dimiliki oleh malaikat, dengan cara yang
sama, mereka juga tidak dimiliki oleh jin; sama seperti malaikat bertemu dengan
manusia, begitu juga jin, tetapi hanya sejauh mana makhluk semula jadi
mengizinkannya.
Berkenaan dengan ajaran Nabi Suci, saya percaya bahawa itu adalah untuk
manusia dan jin, dan mempercayainya juga perlu bagi jin. Adalah [menjadi
kewajiban semua orang] untuk bertindak berdasarkan wahyu yang diturunkan
kepadanya. Namun, kepercayaan saya ini juga mendorong saya untuk mempercayai
bahawa orang tidak dapat dimiliki oleh [jin] dan juga tidak dapat membawa
buah-buahan untuk mereka.
“ ‘Al-Quran menyatakan bahawa adalah tugas mereka yang percaya kepada
Nabi Suci (saw) untuk menolong dan menyokongnya. Sekiranya jin mempunyai
kekuatan untuk menolong atau membantu manusia [dengan cara yang sama], mengapa
Abu Jahal dll tidak dimiliki oleh mereka? Mereka bahkan tidak perlu berkorban
[untuk melakukan ini]
“Mengenai masalah wanita yang dirasuki jin, maka ini semua penyakit,
takhayul atau manifestasi fenomena alam. Contohnya, fosfor bersinar pada waktu
malam dan sering dilihat di kuburan kerana fosfor keluar dari tulang dan
bersinar tetapi orang mengaitkannya dengan jin.’ (Al Fazl Qadian [Urdu], No.
82, Jilid 8, 2 Mei 1921, hlm.7)
“Begitu juga, dalam salah satu pidatonya, yang diterbitkan dengan judul
Fazail-ul-Quran, Huzoor (ra) menjelaskan aspek lain dari jin dan menyatakan:
“Beberapa orang mengatakan bahawa jin adalah bukan manusia yang
mempercayai Nabi Suci (saw), Hazrat Musa (as) dan Hazrat Sulaiman (as). Namun,
apa yang perlu ditentukan ialah sama ada Al-Quran mengakui tafsiran ini.
Sekiranya ini adalah kiasan, sudah tentu Al-Quran pasti menerangkannya dalam
salah satu ayatnya yang lain. Sekiranya kita tidak menganggapnya sebagai
metafora, maka dua ayat Al-Quran akan bertentangan, yang menyebabkan
ketidakkonsistenan dalam Al-Quran.
Oleh itu, kita harus melihat apakah percanggahan diciptakan dalam
Al-Quran dengan menolaknya sebagai kiasan atau dengan menerimanya sebagai satu.
Mereka yang tidak menganggapnya sebagai kiasan, mengatakan bahawa itu seperti
perkataan “Syaitan” yang digunakan [dalam Al-Quran]. Sama seperti syaitan
adalah makhluk yang terpisah dari manusia, begitu juga makhluk jin yang
terpisah dari manusia. Akan tetapi, para pengulas sebulat suara setuju
berkenaan dengan وَإِذَا خَلَوْا إِلَى شَيَاطِينِهِمْ [Tetapi ketika mereka
bersendirian dengan pemimpin mereka [erti literal. Syaitan]… (Surah Al-Baqarah,
2: 15)] bahawa “Syaitan” yang disebutkan di sini merujuk kepada orang-orang
Yahudi dan pemimpin mereka yang terkemuka. Oleh itu, jika manusia boleh menjadi
Syaitan, mengapa mereka tidak boleh menjadi jin?
“Demikian juga, Allah Yang Maha Tinggi menyatakan:
وكذلك جعلنا لكل نبي عدوا شياطين الإنس والجن يوحي
بعضهم إلى بعض زخرف القول غرورا
“'[Surah Al- An’ am, 6: 113]
“Dan
dengan cara demikian Kami telah menjadikan orang-orang jahat di antara manusia
dan jin musuh bagi setiap nabi. Sebagian mereka membisikkan kepada sebagian
lainnya perkataan indah untuk mengelabui.”
