15. Jawapan untuk Isu Setiap Hari - Bahagian XV Hazrat Khalifatul Masihi V (atba)
*Blog ini kepunyaan Musa Bin Masran sendiri, Penterjemah bebas yang memuatkan hasil penterjemah sendiri dan sembarang kesilapan dan kekurangan dalam penterjemahan adalah penterjemah sendiri. Dan blog ini bukan ofisial web atau media rasmi Jamaat Ahmadiyah. Blog ini berusaha menyajikan bahan-bahan bacaan yang terbaik pernah terbit menurut penterjemah untuk disajikan kepada pembaca blog ini sendiri dan pencinta buku dan pengikut rajin blog ini.*Tiada bahagian terjemahan ini boleh diterbitkan semula atau digunakan dalam sebarang bentuk atau oleh apa-apa cara grafik, elektronik atau mekanikal, termasuk fotokopi, rakaman, penyalinan atau penyimpanan maklumat dan sistem pengambilan tanpa kebenaran Penterjemah atau yang punya blog ini.
Jawapan
untuk Isu Setiap Hari - Bahagian XV Hazrat Khalifatul Masihi V (atba)
28
Mei 2021
Al
Hakam
Diterjemahkan
oleh Musa Bin Masran
Panduan mengenai isu-isu
dasar Islam - yang telah disampaikan oleh Hazrat Amirul Momineen, Khalifatul
Masih V (atba) dalam berbagai kesempatan dalam surat-menyurat bertulisnya dan
semasa program MTA - disiarkan secara rasmi di bawah ini untuk kepentingan
semua orang.
Zaheer Ahmad Khan, Ketua Record Department, Private Secretariat, London
Solat berjemaah alam maya
Saya bertemu dengan
Hazrat Khalifatul Masih V (atba) pada 13 April 2021. Semasa mulaqat, saya
bertanya kepada Huzoor (atba) adakah dibenarkan melakukan solat Tarawih secara
hampir.
Huzoor (atba) memberikan
panduan mengenai perkara ini dan berkata:
“Sekiranya masjid dan
rumah-rumah di belakangnya berada di tempat yang sama - seperti yang berlaku di
markaz Jamaat Ahmadiyah di Islamabad, UK, di mana kediaman pekerja terletak di
belakang Masjid Mubarak - maka hanya boleh, dalam keadaan yang sangat menarik
seperti wabak coronavirus ketika ini, solat Tarawih atau solat berjemaah lain menggunakan
alat komunikasi seperti pembesar suara atau radio FM dan lain-lain di mana
kemungkinan kehilangan isyarat sangat rendah. Namun, jika masjid dan
rumah-rumah tersebut berada di lokasi yang berasingan atau jika rumah-rumah
tersebut terletak di hadapan masjid, maka penghuni rumah-rumah tersebut tidak
boleh menunaikan solat mereka dengan mengikuti solat [imam, memimpin] di
masjid; sebaliknya, mereka boleh menunaikan solat berjemat di rumah mereka
sendiri.”
Wanita memanggil iqamah
atau meminta imam
Dalam mulaqat yang sama,
saya mengatakan kepada Hazrat Amirul Momineen (atba) bahawa, dalam keadaan
sekarang, seseorang terpaksa mengatur solat berjemaah di rumah. Oleh itu, orang
ramai bersolat di rumah bersama ahli keluarga mereka. Saya bertanya sama ada seorang
wanita boleh mengucapkan iqamah untuk solat berjemaah dan adakah dia boleh
meminta imam sekiranya dia terlupa.
Mengenai ini, Huzoor (atba)
bersabda:
“Sekiranya ada wanita dan
hanya lelaki dari keluarganya sendiri, maka seorang wanita dapat meminta imam.
Namun, jika ada lelaki dari luar keluarganya yang hadir, maka, menurut perintah
Nabi Suci (saw), dia hanya akan bertepuk tangan jika [imam melakukan] kesalahan
atau terlupa. Dia tidak akan memintanya atau mengucapkan subhanallah.”
