16. Jawapan untuk Isu-Isu Setiap Hari - Bahagian XVI: Hazrat Khalifatul Masihi V (atba)
*Blog ini kepunyaan Musa Bin Masran sendiri, Penterjemah bebas yang memuatkan hasil penterjemah sendiri dan sembarang kesilapan dan kekurangan dalam penterjemahan adalah penterjemah sendiri. Dan blog ini bukan ofisial web atau media rasmi Jamaat Ahmadiyah. Blog ini berusaha menyajikan bahan-bahan bacaan yang terbaik pernah terbit menurut penterjemah untuk disajikan kepada pembaca blog ini sendiri dan pencinta buku dan pengikut rajin blog ini.*Tiada bahagian terjemahan ini boleh diterbitkan semula atau digunakan dalam sebarang bentuk atau oleh apa-apa cara grafik, elektronik atau mekanikal, termasuk fotokopi, rakaman, penyalinan atau penyimpanan maklumat dan sistem pengambilan tanpa kebenaran Penterjemah atau yang punya blog ini.
Jawapan
untuk Isu-Isu Setiap Hari - Bahagian XVI: Hazrat Khalifatul Masihi V (atba)
11
Jun 20211
Diterjemahkan
oleh Musa Bin Masran
Panduan mengenai isu-isu
dasar Islam - yang telah disampaikan oleh Hazrat Amirul Momineen, Khalifatul
Masih V (atba) dalam berbagai kesempatan dalam surat-menyurat bertulisnya dan semasa
program MTA - disiarkan secara rasmi di bawah ini untuk kepentingan semua
orang.
Zaheer Ahmad Khan, Ketua
Record Departement, Private Secretariat London
Menanggapi Dugaan Mengenai
Keberkatan Syurga
Seorang wanita menulis surat
kepada Hazrat Amirul Momineen, Khalifatul Masih V (atba) yang menyatakan bahawa
beberapa wanita feminis yang liberal telah mengemukakan tuduhan terhadap Islam
bahawa Al-Quran dan ahadith telah menjanjikan lelaki berkat di Syurga seperti
anggur, pelbagai jenis makanan dan wanita, tetapi siapa saja yang terlibat
dalam perkara yang sama di dunia ini dianggap jahat. Begitu juga, mereka
mendakwa bahawa janji-janji ini hanya untuk lelaki dan tidak ada janji untuk
apa sahaja yang dilakukan wanita di dunia ini. Wanita itu kemudian meminta
jawapan terperinci.
Huzoor (atba), dalam
surat bertarikh 22 March 2021, memberikan jawapan berikut:
“Faktanya adalah bahawa
tuduhan seperti itu berpunca dari ketidaktahuan terhadap ajaran Islam yang
paling indah. Sudah tentu, penentang Islam menimbulkan tuduhan seperti itu
kerana mereka tidak mengetahui ajaran Islam, tetapi aspek yang menyedihkan dan
menyakitkan adalah bahawa tuduhan seperti itu juga timbul di hati banyak orang
Islam. Ini kerana mereka hanya beragama Islam, yang tidak menganggap perlu
untuk memperoleh pendidikan agama seperti yang digariskan dalam Al-Quran dan
hadis. Dunia material menguasai hati dan fikiran mereka sedemikian rupa
sehingga mereka mensia-siakan seluruh hidupnya mengejar keasyikannya sambil
mengabaikan sepenuhnya tujuan dan objektif hidup yang sebenarnya iaitu beribadah
kepada Tuhan. Mereka berusaha untuk melihat keberkatan akhirat yang paling suci
dan abadi dalam cermin kehidupan duniawi yang sama.