“Di sini, Allah Yang Maha Tinggi telah menyatakan dengan jelas bahawa
manusia juga boleh menjadi Syaitan. Oleh itu, jika boleh ada Syaitan di antara
manusia [shayatin al-ins], mengapa tidak boleh ada jin dari kalangan manusia
[jinn al-ins]? Begitulah, seperti ada manusia yang disebut sebagai Syaitan,
begitu juga dengan manusia yang disebut sebagai jin. Oleh itu, kita dapat
menyimpulkan dari Al-Quran sahaja bahawa tidak hanya Hazrat Sulaiman (as)
memerintahkan jin, tetapi ada juga jin yang mengaku beriman kepada Hazrat Musa
(as) dan Nabi Suci (saw). (Fazail -ul-Quran [Urdu], No. 6, hlm. 387,
388)
“Begitu juga, selepas membincangkan panjang topik daripada jin dalam
Tafsir-e-Kabir, Huzoor (ra) meringkaskan wacana dan menulis:
“ Pendeknya, perkataan jin telah digunakan dalam pelbagai cara
dalam Al-Quran Suci:
“1. Jin : Semua makhluk yang tidak kelihatan yang berada dari kategori
metafizik syaitan. Entiti ini menghasut kepada kejahatan dalam cara yang sama
malaikat menggalakkan kebaikan. Namun, perbezaannya adalah bahwa dorongan
malaikat lebih luas dalam cakupannya sedangkan hasutan mereka terbatas.
Maksudnya, mereka menumpukan perhatian pada mereka yang sengaja berpaling
kepada pemikiran jahat. Makhluk ini juga disebut Syaitan.
“2. Jinn: Jinn juga merujuk kepada manusia dalam gua dalam ungkapan
Al-Quran, iaitu manusia yang hidup di bawah tanah sebelum mampu menerima wahyu
dan tidak terikat dengan sistem formal apa pun. Akan tetapi, untuk masa depan,
Al-Quran menggunakan syarat-syarat berikut; mereka yang memiliki kemampuan
untuk menunjukkan ketaatan telah disebut sebagai manusia [insan] dan mereka
yang mempunyai sifat berapi-api dan menahan diri dari ketaatan disebut jin.
“3. Jinn: Orang-orang di wilayah utara, iaitu Eropah dll, yang tidak bergaul
dengan orang-orang Asia, dan yang ditakdirkan membuat kemajuan material yang
menakjubkan dan menunjukkan pemberontakan terhadap agama di Akhir Zaman. Mereka
telah disebut dalam Surah Al-Rahman.
“4. Jinn: Orang-orang dari agama lain dan orang asing yang dianggap oleh
beberapa bangsa seperti Hindu dan Yahudi sebagai makhluk baru. Mereka biasanya
disebut sebagai jin, seperti jin dari Hazrat Sulaiman (as) atau orang-orang
yang datang untuk mengaku kepercayaan mereka kepada Nabi Suci (saw).
“Menurut saya, jin yang disebut sebagai penghuni Neraka, adalah orang
yang sama dengan sifat yang berapi-api dan tidak mematuhi dan tidak menerima
agama atau ajaran apa pun. Bagi penduduk Neraka, mereka adalah orang-orang
kafir yang mengaitkan diri dengan satu agama atau agama lain. Atau, mungkin,
negara-negara di Barat Laut disebut sebagai jin, sementara orang-orang di
Selatan dan Timur telah disebut sebagai manusia. Orang-orang itu dikenali
dengan nama-nama ini dalam pengetahuan umum […]
“Sebelum saya menyimpulkan adendum ini, saya juga ingin menunjukkan
bahawa banyak sarjana klasik sekurang-kurangnya berkongsi dengan idea saya bahawa
tidak ada jin yang akan datang dan bertemu dengan manusia dan memilikinya dan
membuat mereka melakukan perkara yang berbeza [… ] Jika seseorang mengatakan
bahawa beberapa orang-orang tua yang terhormat telah menyebut jin, maka
jawabannya adalah bahawa mereka adalah penglihatan rohani yang mungkin terjadi
dalam dunia kiasan. [Para orang tua] melihat beberapa hal melalui penglihatan
dan kerana kepercayaan pada jin sudah banyak berlaku di kalangan orang ramai,
dan istilah ‘jin’ juga digunakan dalam Al-Quran, orang-orang salah memahami
entiti kiasan ini sebagai makhluk fizikal.
