13. Jawapan untuk Masalah Sehari-hari - Bahagian XIII Hazrat Khalifatul Masihi V (atba)
*Blog ini kepunyaan Musa Bin Masran sendiri, Penterjemah bebas yang memuatkan hasil penterjemah sendiri dan sembarang kesilapan dan kekurangan dalam penterjemahan adalah penterjemah sendiri. Dan blog ini bukan ofisial web atau media rasmi Jamaat Ahmadiyah. Blog ini berusaha menyajikan bahan-bahan bacaan yang terbaik pernah terbit menurut penterjemah untuk disajikan kepada pembaca blog ini sendiri dan pencinta buku dan pengikut rajin blog ini.*Tiada bahagian terjemahan ini boleh diterbitkan semula atau digunakan dalam sebarang bentuk atau oleh apa-apa cara grafik, elektronik atau mekanikal, termasuk fotokopi, rakaman, penyalinan atau penyimpanan maklumat dan sistem pengambilan tanpa kebenaran Penterjemah atau yang punya blog ini.
Jawapan
untuk Masalah Sehari-hari - Bahagian XIII Hazrat Khalifatul Masihi V (atba)
23
April 2021
Al
Hakam
Diterjemahkan
oleh Musa Bin Masran
Panduan mengenai isu-isu
dasar Islam - yang telah disampaikan oleh Hazrat Amirul Momineen, Khalifatul
Masih V (atba) dalam berbagai kesempatan dalam surat-menyurat bertulisnya dan
semasa program MTA - disiarkan secara rasmi di bawah ini untuk kepentingan
semua orang.
Zaheer Ahmad Khan, Ketua Record Department, Private Secretariat, London
Pertempuran Unta dan tuduhan
palsu terhadap Hazrat Umar (ra)
Hazrat Amirul Momineen,
Khalifatul Masih V (atba) ditanya tentang penyebab dan kebenaran di sebalik
Pertempuran Unta, kerana beberapa orang menduga bahawa Hazrat Umar (ra) telah
memukul Hazrat Fatima (ra) tanpa belas kasihan, yang menyebabkan Hazrat Fatima
(ra) kehilangan kehamilannya.
Hazrat Amirul Momineen
(atba), dalam surat bertarikh 21 November 2019, memberikan jawaban berikut:
“Tuduhan terhadap Hazrat
Umar (ra) mengenai Hazrat Fatima (ra) sama sekali tidak masuk akal, tidak adil
dan bertentangan dengan peristiwa dan fakta yang sebenarnya. Hazrat Fatima (ra)
hanya hidup selama beberapa bulan setelah kematian Nabi Suci (saw). Dia
menghabiskan sebahagian besar masa itu kerana sakit.
“Lebih-lebih lagi, Hazrat
Fatima (ra) adalah puteri Nabi Suci (saw). Bagaimana mungkin Umar
memperlakukannya dengan cara yang kejam? Hazrat Umar (ra) akan menunjukkan
kasih yang besar kepada orang-orang yang hanya berhubungan dengan Nabi Suci (saw)
walaupun mereka bukan keturunan fizikalnya.
“Oleh itu, pada satu
kesempatan, putera Hazrat Umar (ra), Hazrat Abdullah (ra), bertanya kepadanya
mengapa dia memperuntukkan lebih sedikit elaun untuknya daripada Usama (ra) ibn
Zaid. Hazrat Umar (ra) menjawab, ‘Usama lebih dikasihi oleh Nabi Suci (saw) daripada
kamu dan ayahnya (Hazrat Zaid (ra) ibn Harithah) lebih sayang baginya daripada
ayahmu (iaitu Hazrat Umar (ra). Itulah sebabnya saya memberikan lebih banyak
elaun kepadanya.”
“Oleh itu, untuk menuduh
bahawa orang yang lebih mengutamakan putera hamba nabi daripada puteranya
sendiri dan telah menganiaya keturunan fizikal Nabi Suci (saw), tidak boleh
benar dengan cara apa pun. Ini adalah tuduhan yang benar-benar palsu terhadap
Hazrat Umar (ra) oleh musuh-musuhnya.