Huzoor (atba) juga menambah:
“Seorang wanita tidak
boleh mengucapkan iqamah walaupun solat sedang dikerjakan di rumah kerana Nabi
Suci (saw) tidak mengizinkan ini dan juga dikatakan mengenai Hazrat Masihi
Mau’ud (as) yang Dijanjikan bahawa setiap kali dia berdoa di rumah kerana
beberapa keterpaksaan, dia akan meminta Hazrat Amma Jan (ra) berdiri di
sebelahnya. [Hazrat Amma Jan (ra) telah menyebutkan alasan-alasan yang
meyakinkan mengapa Hazrat Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan memintanya berdiri
di sebelahnya.] Namun, belum pernah disebutkan di mana pun dia pernah
memerintahkan Hazrat Amma Jan (ra) untuk memanggil iqamah. Oleh itu, lelaki itu
mesti menyebut iqamah itu sendiri. Bagaimanapun, mengenai iqamah, juga
disebutkan dalam sebuah hadis bahawa imam boleh menyebutnya sendiri jika perlu.”
Hadis yang disebutkan
oleh Huzoor (atba) dalam panduannya yang diberkati telah dicatat dalam Sunan
al-Tirmidhi. Di sana, dilaporkan oleh Amr bin Uthman bin Ya'la, yang
meriwayatkannya dari ayahnya, yang meriwayatkannya dari kakek [puteranya]
[Hazrat Ya'la Bin Murrah (ra)] bahawa mereka bersama Nabi Suci (saw) dalam
perjalanan ketika mereka berakhir di kawasan yang sempit dan Solat jatuh tempo.
Kemudian, hujan mulai turun dan ada lumpur di bawahnya. Oleh itu, Utusan Allah
mengumandangkan azan ketika dia berada di atas gunungnya dan kemudian iqamah.
Kemudian, dia terus melangkah ke hadapannya. Dia memimpin mereka Solat
menggunakan isyarat. Dia akan menjadikan sujudnya lebih rendah daripada
sujudnya. (Sunan al-Tirmidhi, Kitab al-Solat, Bab Ma Jaite fi as-Solati ala
ad-Dabbati fi at-Tini wal-Matar)
“Mereka yang dimiliki
oleh tangan kanan anda” [susu al-yamin]; Syarat untuk sah perceraian [talaq]
Seseorang dari negara
Arab bertanya kepada Huzoor (atba):
1. makna “mereka yang
dimiliki oleh tangan kanan anda” [susu al-yamin]
2. apakah syarat yang
betul untuk kesahihan talaq
3. apakah keputusan
mengenai talaq yang diucapkan sekali secara lisan.
Huzoor (atba), dalam
surat bertarikh 14 Januari 2020, memberikan jawapan berikut:
1. “Pada peringkat awal
Islam, musuh-musuh Islam akan menjadikan umat Islam sebagai sasaran berbagai
jenis kekejaman. Sekiranya mereka mendapat isteri seorang Muslim yang miskin
dan tertindas, mereka akan memasukkannya ke dalam isteri mereka sebagai hamba.
“Oleh itu, sesuai dengan
perintah Al-Quran جَزٰٓؤُا سَيِّئَةٍ سَيِّئَةٌ مِّثۡلُهَا [‘balasan cedera
adalah cedera seumpamanya’], wanita-wanita seperti itu yang datang bersama
tentara menyerang terhadap Islam di perintah untuk menyokong mereka akan
ditawan sebagai tawanan perang sesuai dengan kebiasatban pada zaman itu.
Kemudian, jika wanita tersebut tidak memperoleh kebebasan dengan membayar
tebusan atau melalui kaedah mukatabat [perjanjian antara hamba dan tuan, di
mana hamba menawarkan untuk membayar nilai wang mereka sendiri untuk
dibebaskan] mereka akan diedarkan di kalangan tentera kerana tidak ada prison
kerajatban dll untuk mengadakan tawanan perang pada masa itu. Dalam istilah
Islam, wanita seperti itu disebut ‘susu al-yamin’.
