15. Jawapan untuk Isu Setiap Hari - Bahagian XV Hazrat Khalifatul Masihi V (atba)

 *Blog ini kepunyaan Musa Bin Masran sendiri, Penterjemah bebas yang memuatkan hasil penterjemah sendiri dan sembarang kesilapan dan kekurangan dalam penterjemahan  adalah penterjemah sendiri. Dan blog ini bukan ofisial web atau media rasmi Jamaat Ahmadiyah. Blog ini berusaha menyajikan bahan-bahan bacaan yang terbaik pernah terbit menurut penterjemah untuk disajikan kepada pembaca blog ini sendiri dan pencinta buku dan pengikut rajin blog ini.*Tiada bahagian terjemahan ini boleh diterbitkan semula atau digunakan dalam sebarang bentuk atau oleh apa-apa cara grafik, elektronik atau mekanikal, termasuk fotokopi, rakaman, penyalinan atau penyimpanan maklumat dan sistem pengambilan tanpa kebenaran Penterjemah atau yang punya blog ini.    

Jawapan untuk Isu Setiap Hari - Bahagian XV Hazrat Khalifatul Masihi V (atba)

28 Mei 2021

Al Hakam

Diterjemahkan oleh Musa Bin Masran

Panduan mengenai isu-isu dasar Islam - yang telah disampaikan oleh Hazrat Amirul Momineen, Khalifatul Masih V (atba) dalam berbagai kesempatan dalam surat-menyurat bertulisnya dan semasa program MTA - disiarkan secara rasmi di bawah ini untuk kepentingan semua orang.

Zaheer Ahmad Khan, Ketua Record Department, Private Secretariat, London

Solat berjemaah alam maya

Saya bertemu dengan Hazrat Khalifatul Masih V (atba) pada 13 April 2021. Semasa mulaqat, saya bertanya kepada Huzoor (atba) adakah dibenarkan melakukan solat Tarawih secara hampir.

Huzoor (atba) memberikan panduan mengenai perkara ini dan berkata:

“Sekiranya masjid dan rumah-rumah di belakangnya berada di tempat yang sama - seperti yang berlaku di markaz Jamaat Ahmadiyah di Islamabad, UK, di mana kediaman pekerja terletak di belakang Masjid Mubarak - maka hanya boleh, dalam keadaan yang sangat menarik seperti wabak coronavirus ketika ini, solat Tarawih atau solat berjemaah lain menggunakan alat komunikasi seperti pembesar suara atau radio FM dan lain-lain di mana kemungkinan kehilangan isyarat sangat rendah. Namun, jika masjid dan rumah-rumah tersebut berada di lokasi yang berasingan atau jika rumah-rumah tersebut terletak di hadapan masjid, maka penghuni rumah-rumah tersebut tidak boleh menunaikan solat mereka dengan mengikuti solat [imam, memimpin] di masjid; sebaliknya, mereka boleh menunaikan solat berjemat di rumah mereka sendiri.”

Wanita memanggil iqamah atau meminta imam

Dalam mulaqat yang sama, saya mengatakan kepada Hazrat Amirul Momineen (atba) bahawa, dalam keadaan sekarang, seseorang terpaksa mengatur solat berjemaah di rumah. Oleh itu, orang ramai bersolat di rumah bersama ahli keluarga mereka. Saya bertanya sama ada seorang wanita boleh mengucapkan iqamah untuk solat berjemaah dan adakah dia boleh meminta imam sekiranya dia terlupa.

Mengenai ini, Huzoor (atba) bersabda:

“Sekiranya ada wanita dan hanya lelaki dari keluarganya sendiri, maka seorang wanita dapat meminta imam. Namun, jika ada lelaki dari luar keluarganya yang hadir, maka, menurut perintah Nabi Suci (saw), dia hanya akan bertepuk tangan jika [imam melakukan] kesalahan atau terlupa. Dia tidak akan memintanya atau mengucapkan subhanallah.”