“Mengenai realiti
Pertempuran Unta, tidak ada keraguan bahawa perang ini telah dilancarkan antara
dua kumpulan umat Islam; mereka adalah tentera Hazrat Ali (ra) dan Hazrat Aisha
(ra). Tidak ada pertempuran lain yang diperjuangkan oleh umat Islam sehebat
ini. Banyak orang Islam, termasuk jeneral besar dan orang-orang gagah perkasa,
terbunuh. Namun, pelakunya di balik keseluruhan episod ini adalah pemberontak
hasutan yang sama yang telah menduduki Madinah setelah membunuh Hazrat Uthman (ra).
Perang ini juga diprovokasi oleh penjahat-penjahat itu dengan mewujudkan salah
faham antara dua kumpulan Muslim dan dengan menghasut banyak perbuatan nakal
itu sendiri.
“Hazrat Musleh-e-Maud (ra)
telah membahas topik ini dengan panjang lebar di Waqiat-e-Khilafat-e-Alawi.
Baca juga.”
Surat keputusan mengenai
kanak-kanak yang mengumandangkan azan di masjid
Seseorang mendapat fatwa
dari Ketua Mufti Jamaat (pakar undang-undang) mengenai anak-anak yang
mengumandangkan azan di masjid tetapi berpandangan berbeza dengan keputusan
tersebut. Dia kemudian menuliskan pendapatnya mengenai hal itu kepada Hazrat
Amirul Momineen (atba) dengan menyatakan bahawa anak-anak kecil tidak boleh
dibenarkan mengumandangkan azan.
Huzoor (atba), dalam
surat bertarikh 25 Disember 2019, memberikan jawapan berikut:
“Jawapan Mufti-e-Silsila
[Mufti Jamaat] dalam isu ini benar sekali dan saya setuju dengannya. Sekiranya
ada syarat bagi muazzin [yang mengumandangkan azan], Nabi Suci (saw) pasti
menarik perhatian kita kepada mereka dengan cara dia menetapkan beberapa syarat
untuk memimpin Solat. Namun, mengenai azan, Nabi Suci (saw) hanya mengatakan
bahawa ketika waktunya solat, salah seorang dari anda harus mengucapkan azan.
Dia tidak menggariskan syarat untuk muazzin. Oleh itu, walaupun mengumandangkan
azan adalah tindakan yang mulia, itu bukan tanggungjawab yang memerlukan syarat
yang luar biasa. Sebaliknya, setiap orang yang mempunyai suara yang baik dan
tahu mengucapkan azan, dapat melaksanakan tugas ini.
“Memberi anak-anak
kesempatan untuk mengumandangkan azan mendorong mereka dan menanamkan semangat
untuk melayani iman, yang merupakan perkara yang sangat baik. Saya sendiri
menugaskan anak-anak yang berbeza untuk mengumandangkan azan di Masjid Mubarak.”
(Catatan Pengarang:
Pendapat sahih Mufti-e-Silsila, yang disahkan oleh Huzoor (atba) dalam surat
ini, juga dikeluarkan di bawah ini untuk kepentingan pembaca :)
Penyoal: Berapakah umur
minimum untuk mengumandangkan azan? Bolehkah anak mengumandangkan azan?
Mufti-e-Silsila: Kami
tidak menemui had umur bagi muazzin dalam Syariah. Oleh itu, jika seorang
kanak-kanak dapat mengumandangkan azan dengan cara yang betul, maka dia
dibenarkan melakukannya.
Wanita yang menderma
rambut kepada pesakit barah bukan Islam
Huzoor (atba) ditanya
apakah wanita boleh memotong rambutnya untuk mendermakannya kepada pesakit
barah bukan Islam?
Dalam surat bertarikh 25
Disember 2019, Huzoor (atba) memberikan jawapan berikut:
“Tidak ada salahnya
wanita memotong rambut jika ada keperluan untuk melakukannya. Oleh itu, setelah
menunaikan Haji dan Umrah, wanita membuka ihram mereka hanya setelah memotong
rambutnya.
“Diriwayatkan dalam
ahadith bahawa sahabat (ra) wanita selalu memotong rambut mereka setiap kali
diperlukan untuk melakukannya. Walau bagaimanapun, wanita tidak dibenarkan
mencukur kepala. Begitu juga, Nabi Suci (saw) melarang lelaki meniru wanita dan
wanita meniru lelaki. Oleh itu, wanita tidak boleh mempunyai gaya rambut
lelaki. Namun, tidak ada salahnya memotong rambut seseorang dengan tahap yang
munasabah demi hiasan dengan cara yang tidak menyerupai lelaki.