“Lebih-lebih lagi,
mengenai susu al-yamin, kita juga harus ingat bahawa Islam sama sekali tidak
mengizinkan siapa pun untuk menangkap wanita musuh yang menyerang dan
memperbudak mereka hanya kerana mereka berperang melawan mereka. Ajaran Islam
adalah bahawa tidak ada yang boleh ditawan kecuali perang biasa berlaku. Allah
yang Maha Tinggi menyatakan dalam Al-Quran:
مَا كَانَ لِنَبِيٍّ اَنۡ يَّكُوۡنَ لَهٗۤ اَسۡرٰي
حَتّٰي يُثۡخِنَ فِي الۡاَرۡضِ ؕ تُرِيۡدُوۡنَ عَرَضَ الدُّنۡيَا ٭ۖ وَ اللّٰهُ يُرِيۡدُ
الۡاٰخِرَةَ ؕ وَ اللّٰهُ عَزِيۡزٌ حَكِيۡمٌ
‘Tidak layak bagi seorang
Nabi bahwa ia mempunyai tawanan perang sebelum ia sungguh-sungguh berperang di
muka bumi. Kamu menginginkan harta dunia, padahal Allah menghendaki akhirat
bagimu; dan Allah Mahaperkasa, Mahabijaksana.’ (Surah Al-Anfal, 8:
68)
“Oleh itu, sejak keadatban
perang biasa terjadi, hanya wanita-wanita itu yang dulu dijadikan tawanan di
medan perang yang berada di sana untuk berperang. Oleh itu, mereka bukan hanya
wanita umum, tetapi mereka yang datang ke sana sebagai musuh bersenjata.
“Oleh itu, Islam sama
sekali tidak memihak kepada hamba manusia. Pada tahap awal Islam, izin
sementara harus diberikan untuk ini dalam keadatban tertentu pada era itu.
Namun, Islam dan Nabi Suci (saw), dengan kebijaksanaan yang besar, mendorong
pemeliharaan budak-budak seperti itu dan menekankan bahawa mereka harus dilayan
dengan baik sehingga mereka sendiri memperoleh kebebasan atau dibebaskan.
“Begitu syarat-syarat
khusus ini berakhir dan undang-undang negara mengambil bentuk baru, seperti
kebiasaan sekarang, begitu pula pembenaran untuk memperbudak orang berakhir.
Sekarang, menurut hukum Islam, sama sekali tidak ada alasan untuk menjaga
hamba. Sebenarnya, Hakam dan Adl, Al-Masihi (as) yang Dijanjikan telah
menyatakannya sebagai haram [haram] dalam keadaan semasa.”
2.“Syarat-syarat untuk
[sah] talaq adalah bahawa jika seorang lelaki menceraikan isterinya dari
kehendaknya sendiri sambil sedar sepenuhnya, baik secara lisan atau sebagai
pernyataan bertulis, perceraian itu berlaku dalam kedua-dua kes tersebut.”
3. “Demikian juga, talaq
yang diucapkan sekali secara lisan akan dianggap efektif, tetapi suami berhak
untuk mendamaikan [ruju’] dalam tempoh iddah, asalkan itu bukan talaq ketiga.
Selepas talaq ketiga, seseorang tidak boleh berdamai selama tempoh iddah, atau
melakukan nikah baru setelah tempoh iddah sehingga syarat حَتّٰي تَنۡكِحَ زَوۡجًا
غَيۡرَه terpenuhi, yang bermaksud bahawa wanita itu menikahi lelaki lain,
menikah hubungan suami isteri dengan dia dan kemudian berpisah darinya melalui
talaq atau khul' tanpa niat terlebih dahulu untuk melakukannya atau jika suami
itu meninggal, maka dia juga dapat menikah semula bekas suami.
“Namun, talaq yang
diucapkan tiga kali dalam satu persidangan dianggap hanya satu perceraian. Ada
kejadian Hazrat Rukana Bin Abd-i Yazid disebutkan dalam kitab-kitab hadis. Dia
mengeluarkan talaq kepada isterinya tiga kali dalam satu sesi, yang kemudian
dia sesali. Ketika perkara itu diajukan kepada Nabi Suci (saw), dia mengatakan
bahawa talaq yang dikeluarkan dengan cara ini hanya dihitung sebagai satu talaq
dan dia dapat kembali kepadanya jika dia menginginkannya. Jadi, dia menarik
talaqnya dan kemudian mengeluarkan talaq kedua kepada isterinya selama Khilafat
Hazrat Umar (ra) dan yang ketiga semasa Khilafat Hazrat Uthman (ra). (Musnad
Ahmad ibn Hanbal, Musnad Bani Hashim, Musnad Abdillah Ibn Abbas, hadis no.