“'Pengalaman peribadi saya dalam hal ini adalah seperti berikut: Pada
masa yang berlainan orang telah menulis kepada saya bahawa jin datang ke rumah
mereka dan menyebabkan kerosakan. Saya selalu menyatakan hasrat untuk memiliki
pengalaman rumah seperti itu dengan cara saya sendiri, tetapi saya menerima
jawapan ini bahawa jin telah berhenti datang atau bahawa mereka telah melarikan
diri kerana berkat surat saya atau utusan saya. Saya fikir apa yang mereka
lihat adalah misteri neurologi. Oleh kerana surat atau utusan saya terbukti
menjadi sumber keselesaan bagi mereka, keadaan mereka berubah.
“ ‘Sekiranya ada pembaca tafsiran ini mempunyai pengalaman mengenai
makhluk tersebut dan mereka akan menulis kepada saya, saya selalu bersedia
untuk melakukan eksperimen dengan cara saya sendiri. Jika tidak, apa yang saya
fahami dari pelbagai dalil Al-Quran adalah bahawa jin yang terkenal di kalangan
manusia dan yang dikatakan bahawa mereka mempunyai hubungan dengan manusia atau
membawa sesuatu kepada mereka hanyalah khayalan, halusinasi atau kesalahfahaman.
Atau mereka adalah muslihat pementasan, tetapi orang-orang mengaitkannya dengan
jin kerana mereka tidak biasa dengan komposisi rahsia muslihat mereka. Saya
juga telah mempelajari bidang pengetahuan ini dan saya mengetahui banyak
khayalan orang-orang ini.’ (Tafsir-e-Kabir [Urdu], Jilid 4, hlm. 69-70)
“Lebih-lebih lagi, Hazrat Khalifatul Masih IV (rh), dalam menjawab
pertanyaan mengenai jin semasa majalis-e-irfan dan sesi soal jawab, selalu menyatakan
pendirian bahawa tidak ada disebut dalam Al-Quran dan hadis jin seperti itu
yang merupakan ciptaan fikiran para maulvi dan yang boleh, atas perintah
mereka, menjemput seseorang dan membawanya ke hadapan mereka dalam waktu satu
malam. Oleh itu, Huzoor (rh) menyatakan dalam bukunya, Wahyu, Rasionaliti,
Pengetahuan dan Kebenaran, bahawa:
“‘ Bersiaplah sekarang untuk melakukan perjalanan menuju sayap ilmiah ke
masa lalu kuno untuk meneroka sifat dan identiti jin […] Secara harfiah bererti
apa-apa yang mempunyai konotasi penyembunyian, ketidaklihatan, pengasingan dan
jarak jauh. Ia juga mempunyai konotasi warna tebal dan bayangan gelap. Itulah
sebabnya kata 'jannah' (dari kata akar yang sama) digunakan oleh Al-Quran untuk
menunjukkan Syurga, yang akan penuh dengan kebun-kebun yang tebal dan lebat.
“ Kata jin juga berlaku untuk ular yang biasanya tersembunyi dari
pandangan umum dan menjalani kehidupan yang terpencil dari binatang lain di
celah-celah batu dan lubang tanah. Ini juga berlaku untuk wanita yang mengamati
pemisahan dan ketua keluarga yang menjaga jarak dari orang biasa. Penduduk
gunung yang terpencil dan tidak dapat diakses disebut juga sebagai jin.
“Oleh itu, apa sahaja yang tidak dapat dilihat oleh pandangan umum atau
tidak dapat dilihat oleh mata kasar tanpa bantuan, dapat digambarkan dengan
perkataan ini.