“Menyumbangkan rambut
seseorang untuk pesakit adalah tindakan yang baik. Tidak ada yang salah dengan
itu. Sekiranya seseorang dapat menderma darah dan organ lain kepada orang lain
untuk tujuan rawatan, mengapa mereka tidak boleh menderma rambut?”
Hukuman bagi mereka yang
menghujat Nabi Suci (saw), menghafal Al-Quran dan ahadith, membaca zikir dan
lain-lain jenis zikir dan mengira zikir
Huzoor (atba) ditanya
mengenai:
1. Hukuman bagi mereka
yang menghujat Nabi Suci (saw)
2. Menghafal Al-Quran dan
ahadith
3. Membaca zikir dan
zikir lain
4. Menghitung pelbagai
doa dan surah Al-Quran sambil membacanya.
Huzoor (atba), dalam
surat bertarikh 25 Disember 2019, memberikan jawapan berikut:
“1. Baik Al-Quran, atau
ahadith tidak membenarkan manusia menghukum penghujat terhadap Nabi Suci (saw) di
dunia ini. Nabi Suci (saw), dia sendiri tidak menghukum penghujat tersebut.
Suatu ketika Hazrat Umar (ra), seorang pengagum besar dari Nabi Suci (saw) ,
meminta izin untuk menghukum seseorang yang celaka yang telah melakukan
penistaan, tetapi Nabi Suci (saw) tidak memberikan izin. Mengikuti jejak Junjungan
dan Baginda Rasul, Hazrat Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan juga telah
memberikan pengajaran yang sama.
“Pada masa yang sama,
Islam telah membimbing orang-orang yang beragama dan berkuasa sekular untuk
tidak membicarakan agama siapa pun atau keperibadian mereka yang dihormati
dengan cara yang boleh menyakiti penganut agama tersebut.
“Oleh itu, di satu sisi,
Islam tidak mengizinkan manusia menghukum penghujat terhadap Nabi, dan di sisi
lain, ini juga mengajarkan bahawa tidak ada orang yang harus menggunakan
kata-kata yang tidak sesuai untuk agama lain atau pemimpinnya.
“2. Cara terbaik untuk
menghafal Al-Quran dan ahadith adalah membacanya dengan penuh perhatian dan kerap.
Dalam hadis disebutkan bahawa ketika Hazrat Ali (ra) dan Hazrat Abu Hurairah (ra)
mengeluh tentang masalah yang sama, Nabi Suci (saw) memerintahkan mereka untuk
memperhatikan hal-hal ini dan membaca secara terus menerus dan sering.
“3. Ini juga merupakan
cara untuk menanamkan semangat dalam membaca doa kita, yaitu membacanya dengan
penuh kasih sayang dan pengabdian. Sama seperti kita mengambil minat dalam
urusan kita yang lain dan memperhatikannya, jika kita menciptakan cinta dan
minat yang sama terhadap perbuatan baik ini, maka objektif kita pasti akan
tercapai, insya-Allah.
“Bacaan durasi yang kerap
tentu merupakan perbuatan yang sangat diberkati. Seperti yang dinyatakan dalam
hadis, permohonan seseorang hanya dapat mencapai Allah Yang Maha Tinggi dengan
memohon keberkatan kepada Nabi Suci (saw). Namun, jika membaca doa hanya cukup
untuk semua orang dan dapat membebaskan salah satu doa yang lain, mengapa Nabi
Suci (saw) sendiri mengucapkan doa selain dari doa pada kesempatan yang berbeda?
Dan mengapa dia mengajarkan berbagai macam doa kepada Sahabat?
“Oleh itu, ada banyak
permohonan seperti itu yang disebutkan dalam hadis, yang biasa dibacakan oleh
Nabi Suci (saw) dan juga mengajarkannya kepada para Sahabat. Ini juga merupakan
praktik yang kita amati dalam kehidupan yang diberkati oleh penyembahnya yang
rajin, Hazrat Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan.