2266)”
Menunaikan solat jenazah
[janazah] orang bukan Ahmadi; Berurusan dengan bank dan institusi kewangan lain
Huzoor (atba) ditanya
mengenai:
1. menunaikan solat jenazah
orang bukan Ahmadi
2. pelbagai perkara yang
berkaitan dengan urusan dengan bank.
Huzoor (atba), dalam
surat bertarikh 14 Januari 2020, memberikan jawapan berikut untuk pertanyaan-pertanyaan
ini:
1. “Pendirian Jamaat Ahmadiyah
Muslim untuk menunaikan solat jenazah orang-orang non-Ahmadi adalah bahwa tidak
boleh sama sekali untuk menunaikan solat jenazah seseorang yang dulu secara
terang-terangan menamakan Al-Masihi Mau’ud (as) sebagai pembohong atau seorang
kafir.
Dalam kes seseorang yang,
walaupun tidak menyangkal dakwaan Hazrat Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan
tetapi juga mengesahkannya, jika orang lain [iaitu non-Ahmadi] ada untuk
menunaikan solat jenazah, maka Ahmadi harus menahan diri (dari ikut).
“Namun, jika seorang
Muslim meninggal di suatu tempat di mana tidak ada orang yang hadir untuk
menunaikan solat jenazah mereka, maka orang-orang Ahmadi akan mempersembahkan jenazahnya
di belakang seorang imam Ahmadi kerana seseorang yang mengaku shahada tidak
boleh dikuburkan tanpa jenazah.”
2.“Jika minat terlibat
dalam transaksi dengan bank atau institusi kewangan yang bukan milik negara,
maka itu tidak akan sah. Walau bagaimanapun, jika urus niaga tersebut dibuat
berdasarkan pembahagian untung dan rugi maka ia akan dibenarkan.
“Begitu juga, keuntungan
tambahan yang diperoleh melalui wang yang disimpan di bank milik negara atau
institusi kewangan juga tidak dianggap bunga kerana mereka melaburkan modal
mereka pada projek dermawan, seperti hasil dari mana pelbagai skema dirangka
untuk kepentingan rakyat negara ini, ekonomi berkembang dan peluang pekerjaan
dijana untuk warganegara. Oleh itu, keuntungan dari bank dan institusi kewangan
tersebut dapat digunakan untuk keperluan peribadi. Tidak ada salahnya.”
Hawa menyesatkan Adam
Seorang wanita dari
Jerman menulis surat kepada Huzoor (atba) yang menyatakan bahawa Huzoor (atba)
telah mengatakan dalam salah satu Khutbah Jumaatnya, “Seorang mukmin sejati
juga harus berdoa untuk isteri dan anak-anaknya kerana godaan pertama kepada
Adam dibawa oleh seorang wanita.” Namun, katanya, Hazrat Masihi Mau’ud (as)
yang Dijanjikan telah menulis di dalam bukunya bahawa itu adalah pernyataan
alkitab bahawa Hawa telah menyesatkan Adam.
Huzoor (atba), dalam
surat bertarikh 4 Februari 2020, memberikan jawapan berikut:
“Dalam khutbah saya yang
telah anda kutip, saya juga membaca petikan lain dari Hazrat Masihi Mau’ud (as)
yang Dijanjikan. Dalam petikan itu, Hazrat Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan
juga telah menyatakan bahawa menurut Taurat, Bileam, yang menentang Nabi Musa (as),
kehilangan kepercayaannya karena isterinya, yang raja pikat dengan menunjukkan
beberapa barang perhiasan kepadanya. Dia kemudian menghasut Bileam untuk berdoa
melawan Nabi Musa (as) dan kerana alasan ini, Bileam kehilangan kepercayaannya.