“Diri ini disokong sepenuhnya oleh tradisi Nabi Suci (saw) di mana beliau
(saw) sangat menasihati orang untuk tidak menggunakan gumpalan kotoran atau
tulang binatang mati yang kering untuk membersihkan diri setelah menerima
panggilan alam kerana mereka adalah makanan bagi jin. Oleh kerana kita
menggunakan kertas tandas sekarang, pada masa itu orang menggunakan gumpalan
tanah, batu atau barang kering yang berdekatan untuk membersihkan diri. Oleh
itu, kita dapat membuat kesimpulan dengan selamat, bahawa apa yang disebutnya
sebagai jin tidak lain dari beberapa organisma yang tidak kelihatan, yang
memakan tulang yang busuk, kotoran dll. Ingatlah bahawa konsep bakteria dan
virus tidak lahir sejak itu. Tidak ada seorangpun yang mempunyai idea yang
samar-samar tentang kewujudan makhluk kecil yang tidak dapat dilihat. Hebatnya
inilah yang disebut oleh Nabi Suci (saw). Bahasa Arab tidak dapat memberikannya
ungkapan yang lebih baik dan lebih tepat daripada kata jin.’(Wahyu,
Rasionaliti, Pengetahuan dan Kebenaran, hlm. 363-364)
“Sebagai jawaban atas pertanyaan tentang konsep jin Islam, apa bukti
yang ada di dalamnya dalam Al-Quran atau dalam hadis, jika ada peristiwa dalam
kehidupan Nabi Suci (saw) yang membuktikan adanya jin atau apakah gagasan orang
yang jin itu mempunyai orang itu betul, Huzoor (rh) [bergurau] berkata:
“'Saya telah banyak bercakap mengenai jin tetapi jin ini adalah
malapetaka sehingga mereka tidak meninggalkannya sendirian. Ke mana sahaja
tempat berkumpul, ke negara mana pun, jin pasti akan datang ke sana, iaitu
persoalan jin akan selalu muncul. Saya telah banyak kali menjawab soalan ini.
“'Jin-jin ini pernah datang ke ijtemas Khuddam-ul-Ahmadiyya dan mereka
juga tidak meninggalkan kami sendirian di ijtemas Ansarullah. Soalan mengenai
jin masih muncul, sama ada saya pergi ke Karachi atau Pindi. Orang-orang
Pakistan di mana-mana sahaja, baik di England atau daratan Eropah, sangat
berminat dengan jin.
“Kata jin telah muncul di tempat-tempat yang berlainan dalam Al-Quran
dengan konotasi yang berbeza. Ringkasnya, jin merujuk kepada perkara-perkara
tersembunyi dalam bahasa Arab. Maksudnya, kata jin dalam bahasa Arab berlaku
untuk perkara-perkara yang tersembunyi dengan cara apa pun. Itulah sebabnya ular
juga disebut jin atau jaann dan wanita yang bertudung juga disebut jin.
Orang-orang terkemuka yang menjaga jarak dari orang biasa dan tetap tersembunyi
disebut juga sebagai jin. Suku gunung yang umumnya tersembunyi dari orang-orang
yang tinggal di dataran juga digambarkan sebagai jin. Penghuni gua juga
dipanggil jin. Perkataan jin juga digunakan untuk orang yang tahan lasak dan
sukar. Kata jin juga digunakan untuk bakteria. Oleh itu, Nabi Suci (saw)
melarang penggunaan tulang untuk membersihkan setelah menerima panggilan alam,
mengatakan bahawa itu adalah makanan jin. Pada masa itu, tidak ada konsep
bakteria dan juga diketahui bahawa tulang adalah makanan untuk apa sahaja.
Penyelidikan kemudian menunjukkan bahawa bakteria benar-benar melekat pada
tulang dan berbahaya dan tidak boleh digunakan untuk pembersihan setelah
menerima panggilan alam. Jadi, salah satu makna jin adalah sesuatu yang
tersembunyi. Semua konotasi lain berpunca dari makna ini.
“ Namun konotasi lain adalah diciptakan oleh api, mempunyai sifat-sifat
yang berapi-api dan semangat pemberontakan. Oleh itu, setiap bangsa yang
mempunyai perangai yang berapi-api, yang mudah berubah, cepat marah, militan
dan memberontak digambarkan sebagai jin. Jin yang ditundukkan oleh Hazrat Sulaiman
(as) dan Hazrat Daud (as) sebenarnya adalah bangsa yang ditakluki. Mereka tahan
lasak dan ada unsur pemberontakan di dalamnya. Oleh itu, Al-Quran mengatakan
bahawa mereka dirantai dan dipaksa bekerja. Sekiranya mereka adalah jenis jin
yang diciptakan oleh fikiran maulvi, maka jin seperti itu tidak mungkin
dirantai. Oleh itu, menjadi jelas bahawa jin adalah ciptaan fizikal. Oleh itu,
Al-Quran juga menggunakan perkataan jin untuk orang-orang terkemuka dan untuk
sistem kapitalis.