“Di mana, di satu sisi,
keberkatan Syurga telah dijelaskan dalam Al-Quran, menggunakan nama-nama dari
berbagai hal duniawi dengan cara yang serupa, di sisi lain, berkat-berkat ini
juga dinyatakan bebas dari segala kekotoran atau aspek negatif. Oleh itu, Al-Quran
telah menerangkan pelbagai jenis anggur tulen yang terdapat di Syurga dengan
beberapa nama dan sifat; mereka menimbulkan rasional, semangat dan cinta ilahi;
mereka wangi, aromatik dan tulen; mereka yang meminumnya bersukacita dengan ‘kemabukan’
rohani yang tidak dapat dijelaskan. Oleh itu, dinyatakan dalam Surah As-Saffat:
يُطَافُ
عَلَيۡهِمۡ بِكَاۡسٍ مِّنۡ مَّعِيۡنٍۭ۔ بَيۡضَآءَ لَذَّةٍ لِّلشّٰرِبِيۡنَ۔ لَا فِيۡهَا
غَوۡلٌ وَّ لَا هُمۡ عَنۡهَا يُنۡزَفُوۡنَ
“Akan disuguhkan kepada
mereka dengan cawan dari mata air yang mengalir, ٍ putih jernih serta lezat
bagi orang-orang yang minum. di dalamnya tidak ada yang memabukkan dan mereka
tidak pula akan kehilangan akal kerananya.” (Surah Al-Saffat, 37:46-48)
“Ini dinyatakan dalam Surah
Al-Waqi’ah:
يَطُوۡفُ
عَلَيۡهِمۡ وِلۡدَانٌ مُّخَلَّدُوۡنَ۔ بِاَكۡوَابٍ وَّ اَبَارِيۡقَ ۬ۙ وَ كَاۡسٍ مِّنۡ
مَّعِيۡنٍ۔ لَّا يُصَدَّعُوۡنَ عَنۡهَا وَ لَا يُنۡزِفُوۡنَ
“Pemuda-pemuda yang
dikekalkan akan melayani mereka dalam kebaikan. Dengan membawa gelas-gelas,
cerek dan cangkir-cangkir yang diisi dari mata air. Mereka tidak akan sakit
kepala kerananya dan mereka tidak akan mabuk.” (Surah Al-Waqi’ah, 56:18-20)
Surah Al-Dahr menyatakan:
اِنَّ
الۡاَبۡرَارَ يَشۡرَبُوۡنَ مِنۡ كَاۡسٍ كَانَ مِزَاجُهَا كَافُوۡرًا
“mereka akan minum dari
piala yang campurannya adalah kapur barus.” (Surah Al-Dahr,76: 6)
وَ
يُسۡقَوۡنَ فِيۡهَا كَاۡسًا كَانَ مِزَاجُهَا زَنۡجَبِيۡلًا
“Dan mereka di dalamnya
diberi segelas minuman yang campurannya jahe.” (Surah Al-Dahr, 76:18)
وَ
سَقٰهُمۡ رَبُّهُمۡ شَرَابًا طَهُوۡرًا
“dan Tuhan mereka
memberinya minum minuman yang suci.” (Surah Al-Dahr, 76: 22)
Surah Al-Mutaffifin
menyatakan:
يُسۡقَوۡنَ
مِنۡ رَّحِيۡقٍ مَّخۡتُوۡمٍ۔ خِتٰمُهٗ مِسۡكٌ وَ فِيۡ ذٰلِكَ فَلۡيَتَنَافَسِ الۡمُتَنَافِسُوۡنَ۔
وَ مِزَاجُهٗ مِنۡ تَسۡنِيۡمٍ۔ عَيۡنًا يَّشۡرَبُ بِهَا الۡمُقَرَّبُوۡنَ
“Mereka akan diberi minum
dari minuman murni yang bermeterai. Meterainya adalah kesturi. Dan untuk mereka
yang menginginkan, hendaknya menginginkan itu. Dan campuran minuman itu dari
air tasnim, Mata air yang orang-orang terpilih akan minum.” (Surah Al-Mutaffifin,
83: 26-29)
“Hazrat Masihi Mau’ud
(as) yang Dijanjikan, sambil menjelaskan inti dari berkat-berkat surga,
menyatakan:
“Cawan wain yang murni
seperti air murni [zulal] akan diberikan kepada penduduk Syurga. Anggur akan
bebas dari semua sifat jahat yang boleh menyebabkan sakit kepala atau keracunan
atau mabuk. Seseorang tidak akan mendengar cakap-cakap sia-sia atau berdosa di
Syurga, tetapi ucapan salam, 'Damai, damai', akan didengar dari mana-mana
sahaja yang merupakan tanda belas kasihan, cinta dan kegembiraan […]
“Sekarang, dari semua
ayat ini terbukti bahawa anggur surgawi tidak memiliki kemiripan atau persamaan
dengan anggur dunia ini. Ini adalah sebaliknya dan bertentangan dengan anggur
ini dalam semua sifatnya. Lebih-lebih lagi di mana-mana sahaja. Al-Quran
disebutkan bahawa arak akan dibuat dari anggur atau kulit jaggery atau babul
atau bahan-bahan lain dari bumi. Sebenarnya, telah berulang kali dinyatakan
dalam Firman Tuhan bahawa hakikat sebenar anggur ini adalah cinta dan pengakuan
akan Ilahi yang diambil oleh orang yang beriman dari dunia ini.