“Lebih-lebih lagi, Hazrat
Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan telah menyebutkan dalam beberapa tulisannya,
dengan merujuk kepada Al-Quran, bahawa Allah telah menyatakan bahawa Adam tidak
sengaja melanggar perintah-Nya. Dia lebih suka berfikir bahawa Hawa memakan
buah itu dan membagikannya kepadanya mungkin kerana Tuhan mengizinkannya untuk
melakukannya. Itulah sebabnya mengapa Tuhan tidak membebaskan Hawa di dalam
Kitab-Nya, melainkan hanya Adam, tentang siapa Dia berkata, لَمْ نَجِدْ لَهُ عَزْمًا
[Kami tidak menemukan kepadanya tekad (untuk tidak taat)] dan Dia sangat
menghukum Hawa.
“Begitu juga, Hazrat Masihi
Mau’ud (as) yang Dijanjikan telah menyebutkan di satu tempat bahawa sama
seperti Adam dilahirkan pada bahagian terakhir dari ‘hari keenam’, begitu juga Hazrat
Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan memutuskan untuk dilahirkan pada bahagian
terakhir milenium keenam dan sama seperti Adam diadili melalui Nahash, yang
disebut Khannas dalam bahasa Arab dan yang namanya lain adalah Dajjal, dengan
cara yang sama, Nahash diciptakan untuk menentang Adam Zaman Akhir, sehingga
dia dapat menarik orang-orang benci dengan ‘kehidupan kekal’, sama seperti ular
yang disebut Nahash dalam Taurat dan Khannas dalam Al-Quran, memikat Hawa.
“Sama ada dinyatakan
dengan merujuk kepada Alkitab atau berdasarkan perintah Al-Quran, hakikatnya
adalah bahwa ia menunjukkan beberapa kelemahan semula jadi yang terdapat pada
lelaki dan wanita. Oleh itu, di mana di satu sisi, kelemahan semula jadi wanita
disebutkan bahawa dia cenderung sombong dan akrab, di sisi lain, dia juga
memiliki kemampuan untuk membawa lelaki masuk dan membujuk mereka dengan daya
tarikan dan tipu daya. Begitu juga, di mana di satu pihak, lelaki menganggap
diri mereka sangat pandai dan cerdas, di sisi lain, mereka juga mempunyai
kelemahan ini sehingga mereka mudah tertipu oleh wanita. Kenyataan inilah yang
telah disebutkan oleh Nabi Suci (saw). Oleh itu, dinyatakan dalam sebuah hadis
bahawa Nabi Suci (saw) bersabda:
مَا
رَأَيْتُ مِنْ نَاقِصَاتِ عَقْلٍ وَدِينٍ أَذْهَبَ لِلُبِّ الرَّجُلِ الْحَازِمِ مِنْ
إِحْدَاكُنَّ يَا مَعْشَرَ النِّسَاءِ
“Wahai wanita! Saya belum
melihat sesiapa pun, yang kurang pembawaan agama dan jiwa, dengan lebih mahir
membodohkan orang dengan penampakkan yang baik daripada kamu.” (Sahih
al-Bukhari)
“Sama seperti organisasi
yang memanfatkan kekurangan semula jadi ini dan kemahiran semula jadi wanita
pada masa lalu, di era moden ini kebanyakan agensi perisik dari negara-negara
besar terus mendapat manfaat daripada mereka. Oleh itu, kita melihat bahawa
banyak wanita yang bekerja di agensi-agensi ini hanya untuk mendapatkan rahsia
daripada organisasi atau institusi yang bermusuhan dengan memanfaatkan daya
tarikan dan tipu daya mereka dan mereka berjaya melakukannya.
“Ini semua perkara yang
berkaitan dengan kehidupan duniawi lelaki dan wanita. Namun, pada masa yang
sama, Islam juga mengajarkan bahawa tidak ada perbezaan antara lelaki dan
wanita dari segi hak dan tanggungjawab, dan juga dari segi pahala kerana
melakukan perbuatan baik. Sama seperti lelaki mempunyai beberapa hak dan
tanggungjawab mengikut kemampuan dan kemahiran mereka, begitu juga wanita
mempunyai beberapa hak dan tanggungjawab mengikut kemampuan dan kemahiran
mereka. Tidak ada perbezaan antara mereka dari segi hak dan tanggungjawab
mereka. Begitu juga, seperti seorang lelaki berhak mendapat pahala untuk
melakukan perbuatan baik, begitu juga wanita yang berhak mendapat pahala yang
sama untuk melakukan perbuatan baik Lebih-lebih lagi, dalam beberapa kes,
seorang wanita berhak mendapat pahala yang setara dengan seorang lelaki kerana
melakukan perbuatan baik yang agak kurang menuntut dan dalam kes lain, dia
bahkan berhak mendapat hadiah yang lebih besar. Ini adalah ajaran Islam yang
indah yang tidak dapat ditandingi oleh agama lain atau ajaran lain di dunia.”