“'Walaupun menangani orang besar, adakah menjadikan mereka kapitalis
atau wakil-wakil daripada kerajaan sosialis, Allah yang Maha menyatakan dalam
Surah Al-Rahman:
يمعشر الجن و الانس ان استطعتم ان تنفذوا من اقطار
السموت و الارض فانفذوا لا تنفذون الا بسلطن . فَبِاَيِّ اٰلَآءِ رَبِّكُمَا
تُكَذِّبٰنِ ۔
“ 'Hai, golongan jin dan manusia, seandainya kamu
memiliki kesanggupan untuk menembus batas-batas langit dan bumi, maka
tembuslah. Namun kamu tidak akan dapat menembusnya kecuali dengan kekuasaan.”
Surah Al-Rahman, 55:34)
“ ' يمعشر الجن ertinya, “Wahai orang-orang teratas dari
kalangan jin!” dan والانس cara “Dan, Wahai orang-orang teratas dari kalangan
orang-orang biasa!” Ini adalah apa yang dimaksudkan. Jadi, yang jangka jin yang
digunakan dalam semua tempat mereka. Ia adalah perkataan yang sangat luas.
Beberapa wakil dari yang tahan lasak, pergunungan suku kaum juga datang untuk
bertemu dengan Nabi Suci (saw) dan mereka mahu untuk mempunyai perbualan yang
berasingan dengan beliau (saw). Jadi, Nabi Suci (saw) bersetuju ada
masa dengan mereka, pergi untuk melihat mereka di luar di mana mereka telah
berkemah dan satu perbincangan mengambil tempat. Telah direkodkan kejadian itu
oleh Al-Qur’an dan ia adalah yang disebut dalam Surah Al-Jinn. Kemudian, mereka
menjadi orang yang beriman.
“ 'Pada masa yang sama, hadith juga memberitahu kita bahawa apabila sahabat
(ra) pergi ke sana kemudian, mereka melihat bahawa terdapat kesan daripada dapur
batu mereka di mana ada makanan telah dimasak. Jadi, jika mereka adalah jin ,
maka makanan daripada jin, dibayangkan oleh maulana , adalah
tidak dimasak di dalam api; sebaliknya, makanan mereka yang dibuat daripada bahan
yang berbeza. Mereka sedang dibuat daripada bahan yang berapi-api atau tidak
begitu jelas daripada kewujudannya. Jadi, ia menjadi jelas bahawa jin yang
datang untuk bertemu dengan Nabi Suci (saw) adalah dari kalangan makhluk manusia.
Kemudian konsep daripada nabi-nabi yang dijumpai di kalangan mereka. Mereka
berkata, “Kami adalah sangat jahil. Kami berpendapat bahawa Tuhan tidak akan pernah
menghantar seorang nabi lagi. Tetapi lihatlah, seorang nabi kini telah muncul.”