“Mengenai persoalan
bagaimana masalah rohani dilihat sebagai arak, ini adalah salah satu misteri
Tuhan Yang Maha Esa yang diungkapkan melalui wahyu kepada mereka yang mengenali
Tuhan [arifeen]. Orang bijak mencapai kenyataannya melalui tanda dan jejak yang
lain.” (Surma Chashm-e-Arya, Ruhani Khazain Jilid 2, hlm. 156-157)
“Dengan cara yang sama,
sambil menggambarkan dengan jelas kesucian pasangan yang terdapat di Syurga,
Allah Yang Maha Tinggi menyatakan dalam Al-Quran bahawa mereka akan menjadi
sahabat yang sangat suci dan berbudi luhur yang akan tersembunyi di astaka yang
dijaga dengan baik seperti mutiara berharga. Tidak ada jin atau manusia yang menyentuhnya
sebelum ini. Yang paling penting, dinyatakan وَ زَوَّجۡنَاهُمۡ بِحُوۡرٍ عِينۡ
iaitu “Kami akan menjodohkan mereka dengan bidadari-bidadari cantik bermata
lebar.” (Surah Al-Tur, 52: 21)
“Oleh itu, Syurga bukan
hanya tempat berkahwin tetapi tempat kerohanian yang sangat berharga. Walaupun
berkat-berkat Surga dinamai dengan benda-benda duniawi, mereka merujuk kepada
berkat-berkat rohani, bukan untuk yang fizikal. Contohnya seperti orang kaya
yang mengatakan kepada seorang sarjana bahawa dia memiliki kekayaan yang
banyak. Sarjana itu, menunjuk ke perpustakaannya, mengatakan bahawa dia
mempunyai harta yang lebih besar daripada dia. Jawapannya tidak bermaksud
bahawa buku-buku itu disumbat dengan wang. Dia, bermaksud, 'Saya mempunyai
sesuatu yang lebih bermanfaat daripada apa yang anda sebut harta atau kekayaan.’
“Hazrat Musleh-e-Maud (ra),
sambil menanggapi tuduhan serupa, menulis dalam Tafsir-e-Kabir:
“Pertama sekali, perlu
diingat bahawa Al-Quran telah menyatakan dengan jelas bahawa memahami pahala
akhirat adalah di luar akal manusia. Oleh itu, tidak betul untuk membandingkan
kehidupan dunia ini dengan kehidupan akhirat. Al-Quran mengatakan:
فَلَا
تَعْلَمُ نَفْسٌ مَا اُُخْفِيَ لَهُمْ مِنْ قُرَّةِ اَعْيُنٍ جَزَآءً بِمَا كانُوْا
يَعْمَلُوْنَ
“Maka tiada suatu jiwa
mengetahui, apa yang tersembunyi bagi mereka dari penyejuk mata sebagai balasan
[…].”
(Surah Al-Sajdah, 32:18)
“Ini menunjukkan bahawa
apa pun yang telah dikatakan mengenai Syurga dalam Al-Quran adalah dalam bahasa
kiasan dan tidak betul untuk menyimpulkan daripadanya makna yang berasal dari
kata-kata yang serupa di dunia ini […] Dengan menyatakan bahawa orang-orang
yang beriman akan memiliki Taman-taman dengan teduh. pokok, sungai, susu yang
tidak mudah rosak, air yang tidak busuk, madu yang bebas dari sebarang lilin
atau kekotoran dan anggur yang tidak memabukkan yang lebih menyucikan hati,
Al-Quran telah menjawab tuduhan mereka dengan cara berikut:
“Perkara-perkara yang
anda anggap sebagai berkat lebih rendah daripada pahala yang akan diterima oleh
orang-orang yang beriman sejati. Air sungai, yang anda anggap sebagai berkat,
dapat membusuk. Orang percaya akan mempunyai sungai seperti itu, yang airnya
tidak akan busuk. Kebun-kebun yang anda anggap berkat bukanlah berkat
sebenarnya. Berkat sebenarnya adalah kebun yang tidak akan binasa dan yang akan
diberikan kepada orang-orang yang beriman. Orang percaya tidak memerlukan arak
yang anda anggap sebagai berkat. Wain ini kotor dan sedemikian sehingga
mengaburkan minda. Tuhan akan memberi orang-orang yang beriman arak yang akan
menajamkan akal dan meningkatkan kesucian. Dalam madu yang anda banggakan, ada
kekotoran. Sahabat yang anda banggakan, adalah kotor daripada menjadi berkat.