Tatu dan lukisan wajah
Semasa Kelas
Gulshan-e-Waqf-e-Nau untuk Nasirat, yang diadakan di Kanada pada 11 Julai 2012,
seorang gadis berkata kepada Huzoor (atba) bahawa suatu ketika, di sebuah kedai
inai di sebuah bazar meena, dia melihat tanda-tanda yang menunjukkan bahawa
mereka melukis tatu dan wajah. Dia bertanya adakah itu dibenarkan dalam Islam.
Huzoor (atba) memberikan
jawapan berikut: Mereka yang melakukan tatu atau melukis wajah adalah salah.
Hanya ada inai di gerai inai. Sekiranya Presiden Lajna mengaturnya, maka itu benar-benar
salah. [Haruskah seseorang] meletakkan inai di wajah agar kelihatan gila atau
menjadi kartun? Allah telah menjadikan mereka manusia dan anda menjadikan
mereka seperti binatang? Di gerai inai, seseorang hanya boleh menggunakan inai
di tangan.”
Kemudian, sambil menunjuk
ke depan dan belakang tangannya ke pergelangan tangan, Huzoor (atba) bersabda:
“Anda dapat
menggunakannya sampai di sini seperti yang biasa dilakukan wanita untuk
perhiasan. Itu dibenarkan. Namun, memakai inai pada wajah atau tatu dilarang
dalam Islam.”
Pada ketika ini, Huzoor (atba)
bertanya kepada Presiden Lajna mengapa ia berlaku. Setelah mendengar
jawapannya, Huzoor (atba) seterusnya berkata:
“Mengapa lukisan wajah
disusun? Perkara itu tidak seharusnya berlaku. Adakah anda berusaha menjadikan
mereka kelihatan seperti raksasa seperti yang dilakukan orang lain di sini?”
Presiden Lajna mengatakan
bahawa mereka telah melakukannya untuk tujuan tabligh, yang Huzoor (atba) katakan:
“Jika ini dilakukan untuk
tabligh, maka hanya ada lukisan wajah yang tersisa untuk tabligh? Tidak ada
yang berhak memutarbelitkan wajah. Islam telah memberikan perintah yang sangat
jelas mengenai hal ini.
“Jangan memperkenalkan
kebiasaan baru. Sekiranya anda, Lajna, memperkenalkan kebiasaan dan inovasi seperti
itu, maka reformasi apa yang dapat anda lakukan? Ini adalah bagaimana inovasi
merangkumi agama dengan berpura-pura perbuatan baik. Ketika Hazrat Adam (as)
disesatkan oleh Syaitan, dia tidak berkata, ‘Sekiranya kamu mengikuti ini, kamu
akan mendapat kesenangan darinya.’ Pertama, dia berkata, ‘Ini adalah perbuatan
baik. Oleh itu, bertindaklah dan kamu akan menjadi saleh selamanya. ’Apakah
Syaitan tidak menyesatkan Adam dengan cara ini, dengan berjanji bahawa dia akan
menjadi benar selamanya? Namun, itu adalah janji syaitan. Anda orang bertindak
dengan cara yang sama jahat dan memperkenalkan inovasi yang baru.
“Adalah kewajiban Lajna
dan para pejawat untuk mereka melihat wajah Khalifa-e-Waqt dan melihat apa yang
dia katakan. Jangan buat inovasi dan kebiasaan anda sendiri. Dan anda
gadis-gadis kecil! Anda harus menjadi ‘mata-mata’ saya dan selalu mengatakan
yang sebenarnya kepada saya. Baiklah?”
(Diterjemahkan oleh Al
Hakam dari bahasa Urdu asli)
Comments
Post a Comment