“Namun demikian,
mengingat sabda Nabi Suci (saw) bahawa إِنَّمَا الأَعْمَالُ بِالنِّيَّاتِ
[tindakan bergantung pada motif], jika seseorang ingin membaca jumlah
keseluruhan doa mereka dan membatasi mereka hanya dengan itu, dengan niat dan
pandangan optimis bahawa durood itu akan menjadi sarana untuk mendapat
keberkatan dari Allah yang Maha Tinggi, maka Allah juga akan memperlakukan
orang itu sesuai dengan niat dan pandangan yang optimis itu, seperti yang
dinyatakan oleh Allah Yang Maha Esa dalam sebuah hadis-e-qudsi bahawa أَنَا عِنْدَظَنِّ
عَبْدِي بِي [Aku memperlakukan hamba-Ku sesuai dengan persepsi dan harapannya
terhadap-Ku.].
“Berbagai durasi telah
disebutkan dalam hadis. Para ulama ummah juga telah menggunakan pelbagai jenis
durood dan memberikan mereka nama yang berbeza. Sebilangan durinya panjang,
sementara yang lain lebih pendek. Doa yang membawa lebih banyak berkat dan
lebih diberkati tentunya adalah yang diucapkan oleh lidah yang diberkati oleh Nabi
Suci (saw) dan yang diajarkannya kepada para sahabatnya.
“Inti dari
perkara-perkara ini adalah niat, cinta dan perhatian seseorang terhadap
bagaimana dia ingin menyerap cinta Allah yang Maha Tinggi. Oleh itu, bergantung
pada niat, cinta dan kesetiaan yang akan dia laksanakan Oleh itu, niat dan
keikhlasannya pasti akan sampai kepada Allah yang Maha Agung.
“4. Hal ini terbukti dari
hadis bahawa Nabi Suci (saw) akan memberikan petunjuk tertentu berdasarkan jiwa
penanya. Oleh itu, dia kadang-kadang akan memberikan jawapan yang berbeza
ketika ditanya soalan yang sama. Dia membimbing orang mengikut kemampuan
peribadi mereka. Oleh itu, penghitungan beberapa jenis zikir dan doa juga
merupakan salah satu petunjuk yang disebutkan dalam ahadith. Satu hikmah di
baliknya ialah seseorang harus mengucapkan doa-doa tersebut dan mengucapkan
zikir itu sekurang-kurangnya sejauh itu dan jumlahnya.
“Lebih-lebih lagi, harus
diingat bahwa seperti yang dijelaskan Hazrat Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan
dengan jelas, tidak ada manfaatnya membaca doa dan zikir seperti burung beo.
Sebaliknya, untuk mendapatkan kasih sayang kepada Allah Yang Mahatinggi, perlu
untuk menyesuaikan hidup seseorang menurut ajaran Islam yang dinyatakan dalam
doa dan zikir tersebut, dan untuk bertindak sesuai dengan mereka dan juga
melakukan perbuatan baik yang lain.
“Seseorang yang sering
membaca surah Al-Fatihah, tetapi tidak berusaha mewarnai dirinya dengan
sifat-sifat ketuhanan yang disebutkan dalam surah itu, dan tidak memakai mantel
perintah Al-Quran dari صِبۡغَةَ اللّٰهِ ۚ وَ مَنۡ اَحۡسَنُ مِنَ اللّٰهِ صِبۡغَةً”
[(Kami akan menganut) agama Allah; dan siapa yang lebih baik daripada Allah
dalam (mengajar) agama] dan mantra pepatah Nabi Suci (saw) bahawa تَخَلَّقُوْا بِاَخْلَاقِ
اللّٰه [Cermin sifat-sifat Allah], tidak dapat memperoleh keuntungan hanya
dengan mengulang-ulang berbagai jenis zikir secara lisan.
“Ini juga merupakan cara
untuk memperoleh pengetahuan rohani kerana dengan cara ini seseorang dapat
menyerap karunia Allah yang Maha Tinggi dan kasih-Nya.”
Purdah - perintah Al-Quran
yang kategoris
Mulaqat di alam maya ahli
Lajna Belanda dengan Huzoor (atba) diadakan pada 22 Ogos 2020. Semasa menjawab
soalan mereka mengenai purdah, Huzoor (atba) berkata:
“Perintah purdah tidak
eksklusif untuk Jamaat Ahmadiyah. Ahli Nasirat dan Lajna harus dididik bahawa
perintah purdah telah diberikan oleh Al-Quran. Itu adalah perintah Allah dan
Rasul-Nya. Oleh itu, Jamaat harus mematuhi perintah-perintah Allah dan Rasul-Nya.