Allah yang Maha Agung akan memberi orang-orang yang beriman sahabat yang murni.
Hasil yang anda banggakan selalu habis. Orang-orang yang beriman akan mendapat
buah-buahan yang tidak akan habis dan mereka akan diberikan kepada mereka
seperti dan ketika dikehendaki.
“Topik ini begitu jelas
sehingga sesiapa yang menganggapnya tanpa prasangka dapat memahami maknanya dan
menemukan petunjuknya yang halus. Namun, tidak ada penawar apa pun bagi mereka
yang berprasangka atau tidak tahu […] Ringkasnya, kebun, sungai, buah-buahan,
susu, madu dan wain yang disebut dalam Al-Quran sangat berbeza dengan kebun,
sungai dan buah-buahan di dunia ini. Susu, madu dan anggur Akhirat sangat
berbeza dengan susu, madu dan anggur dunia ini. Al-Quran sendiri menjelaskan
perkara-perkara ini sedemikian rupa sehingga meragukannya setelah itu hanyalah
ungkapan prejudis. Dan kerana ungkapan-ungkapan ini juga telah digunakan dalam
kitab suci sebelumnya, tidak ada yang terdapat dalam ayat-ayat ini yang sukar
difahami oleh orang-orang.” (Tafsir-e-Kabir, Jil. 1, hlm. 241-246)
“Lebih-lebih lagi,
nama-nama dunia dari keberkatan akhirat juga diberikan untuk membuat orang
memahami dan menariknya ke arah mereka. Ini kerana agama adalah untuk semua
jenis orang. Oleh itu, perkara-perkara yang sukar difahami oleh orang ramai,
perlu dijelaskan sedemikian rupa sehingga dapat difahami oleh orang-orang dari
semua peringkat dan supaya orang-orang dari semua lapisan masyarakat dapat
memanfaatkannya. “Mengingat titik kebijaksanaan ini, Al-Quran telah menggunakan
kata-kata seperti itu untuk keberkatan akhirat yang menjadi sumber penghiburan
bagi semua jenis orang sesuai dengan akal dan status mereka. Selanjutnya,
orang-orang kafir biasa mengejek orang Islam dengan mengatakan, ‘Mereka
dirampas dari segala jenis karunia dan mereka juga ingin mencabut kita semua
dari mereka.’ Oleh itu, untuk menolong fikiran mereka merasakan nikmat akhirat,
Allah Yang Maha Tinggi. memberi mereka nama-nama benda duniawi yang mereka
anggap sebagai berkat dan dengan menggunakan nama-nama benda yang sama ini, Dia
memberitahu mereka bahawa orang-orang yang beriman juga akan mendapat semua
berkat ini. Jika tidak, dalam Al-Quran dan hadis, telah dinyatakan dengan jelas
bahawa akan ada berkat-berkat di Syurga yang tidak pernah dilihat oleh mata,
tidak ada telinga yang pernah mendengar dan tidak ada hati manusia yang pernah
dirasakan. Akan tetapi, hanya mereka yang beriman dan saleh, yang, walaupun
hidup di bumi ini, tetapi meninggalkan kemewahan duniawi ini dan naik secara
rohani, akan diberi rasa berkat-berkat ini di dunia ini. Kemudian, apabila orang-orang
ini akan mendapat berkat-berkat di Syurga dengan sifat mutlak mereka, mereka
akan berseru secara terbuka:
هٰذَا
الَّذِيۡ رُزِقۡنَا مِنۡ قَبۡلُ
‘Inilah yang telah
direzekikan kepada kami sebelumnya.’ (Surah Al-Baqarah, 2:26)
“Hazrat Masihi Mau’ud (as)
yang Dijanjikan, sambil menggambarkan kenyataan akhirat ini, menyatakan:
Tuhan telah berfirman:
فَلَا
تَعْلَمُ نَفْسٌ مَا أُخْفِيَ لَهُمْ مِنْ قُرَّةِ أَعْيُنٍ
‘[“Maka tiada suatu jiwa
yang mengetahui, apa yang tersembunyi bagi mereka” (Surah Al-Sajdah, 32:18)]
‘Maksudnya, tidak ada
orang yang berbudi luhur yang tahu kebahagiaan apa yang tersembunyi darinya,
sebagai penghargaan atas apa yang biasa dilakukannya.