Huzoor (atba) juga menambah:

“Seorang wanita tidak boleh mengucapkan iqamah walaupun solat sedang dikerjakan di rumah kerana Nabi Suci (saw) tidak mengizinkan ini dan juga dikatakan mengenai Hazrat Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan bahawa setiap kali dia berdoa di rumah kerana beberapa keterpaksaan, dia akan meminta Hazrat Amma Jan (ra) berdiri di sebelahnya. [Hazrat Amma Jan (ra) telah menyebutkan alasan-alasan yang meyakinkan mengapa Hazrat Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan memintanya berdiri di sebelahnya.] Namun, belum pernah disebutkan di mana pun dia pernah memerintahkan Hazrat Amma Jan (ra) untuk memanggil iqamah. Oleh itu, lelaki itu mesti menyebut iqamah itu sendiri. Bagaimanapun, mengenai iqamah, juga disebutkan dalam sebuah hadis bahawa imam boleh menyebutnya sendiri jika perlu.”

Hadis yang disebutkan oleh Huzoor (atba) dalam panduannya yang diberkati telah dicatat dalam Sunan al-Tirmidhi. Di sana, dilaporkan oleh Amr bin Uthman bin Ya'la, yang meriwayatkannya dari ayahnya, yang meriwayatkannya dari kakek [puteranya] [Hazrat Ya'la Bin Murrah (ra)] bahawa mereka bersama Nabi Suci (saw) dalam perjalanan ketika mereka berakhir di kawasan yang sempit dan Solat jatuh tempo. Kemudian, hujan mulai turun dan ada lumpur di bawahnya. Oleh itu, Utusan Allah mengumandangkan azan ketika dia berada di atas gunungnya dan kemudian iqamah. Kemudian, dia terus melangkah ke hadapannya. Dia memimpin mereka Solat menggunakan isyarat. Dia akan menjadikan sujudnya lebih rendah daripada sujudnya. (Sunan al-Tirmidhi, Kitab al-Solat, Bab Ma Jaite fi as-Solati ala ad-Dabbati fi at-Tini wal-Matar)

“Mereka yang dimiliki oleh tangan kanan anda” [susu al-yamin]; Syarat untuk sah perceraian [talaq]

Seseorang dari negara Arab bertanya kepada Huzoor (atba):

1. makna “mereka yang dimiliki oleh tangan kanan anda” [susu al-yamin]

2. apakah syarat yang betul untuk kesahihan talaq

3. apakah keputusan mengenai talaq yang diucapkan sekali secara lisan.

Huzoor (atba), dalam surat bertarikh 14 Januari 2020, memberikan jawapan berikut:

1. “Pada peringkat awal Islam, musuh-musuh Islam akan menjadikan umat Islam sebagai sasaran berbagai jenis kekejaman. Sekiranya mereka mendapat isteri seorang Muslim yang miskin dan tertindas, mereka akan memasukkannya ke dalam isteri mereka sebagai hamba.

“Oleh itu, sesuai dengan perintah Al-Quran جَزٰٓؤُا سَيِّئَةٍ سَيِّئَةٌ مِّثۡلُهَا [‘balasan cedera adalah cedera seumpamanya’], wanita-wanita seperti itu yang datang bersama tentara menyerang terhadap Islam di perintah untuk menyokong mereka akan ditawan sebagai tawanan perang sesuai dengan kebiasatban pada zaman itu. Kemudian, jika wanita tersebut tidak memperoleh kebebasan dengan membayar tebusan atau melalui kaedah mukatabat [perjanjian antara hamba dan tuan, di mana hamba menawarkan untuk membayar nilai wang mereka sendiri untuk dibebaskan] mereka akan diedarkan di kalangan tentera kerana tidak ada prison kerajatban dll untuk mengadakan tawanan perang pada masa itu. Dalam istilah Islam, wanita seperti itu disebut ‘susu al-yamin’.