Ini adalah perintah yang disebutkan dengan jelas dalam Al-Quran. Terdapat
berbagai perintah dan perintah penting, jelas dan tidak jelas yang disebutkan
dalam Al-Quran dan purdah adalah salah satu daripadanya. Itulah sebabnya kami
menekankannya. Sekiranya perintah ini disimpulkan dari beberapa teks lain atau
jika difahami bermaksud sesuatu dengan menafsirkan teks tertentu, maka mungkin
ada ruang bagi anak perempuan atau wanita untuk berfikir bahawa purdah harus
diperhatikan dalam situasi tertentu dan bukan pada yang lain. Akan tetapi, kerana
perintah kategoris telah diberikan, kita harus bertindak dan menerapkannya juga
pada orang lain. Anda harus menerangkan perkara-perkara ini kepada gadis-gadis
dengan cara yang jelas. Dengan cara ini, mereka akan cenderung ke arah purdah.
“Sebenarnya, yang
terpenting adalah Anda harus menanamkan gagasan bahawa kesopanan adalah bagian
dari iman seperti yang disebutkan dalam sebuah hadis. Apabila kesopanan akan
diadopsi, maka anak perempuan secara automatik cenderung untuk mengamati
purdah. Kemudian, sama ada mereka pelajar universiti [atau yang lain], mereka
akan tetap berada dalam had kesopanan mereka dan akan sentiasa memperhatikan
pakaian mereka. Mereka juga akan tetap memperhatikan purdah mereka.”
Ahli Lajna menulis atau
menyiarkan di surat khabar
Semasa mulaqat yang sama,
Huzoor (atba) ditanya tentang langkah-langkah apa yang dapat diambil oleh Lajna
untuk dapat menulis atau diterbitkan di surat khabar. Huzoor (atba) bersabda:
“Apa sahaja masalah kontemporari
yang timbul atau apa sahaja artikel yang ditulis di surat khabar atau isu-isu
yang anda rasa sedang dibincangkan di media sosial atau platform lain, dapat
ditangani di media sosial atau di laman web Lajna anda sehingga mungkin ada
kesedaran tentang hal itu dan sehingga semua orang mengetahui bahawa ini adalah
jawapan yang tepat untuk perkara itu.
“Begitu juga, orang-orang
yang ingin menulis artikel di surat khabar mengenai pelbagai isu dalam
mempertahankan Islam, misalnya, harus menulis bahawa ‘anda mengatakan bahawa
Islam mengajar seperti itu dan ketika sebenarnya, ini adalah ajaran Islam yang
sebenarnya.’ Jadi, anda harus mendorong mereka yang mampu menulis artikel
tersebut. Pelbagai topik yang muncul di media sosial adalah topik yang harus diberi
perhatian agar pembaca tertarik dan beralih kepada apa yang anda katakan.
“Di dunia Barat, masalah
yang timbul berkaitan dengan wanita [Muslim] adalah bahawa mereka didakwa tidak
memiliki kebebasan; sekatan purdah berlaku untuk mereka; sekatan tersebut dan
sekatan dibuat terhadap wanita dan ketidakadilan itu dan ke atas mereka
dilakukan. Wanita harus menulis mengenai isu-isu ini dan menjelaskan bahawa
‘anda mengatakan seperti itu [tentang kami]; Saya seorang wanita dan ini adalah
tindak balas saya terhadap penegasan anda.”
“Ada ahli Lajna yang
menulis artikel seperti ini di UK dan ia memberi kesan positif. Daripada lelaki
bertindak balas terhadap masalah seperti itu, wanita harus bertindak balas
kepada mereka kerana ia memberi kesan yang lebih baik kepada orang.
“Oleh itu, anda harus
membentuk pasukan untuk ini. Kemudian, anda juga harus mengetahui isu-isu ini.
Anda harus mempunyai pengetahuan tentang ajaran Islam dan apabila anda mula
menulis apa-apa, anda harus bersedia dan harus menulis berdasarkan fakta dan
angka sehingga orang lain terkesan [dengan apa yang anda tulis].”
Kurangnya bakat dalam
melakukan tabligh dan penyelesaiannya
Semasa mulaqat yang sama,
Huzoor (atba) diberitahu bahawa terdapat sedikit ahli Lajna yang dapat menulis
secara bebas. Huzoor (atba) ditanya apa yang harus mereka lakukan dalam hal
ini. Huzoor (atba) berkata:
“Walaupun ahli seperti
itu sedikit, anda harus membimbing mereka dan mereka akan menjadi lebih baik.