Oleh itu, Tuhan telah
menggambarkan semua karunia itu sebagai tersembunyi, yang seumpamanya tidak
dapat dijumpai di dunia ini. Sudah jelas bahawa nikmat dunia ini tidak
tersembunyi dari kita dan kita biasa dengan susu, delima dan anggur dll yang
kita makan di sini. Ini menunjukkan bahawa karunia kehidupan seterusnya adalah
sesuatu yang lain dan tidak mempunyai persamaan dengan karunia kehidupan ini,
kecuali namanya. Dia yang memahami syarat-syarat Syurga dari segi syarat-syarat
kehidupan ini tidak sedikit pun memahami Al-Quran.
‘Dalam menafsirkan ayat
yang baru saja kita sebutkan, Junjungan dan baginda kita, Nabi Suci, (saw) telah
mengatakan bahawa Syurga dan karunianya seperti tidak ada mata yang melihat,
dan tidak ada telinga yang mendengar, juga tidak difahami oleh akal manusia;
sedangkan kita melihat karunia dunia ini dan mendengar tentang mereka dan
pemikiran mereka juga melalui fikiran kita.
‘Sekarang ketika Tuhan
dan Rasul-Nya menggambarkan mereka sebagai sesuatu yang pelik, kita akan
meninggalkan sama sekali dari Al-Quran jika kita membayangkan bahawa di Syurga
kita akan diberi susu yang sama yang diperoleh dalam hidup ini dari lembu dan
kerbau, seolah-olah kawanan dari ternakan sapi akan disimpan di Syurga dan akan
terdapat banyak sarang lebah di pohon-pohon Syurga dari mana malaikat akan
memperoleh madu dan mencurahkannya ke sungai.
‘Adakah konsep-konsep ini
ada hubungannya dengan ajaran yang mengatakan bahawa karunia itu tidak pernah
disaksikan di dunia ini, dan bahawa mereka menerangi jiwa dan memupuk pemahaman
kita tentang Tuhan dan memberikan khasiat rohani? Mereka dijelaskan dalam
istilah fizikal tetapi kita diberitahu bahawa sumbernya adalah jiwa dan
kebenarannya.’ (Islami Usool Ki Philosophy, Ruhani Khazain, Jilid 10, hlm.
397-398)
Huzoor (as) menyatakan:
‘Realiti Syurga Islam
adalah bahawa ia adalah cerminan iman dan tindakan seseorang dalam kehidupan
ini dan bukan sesuatu yang akan diberikan kepada seseorang dari luar. Syurga
seseorang dikembangkan di dalam dirinya dan syurga setiap orang adalah iman dan
tindakan solehnya, yang kenikmatannya mula dirasakan dalam kehidupan ini dan
seseorang dapat melihat kebun-kebun dan aliran-aliran iman dan tindakan soleh
yang tersembunyi yang akan menjadi nyata dalam Akhirat. Ajaran suci Tuhan
memerintahkan kita bahawa iman yang suci, sempurna dan tegas kepada Tuhan,
sifat-sifat dan rancangan-Nya, adalah taman pohon buah-buahan yang indah, dan
tindakan lurus adalah aliran yang mengairi kebun itu.’ (Islami Usool Ki
Filosofi, Ruhani Khazain, Jilid 10, hlm. 390)
“Sejauh bahagian soalan
anda berkenaan, adakah hanya lelaki yang dijanjikan ganjaran di akhirat, tidak
termasuk wanita, soalan ini juga timbul akibat kurangnya pengetahuan tentang
ajaran Islam.