“Lebih-lebih lagi, mengenai susu al-yamin, kita juga harus ingat bahawa Islam sama sekali tidak mengizinkan siapa pun untuk menangkap wanita musuh yang menyerang dan memperbudak mereka hanya kerana mereka berperang melawan mereka. Ajaran Islam adalah bahawa tidak ada yang boleh ditawan kecuali perang biasa berlaku. Allah yang Maha Tinggi menyatakan dalam Al-Quran:

مَا كَانَ لِنَبِيٍّ اَنۡ يَّكُوۡنَ لَهٗۤ اَسۡرٰي حَتّٰي يُثۡخِنَ فِي الۡاَرۡضِ ؕ تُرِيۡدُوۡنَ عَرَضَ الدُّنۡيَا ٭ۖ وَ اللّٰهُ يُرِيۡدُ الۡاٰخِرَةَ ؕ وَ اللّٰهُ عَزِيۡزٌ حَكِيۡمٌ

‘Tidak layak bagi seorang Nabi bahwa ia mempunyai tawanan perang sebelum ia sungguh-sungguh berperang di muka bumi. Kamu menginginkan harta dunia, padahal Allah menghendaki akhirat bagimu; dan Allah Mahaperkasa, Mahabijaksana. (Surah Al-Anfal, 8: 68)

“Oleh itu, sejak keadatban perang biasa terjadi, hanya wanita-wanita itu yang dulu dijadikan tawanan di medan perang yang berada di sana untuk berperang. Oleh itu, mereka bukan hanya wanita umum, tetapi mereka yang datang ke sana sebagai musuh bersenjata.

“Oleh itu, Islam sama sekali tidak memihak kepada hamba manusia. Pada tahap awal Islam, izin sementara harus diberikan untuk ini dalam keadatban tertentu pada era itu. Namun, Islam dan Nabi Suci (saw), dengan kebijaksanaan yang besar, mendorong pemeliharaan budak-budak seperti itu dan menekankan bahawa mereka harus dilayan dengan baik sehingga mereka sendiri memperoleh kebebasan atau dibebaskan.

“Begitu syarat-syarat khusus ini berakhir dan undang-undang negara mengambil bentuk baru, seperti kebiasaan sekarang, begitu pula pembenaran untuk memperbudak orang berakhir. Sekarang, menurut hukum Islam, sama sekali tidak ada alasan untuk menjaga hamba. Sebenarnya, Hakam dan Adl, Al-Masihi (as) yang Dijanjikan telah menyatakannya sebagai haram [haram] dalam keadaan semasa.”

2.“Syarat-syarat untuk [sah] talaq adalah bahawa jika seorang lelaki menceraikan isterinya dari kehendaknya sendiri sambil sedar sepenuhnya, baik secara lisan atau sebagai pernyataan bertulis, perceraian itu berlaku dalam kedua-dua kes tersebut.”

3. “Demikian juga, talaq yang diucapkan sekali secara lisan akan dianggap efektif, tetapi suami berhak untuk mendamaikan [ruju’] dalam tempoh iddah, asalkan itu bukan talaq ketiga. Selepas talaq ketiga, seseorang tidak boleh berdamai selama tempoh iddah, atau melakukan nikah baru setelah tempoh iddah sehingga syarat حَتّٰي تَنۡكِحَ زَوۡجًا غَيۡرَه terpenuhi, yang bermaksud bahawa wanita itu menikahi lelaki lain, menikah hubungan suami isteri dengan dia dan kemudian berpisah darinya melalui talaq atau khul' tanpa niat terlebih dahulu untuk melakukannya atau jika suami itu meninggal, maka dia juga dapat menikah semula bekas suami.

“Namun, talaq yang diucapkan tiga kali dalam satu persidangan dianggap hanya satu perceraian. Ada kejadian Hazrat Rukana Bin Abd-i Yazid disebutkan dalam kitab-kitab hadis. Dia mengeluarkan talaq kepada isterinya tiga kali dalam satu sesi, yang kemudian dia sesali. Ketika perkara itu diajukan kepada Nabi Suci (saw), dia mengatakan bahawa talaq yang dikeluarkan dengan cara ini hanya dihitung sebagai satu talaq dan dia dapat kembali kepadanya jika dia menginginkannya. Jadi, dia menarik talaqnya dan kemudian mengeluarkan talaq kedua kepada isterinya selama Khilafat Hazrat Umar (ra) dan yang ketiga semasa Khilafat Hazrat Uthman (ra). (Musnad Ahmad ibn Hanbal, Musnad Bani Hashim, Musnad Abdillah Ibn Abbas, hadis no. 2266)”

Menunaikan solat jenazah [janazah] orang bukan Ahmadi; Berurusan dengan bank dan institusi kewangan lain

Huzoor (atba) ditanya mengenai:

1. menunaikan solat jenazah orang bukan Ahmadi

2. pelbagai perkara yang berkaitan dengan urusan dengan bank.