“'Nabi datang [untuk membimbing] manusia . Dalam Al-Quran Suci, Nabi Suci
(saw) telah sentiasa diberitahu untuk menyampaikan mesej kepada makhluk
manusia. Beliau (saw) telah tidak diberitahu mana-mana sahaja untuk menyampaikannya
seperti jin. Oleh itu, orang-orang yang dinyatakan kepercayaan yang
dianuti mereka [Nabi Suci (saw)], menyebut bahawa mereka telah menafikan nabi,
oleh pemikiran yang nabi tidak akan datang dalam masa yang akan datang. Ia
menjadikan ia sangat jelas bahawa mereka adalah beberapa orang dari kalangan
manusia. Al-Quran Suci telah menyebut jin dalam banyak tempat dalam hal yang
sama atau yang sama telah saya diterangkan. Walau bagaimanapun, ia telah tidak
diterangkan yang jin, akan mencuri ayam orang dan membawa mereka kepada Maulvi
sahib atau jenis daripada jin , yang akan menangkap seseorang yang
anda ingin untuk dapat ditangkap dan membawa mereka kepada anda dalam tempoh
satu malam. Tiada apa-apa sebutan yang dijumpai di dalam Al-Quran Suci atau
dalam hidup daripada Nabi Suci (saw) . (Soalan dan Jawapan Sesi, 29
Disember 1984)
Hazrat Sahibzada Mirza Bashir Ahmad (ra) juga telah menulis artikel yang
sangat baik mengenai jin. Oleh itu, di satu tempat dia menulis:
“Kata jin mungkin menunjukkan banyak perkara. Walaupun demikian, sama
sekali tidak benar bahawa ada jin di dunia yang menghadirkan diri kepada
orang-orang sehingga mereka dapat menggunakan mereka sesuka hati, sehingga
menjadi mainan mereka; atau jin yang mempekerjakan orang seperti yang mereka
mahukan setelah membawa mereka ke bawah kawalan mereka, sehingga menjadikannya
mainan mereka; atau jin yang menjadi teman orang dan membawa mereka perkara
baik atau jin yang mengganggu orang setelah menjadi musuh mereka; atau jin yang
membuat orang menderita kegilaan dan penyakit setelah memilikinya; atau jin
yang membuka pintu kesihatan dan kesejahteraan bagi sesetengah orang dan
lain-lain. Semua ini adalah takhayul orang-orang yang berfikiran lemah yang
tidak mempunyai asas dalam Islam dan orang Islam sejati harus menghindari
takhayul seperti itu.
“‘ Secara linguistik (bukan sebagai istilah Islam), malaikat juga dapat
disebut jin kerana mereka adalah ciptaan yang tidak kelihatan. Ajaran Islam
membuktikan bahawa malaikat memainkan peranan penting dalam meningkatkan
pengetahuan orang-orang beriman, dalam mengembangkan tenaga mereka dan dalam
mengatasi mereka yang kafir seperti yang terjadi di medan Badar ketika tiga
ratus tiga belas (313) orang Muslim yang miskin dengan cepat mengurangkan
seribu dari pejuang-pejuang yang tidak percaya, yang lengkap berperisai dengan
senjata, menjadi debu, dengan perintah Allah (Sahih Bukhari). Oleh itu, jika
penanya berminat untuk menjalin hubungan dengan ruh yang tidak kelihatan, maka
dia harus melepaskan idea jin seperti itu yang dapat dia manipulasi atau yang
dapat memanipulasi orang lain; sebaliknya, dia harus memusatkan perhatian pada
persahabatan malaikat, hubungan dengan siapa dapat mengubah seseorang
sepenuhnya dengan rahmat Tuhan.” (Al Fazl, 13 Jun 1950)
““Begitu juga, ketika menjelaskan beberapa kejadian yang berkaitan
dengan Hazrat Maulana Ghulam Rasul Rajekira yang tercatat di Hayat-e-Qudsi,
Hazrat Sahibzada Mirza Bashir Ahmad (ra) menyatakan:
“'Sejauh yang dimiliki, pandangan saya adalah bahawa ia adalah sejenis
gangguan psikologi di mana orang yang terkena sakit sedar dirinya atau di bawah
pengaruh ruh ghaib. Pengalaman hidup orang sebelumnya, keinginan dan
ketakutannya secara tidak sedar turut menyumbang kepada perasaan ini. Ini juga
adalah sejenis penyakit, iaitu hipokondria dan bukan penyakit sebenarnya. Islam
mempercayai adanya malaikat dan jin dan mereka disebut dalam Al-Quran.
“'Juga betul bahawa malaikat-malaikat Allah yang Maha Kuasa
mengendalikan sistem dunia dengan perintah Allah, mendorong orang-orang untuk
berbuat baik dan membangkitkan kesedaran terhadap kejahatan. Namun, tidak betul
untuk mengatakan dan kita juga tidak menemukan asas perundangan Islam bahawa
jin memiliki manusia, merebut hati dan fikiran mereka dan membuat mereka
melakukan pelbagai perkara. Ideologi semacam itu sama sekali bertentangan
dengan ajaran Islam dan kebebasan hati nurani manusia.