“Di banyak tempat di
dalam Al-Quran dan Hadis, di mana lelaki yang saleh telah dinyatakan sebagai
pewaris pahala ini, wanita yang saleh juga dinyatakan sebagai berhak mendapat
hadiah yang sama. Oleh itu, ia menyatakan:
وَمَنْ
يَعْمَلْ مِنَ الصَّالِحَاتِ مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثَى وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَأُولَئِكَ
يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ وَلَا يُظْلَمُونَ نَقِيرًا
“Dan barangsiapa
mengerjakan amal-amal saleh, baik laki-laki atau pun perempuan, dan ia seorang
mukmin, maka mereka itu akan masuk surga, dan mereka tidak akan dianiaya
walaupun sebesar alur biji korma.” (Surah An-Nisa, 4:125)
“Begitu juga, ia
menyatakan:
مَنْ عَمِلَ سَيِّئَةً فَلَا يُجْزَى إِلَّا مِثْلَهَا
وَمَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثَى وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَأُولَئِكَ يَدْخُلُونَ
الْجَنَّةَ يُرْزَقُونَ فِيهَا بِغَيْرِ حِسَابٍ
‘Barangsiapa berbuat
keburukan tidak akan dibalas kecuali dengan semisalnya; namun barangsiapa
beramal saleh, dari laki-laki ataupun perempuan, sedang ia orang yang beriman
maka mereka akan masuk surga, mereka akan diberi rezeki di dalamnya tanpa
perhitungan.’ (Surah Al-Mu’min, 40: 41)
“Hazrat Musleh-e-Maud (ra),
ketika menjelaskan masalah ini, menyatakan:
‘Tidak ada keraguan
bahawa negara-negara sebelumnya mengusulkan undang-undang untuk lelaki, tetapi
mereka tidak menyebut hak wanita di mana saja. Nabi Suci saw, adalah yang
pertama mengajarkan bahawa sama seperti lelaki mempunyai hak atas wanita,
begitu juga wanita mempunyai hak atas lelaki.
وَلَهُنَّ
مِثْلُ الَّذِي عَلَيْهِنَّ بِالْمَعْرُوْفِ
‘[“Dan
perempuan-perempuan mempunyai hak yang sama dengan kewajibannya menurut cara
yang layak.” (Surah Al-Baqarah, 2 :229)]
‘Oleh itu, sama seperti
lelaki mempunyai hak atas wanita, begitu juga wanita memiliki banyak hak yang
harus dipenuhi oleh lelaki. Kemudian, dia membuka jalan untuk kemajuan wanita
dalam setiap bidang kehidupan: Dia menyatakan mereka pemilik harta mereka. Dia
menjaga perasaan dan emosi mereka. Dia menjaga pendidikan mereka. Dia
memerintahkan agar latihan rohani [tarbiyat] mereka dilakukan. Kemudian
dinyatakan bahawa sama seperti ada tingkat kemajuan yang tak terbatas bagi para
lelaki di Syurga, begitu juga pintu-pintu perkembangan yang tak terbatas
terbuka bagi wanita di Syurga.’ (Khutbah Jumaat, 26 November 1937, Al Fazl, 4
Disember 1937, hlm 5)
“Pada kesempatan lain,
Huzoor (ra) berkata:
‘Pelajari Al-Quran dari
awal hingga akhir. Dalam semua isu, perintah dan ganjaran, lelaki dan wanita
disebutkan. Contohnya, jika lelaki soleh disebutkan di suatu tempat, maka
wanita soleh juga disebut di sebelah mereka. Sekiranya lelaki yang menyembah
disebutkan di suatu tempat, maka wanita yang menyembah disebut juga di sebelah
mereka. Sekiranya disebutkan bahawa lelaki akan masuk ke Syurga, maka disebut
juga di sebelahnya bahawa wanita juga akan memasuki Syurga. Sekiranya seorang
lelaki mempunyai kebajikan yang sangat baik dan dia ditempatkan di sebuah
stesen tinggi di Syurga, maka isterinya, yang kebajikannya mungkin tidak sesuai
untuk stesen itu, akan tetap berada dalam posisi yang sama kerana suaminya.
“Begitu juga, jika
seorang wanita memiliki kebajikan yang sangat baik dan dia ditempatkan di
tempat tinggi di Syurga, maka suaminya, yang kebajikannya mungkin lebih rendah,
akan tetap disimpan dalam posisi yang sama karena dia.” (Ceramah disampaikan
pada 31 Julai 1950, Al Fazl Rabwah, 14 November 1962, hlm. 4)
“Semasa berbicara dengan
wanita dalam pelbagai Jalsa [konvensyen tahunan], saya juga telah membahas
topik tanggungjawab wanita dalam Islam dan hak mereka di dunia ini dan
penghargaan yang akan mereka terima di Akhirat. Semasa Jalsa Salana Jerman
tahun 2019, saya juga membahas topik ini kepada para wanita. Lihat juga.”
(Diterjemahkan oleh Al
Hakam)
Comments
Post a Comment