Huzoor (atba), dalam surat bertarikh 14 Januari 2020, memberikan jawapan berikut untuk pertanyaan-pertanyaan ini:

1. “Pendirian Jamaat Ahmadiyah Muslim untuk menunaikan solat jenazah orang-orang non-Ahmadi adalah bahwa tidak boleh sama sekali untuk menunaikan solat jenazah seseorang yang dulu secara terang-terangan menamakan Al-Masihi Mau’ud (as) sebagai pembohong atau seorang kafir.

Dalam kes seseorang yang, walaupun tidak menyangkal dakwaan Hazrat Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan tetapi juga mengesahkannya, jika orang lain [iaitu non-Ahmadi] ada untuk menunaikan solat jenazah, maka Ahmadi harus menahan diri (dari ikut).

“Namun, jika seorang Muslim meninggal di suatu tempat di mana tidak ada orang yang hadir untuk menunaikan solat jenazah mereka, maka orang-orang Ahmadi akan mempersembahkan jenazahnya di belakang seorang imam Ahmadi kerana seseorang yang mengaku shahada tidak boleh dikuburkan tanpa jenazah.”

2.“Jika minat terlibat dalam transaksi dengan bank atau institusi kewangan yang bukan milik negara, maka itu tidak akan sah. Walau bagaimanapun, jika urus niaga tersebut dibuat berdasarkan pembahagian untung dan rugi maka ia akan dibenarkan.

“Begitu juga, keuntungan tambahan yang diperoleh melalui wang yang disimpan di bank milik negara atau institusi kewangan juga tidak dianggap bunga kerana mereka melaburkan modal mereka pada projek dermawan, seperti hasil dari mana pelbagai skema dirangka untuk kepentingan rakyat negara ini, ekonomi berkembang dan peluang pekerjaan dijana untuk warganegara. Oleh itu, keuntungan dari bank dan institusi kewangan tersebut dapat digunakan untuk keperluan peribadi. Tidak ada salahnya.”

Hawa menyesatkan Adam

Seorang wanita dari Jerman menulis surat kepada Huzoor (atba) yang menyatakan bahawa Huzoor (atba) telah mengatakan dalam salah satu Khutbah Jumaatnya, “Seorang mukmin sejati juga harus berdoa untuk isteri dan anak-anaknya kerana godaan pertama kepada Adam dibawa oleh seorang wanita.” Namun, katanya, Hazrat Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan telah menulis di dalam bukunya bahawa itu adalah pernyataan alkitab bahawa Hawa telah menyesatkan Adam.

Huzoor (atba), dalam surat bertarikh 4 Februari 2020, memberikan jawapan berikut:

“Dalam khutbah saya yang telah anda kutip, saya juga membaca petikan lain dari Hazrat Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan. Dalam petikan itu, Hazrat Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan juga telah menyatakan bahawa menurut Taurat, Bileam, yang menentang Nabi Musa (as), kehilangan kepercayaannya karena isterinya, yang raja pikat dengan menunjukkan beberapa barang perhiasan kepadanya. Dia kemudian menghasut Bileam untuk berdoa melawan Nabi Musa (as) dan kerana alasan ini, Bileam kehilangan kepercayaannya.

“Lebih-lebih lagi, Hazrat Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan telah menyebutkan dalam beberapa tulisannya, dengan merujuk kepada Al-Quran, bahawa Allah telah menyatakan bahawa Adam tidak sengaja melanggar perintah-Nya. Dia lebih suka berfikir bahawa Hawa memakan buah itu dan membagikannya kepadanya mungkin kerana Tuhan mengizinkannya untuk melakukannya. Itulah sebabnya mengapa Tuhan tidak membebaskan Hawa di dalam Kitab-Nya, melainkan hanya Adam, tentang siapa Dia berkata, لَمْ نَجِدْ لَهُ عَزْمًا [Kami tidak menemukan kepadanya tekad (untuk tidak taat)] dan Dia sangat menghukum Hawa.