“'Lebih-lebih lagi, Islam telah menentukan konsep jin dalam istilah yang
luas sehingga merangkumi ruh tersembunyi tertentu serta serangga dan kuman yang
tidak dapat dilihat. Oleh itu, pernyataan yang disebutkan dalam sebuah hadis
bahawa seseorang harus menutup peralatan makan dan minum agar jin tidak masuk
ke dalamnya, bermaksud bahawa seseorang harus melindungi makanan dan minuman
dari kuman penyakit.
Bagaimanapun, keberadaan jin adalah kenyataan yang terbukti. Sistem
Tuhan Yang Maha Esa tentunya menerima kenyataan tetapi bukan telatah. Oleh itu,
saya tidak menerima, walaupun ada laporan yang menyesatkan dan menipu
terhadapnya, bahawa ada beberapa jin yang menjadikan manusia sebagai sasaran
kejahatan mereka. Jadi, bagi saya, apa yang disebut ruh jahat sebenarnya
[gangguan psikologi]. Dan apa yang disebut “normal” dalam hubungan dengan ruh
jahat adalah aspek lain dari apa yang disebut makhluk kerasukan itu sendiri
yang secara tidak sedar berbicara melalui orang yang dirasuki. Dan kerana orang
yang “kerasukan” itu pasti berfikiran lemah, ketika seseorang yang memiliki
fikiran yang lebih kuat atau keperibadian rohani yang lebih memperhatikannya,
dia dapat mematahkan mantra “iblis” melalui kekuatan mental atau spiritualnya
atau kekuatan hatinya. Orang-orang material membuat perubahan ini hanya dengan
perhatian minda mereka, tetapi tindakan orang-orang rohani juga termasuk kesan
yang disebabkan oleh perhatian jiwa dan doa, dan pesona pasti menjadi
kenyataan. (Hayat-e-Qudsi [Urdu], Hazrat Maulana Ghulam Rasul Rajekira, hlm.
617-618)
“Adapun pernyataan dari wawancara yang diterbitkan di Majalah Tariq, itu
berdasarkan laporan seseorang yang pernah mendengar kejadian itu diceritakan.
Pendengar mungkin salah dengar atau salah menafsirkannya kerana, sejauh yang
saya ingat, Huzoor (rh) tidak menyebut di mana pun bahawa dia telah melihat jin
meletakkan pisau di [alat pisau cukur], tetapi mengatakan bahawa keesokan
harinya, dia melihat ada pisau di dalamnya.
“Lebih-lebih lagi, kejadian dari malam sebelumnya yang diceritakan oleh
Huzoor (rh) mungkin merupakan penglihatan kerana sikap mengenai jin, yang
dikemukakan oleh Huzoor (rh) dalam tulisannya dan sesi soal jawab yang lain,
bertentangan dengan keberadaan jin seperti ini.
“Oleh itu, kata jin boleh mempunyai banyak konotasi tetapi tidak betul
untuk mengatakan bahawa ada jin di dunia yang menghadirkan diri kepada
orang-orang sehingga mereka dapat menggunakan mereka sesuai keinginan mereka,
sehingga menjadi mainan mereka atau jin yang menggunakan orang sebagai mereka
berharap setelah membawanya ke bawah kawalan mereka, sehingga menjadikannya
mainan mereka, atau jin yang menjadi teman orang dan membawa mereka buah-buahan
dan manisan atau jin yang mengganggu orang setelah menjadi musuh mereka,
memilikinya dan menempel pada mereka. Gagasan seperti itu adalah penemuan
maulvi yang menyasarkan dan menyalahgunakan orang yang berfikiran lemah dan
khurafat menggunakan muslihat mereka. Jin seperti itu tidak mempunyai asas
dalam Islam dan umat Islam sejati harus menghindari takhayul seperti itu.
“Sekiranya jin seperti itu memang ada, maka mereka harus melakukan usaha
untuk menolong Junjungan dan Baginda Rasulullah, Hazrat Muhammad (saw), Yang
Terpilih, Yang Hebat, dan untuk memusnahkan musuh-musuhnya dengan memilikinya,
terutama sejak Al-Quran dan ahadith menyebutkan satu rombongan jin
mengunjunginya dan menyatakan kepercayaan mereka kepadanya. Oleh itu, hakikat
bahawa ini berlaku tidak membuktikan bahawa jin khayalan ini wujud di dunia
ini.”
(Diterjemahkan oleh Al Hakam)
Comments
Post a Comment