“Begitu juga, Hazrat Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan telah menyebutkan di satu tempat bahawa sama seperti Adam dilahirkan pada bahagian terakhir dari ‘hari keenam’, begitu juga Hazrat Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan memutuskan untuk dilahirkan pada bahagian terakhir milenium keenam dan sama seperti Adam diadili melalui Nahash, yang disebut Khannas dalam bahasa Arab dan yang namanya lain adalah Dajjal, dengan cara yang sama, Nahash diciptakan untuk menentang Adam Zaman Akhir, sehingga dia dapat menarik orang-orang benci dengan ‘kehidupan kekal’, sama seperti ular yang disebut Nahash dalam Taurat dan Khannas dalam Al-Quran, memikat Hawa.

“Sama ada dinyatakan dengan merujuk kepada Alkitab atau berdasarkan perintah Al-Quran, hakikatnya adalah bahwa ia menunjukkan beberapa kelemahan semula jadi yang terdapat pada lelaki dan wanita. Oleh itu, di mana di satu sisi, kelemahan semula jadi wanita disebutkan bahawa dia cenderung sombong dan akrab, di sisi lain, dia juga memiliki kemampuan untuk membawa lelaki masuk dan membujuk mereka dengan daya tarikan dan tipu daya. Begitu juga, di mana di satu pihak, lelaki menganggap diri mereka sangat pandai dan cerdas, di sisi lain, mereka juga mempunyai kelemahan ini sehingga mereka mudah tertipu oleh wanita. Kenyataan inilah yang telah disebutkan oleh Nabi Suci (saw). Oleh itu, dinyatakan dalam sebuah hadis bahawa Nabi Suci (saw) bersabda:

مَا رَأَيْتُ مِنْ نَاقِصَاتِ عَقْلٍ وَدِينٍ أَذْهَبَ لِلُبِّ الرَّجُلِ الْحَازِمِ مِنْ إِحْدَاكُنَّ يَا مَعْشَرَ النِّسَاءِ

“Wahai wanita! Saya belum melihat sesiapa pun, yang kurang pembawaan agama dan jiwa, dengan lebih mahir membodohkan orang dengan penampakkan yang baik daripada kamu.” (Sahih al-Bukhari)

“Sama seperti organisasi yang memanfatkan kekurangan semula jadi ini dan kemahiran semula jadi wanita pada masa lalu, di era moden ini kebanyakan agensi perisik dari negara-negara besar terus mendapat manfaat daripada mereka. Oleh itu, kita melihat bahawa banyak wanita yang bekerja di agensi-agensi ini hanya untuk mendapatkan rahsia daripada organisasi atau institusi yang bermusuhan dengan memanfaatkan daya tarikan dan tipu daya mereka dan mereka berjaya melakukannya.

“Ini semua perkara yang berkaitan dengan kehidupan duniawi lelaki dan wanita. Namun, pada masa yang sama, Islam juga mengajarkan bahawa tidak ada perbezaan antara lelaki dan wanita dari segi hak dan tanggungjawab, dan juga dari segi pahala kerana melakukan perbuatan baik. Sama seperti lelaki mempunyai beberapa hak dan tanggungjawab mengikut kemampuan dan kemahiran mereka, begitu juga wanita mempunyai beberapa hak dan tanggungjawab mengikut kemampuan dan kemahiran mereka. Tidak ada perbezaan antara mereka dari segi hak dan tanggungjawab mereka. Begitu juga, seperti seorang lelaki berhak mendapat pahala untuk melakukan perbuatan baik, begitu juga wanita yang berhak mendapat pahala yang sama untuk melakukan perbuatan baik Lebih-lebih lagi, dalam beberapa kes, seorang wanita berhak mendapat pahala yang setara dengan seorang lelaki kerana melakukan perbuatan baik yang agak kurang menuntut dan dalam kes lain, dia bahkan berhak mendapat hadiah yang lebih besar. Ini adalah ajaran Islam yang indah yang tidak dapat ditandingi oleh agama lain atau ajaran lain di dunia.”

Tatu dan lukisan wajah

Semasa Kelas Gulshan-e-Waqf-e-Nau untuk Nasirat, yang diadakan di Kanada pada 11 Julai 2012, seorang gadis berkata kepada Huzoor (atba) bahawa suatu ketika, di sebuah kedai inai di sebuah bazar meena, dia melihat tanda-tanda yang menunjukkan bahawa mereka melukis tatu dan wajah. Dia bertanya adakah itu dibenarkan dalam Islam.

Huzoor (atba) memberikan jawapan berikut: Mereka yang melakukan tatu atau melukis wajah adalah salah. Hanya ada inai di gerai inai. Sekiranya Presiden Lajna mengaturnya, maka itu benar-benar salah. [Haruskah seseorang] meletakkan inai di wajah agar kelihatan gila atau menjadi kartun? Allah telah menjadikan mereka manusia dan anda menjadikan mereka seperti binatang? Di gerai inai, seseorang hanya boleh menggunakan inai di tangan.”

Kemudian, sambil menunjuk ke depan dan belakang tangannya ke pergelangan tangan, Huzoor (atba) bersabda:

“Anda dapat menggunakannya sampai di sini seperti yang biasa dilakukan wanita untuk perhiasan. Itu dibenarkan. Namun, memakai inai pada wajah atau tatu dilarang dalam Islam.”

Pada ketika ini, Huzoor (atba) bertanya kepada Presiden Lajna mengapa ia berlaku. Setelah mendengar jawapannya, Huzoor (atba) seterusnya berkata:

“Mengapa lukisan wajah disusun? Perkara itu tidak seharusnya berlaku. Adakah anda berusaha menjadikan mereka kelihatan seperti raksasa seperti yang dilakukan orang lain di sini?”

Presiden Lajna mengatakan bahawa mereka telah melakukannya untuk tujuan tabligh, yang Huzoor (atba) katakan:

“Jika ini dilakukan untuk tabligh, maka hanya ada lukisan wajah yang tersisa untuk tabligh? Tidak ada yang berhak memutarbelitkan wajah. Islam telah memberikan perintah yang sangat jelas mengenai hal ini.

“Jangan memperkenalkan kebiasaan baru. Sekiranya anda, Lajna, memperkenalkan kebiasaan dan inovasi seperti itu, maka reformasi apa yang dapat anda lakukan? Ini adalah bagaimana inovasi merangkumi agama dengan berpura-pura perbuatan baik. Ketika Hazrat Adam (as) disesatkan oleh Syaitan, dia tidak berkata, ‘Sekiranya kamu mengikuti ini, kamu akan mendapat kesenangan darinya.’ Pertama, dia berkata, ‘Ini adalah perbuatan baik. Oleh itu, bertindaklah dan kamu akan menjadi saleh selamanya. ’Apakah Syaitan tidak menyesatkan Adam dengan cara ini, dengan berjanji bahawa dia akan menjadi benar selamanya? Namun, itu adalah janji syaitan. Anda orang bertindak dengan cara yang sama jahat dan memperkenalkan inovasi yang baru.

“Adalah kewajiban Lajna dan para pejawat untuk mereka melihat wajah Khalifa-e-Waqt dan melihat apa yang dia katakan. Jangan buat inovasi dan kebiasaan anda sendiri. Dan anda gadis-gadis kecil! Anda harus menjadi ‘mata-mata’ saya dan selalu mengatakan yang sebenarnya kepada saya. Baiklah?”

(Diterjemahkan oleh Al Hakam dari bahasa Urdu asli)

 

Comments

Popular posts from this blog

Pada Majlis Ijtema Khuddam-ul-Ahmadiyya Pertama

Hanya dalam Islam kita dapati piawaian keadilan mutlak

Majlis Ansarullah USA bertemu Hadzur (atba) di Islamabad