Setelah pasukan yang terdiri dari dua, empat, enam, lapan atau seberapa banyak ahli
Lajna di sana, dilatih, maka yang lain juga akan mendapat inspirasi dari mereka
dan akan mengikutinya. Ini bukan persoalan sama ada terdapat beberapa anggota
atau banyak. Walaupun ada satu orang yang rajin, dia boleh membawa revolusi.
Oleh itu, apabila anda mula memberi jawapan, orang akan secara automatik
menghampiri anda untuk mendapatkan jawapan, yang akan membolehkan anda
memberikan lebih banyak jawapan dan pandangan. Ini juga akan memberi dorongan
kepada orang lain untuk menjadi sebahagian daripada ini dan dapat memberikan
jawapan.
“Selalu ada insentif di
sebalik keinginan untuk mencapai sesuatu atau untuk meyakinkan seseorang untuk
melakukan sesuatu. Apabila nama-nama beberapa ahli Lajna muncul di surat
khabar, maka yang lain juga akan digalakkan untuk memasukkan nama mereka di
surat khabar dan berusaha menulis sesuatu. Kemudian jumlah ahli Lajna secara
beransur-ansur akan meningkat.”
Penggunaan sattari dan
qaul-e-sadeed yang sesuai dalam urusan perkahwinan
Selama mulaqat yang sama
pada 22 Ogos 2020, Huzoor (atba) ditanya, “Allah itu Al-Sattar, yakni
Penyembunyikan kelemahan. Mengingat sifat ini, adakah tepat untuk menyiasat
atau bertanya tentang anak lelaki, perempuan atau keluarga mereka ketika
mengatur perkahwinan?” Huzoor (atba) berkata:
“Allah yang Maha Tinggi
adalah Sattar dan Dia suka sattari [menyembunyikan kesalahan orang]. Oleh itu,
jika seseorang mengetahui tentang kesalahan orang lain, mereka tidak boleh
mendedahkannya kepada orang lain. Ini bermaksud bahawa seseorang harus menutup
kekurangan orang lain. Akan tetapi, berkenaan dengan urusan perkahwinan, satu
perintah dari Al-Quran adalah bahawa kedua-dua pihak harus 'mengucapkan
perkataan yang tepat' [qaulan sadeedan].
“Sekiranya ada kesalahan
baik pada anak laki-laki atau perempuan ketika cadangan perkahwinan dibuat,
mereka harus saling menjelaskan satu sama lain dan kedua-dua pihak harus jujur
mengenainya. Seharusnya tidak ada memutarbalikkan fakta, sehingga di kemudian
hari, itu tidak menimbulkan keretakan dalam hubungan. Itulah sebabnya semuanya
harus disampaikan secara terbuka antara satu sama lain. Urusan perkahwinan
adalah perkara yang sangat sensitif. Kemudian, orang-orang bertengkar dan
berkata, ‘Kami tidak diberitahu tentang hal-hal seperti itu.’ Oleh itu, sementara
menyetujui cadangan perkahwinan, yang terbaik adalah menyampaikan segala
sesuatu secara terbuka dan dalam ayat-ayat Al-Quran yang dibacakan upacara
nikah, penekanan diberikan kepada ‘mengatakan perkataan yang betul’ kerana
alasan ini.
“Oleh itu, arahan untuk
menyembunyikan kesalahan seseorang [sattari] mempunyai erti yang berbeza dan
itu adalah bahawa anda tidak boleh mendedahkan kekurangan atau cela seseorang.
Sekiranya anda mencadangkan pertandingan yang sesuai, anda boleh menjelaskan
bahawa ini adalah cadangan perkahwinan, dan walaupun anda mengetahui beberapa
kelemahan kedua-dua pihak sambil mencadangkan pertandingan yang sesuai, anda
harus menjelaskan bahawa ini hanya cadangan; kedua-dua pihak harus berkumpul,
saling bertemu, berdoa dan kemudian membuat keputusan. Inilah cara anda harus
bertindak terhadap sattari.
“Seharusnya, sebelum
mencadangkan pertandingan, Anda mengatakan kepada salah satu pihak bahawa orang
ini mempunyai kelemahan seperti itu dan akibatnya orang itu tidak berkahwin.
Anda hanya perlu mengatakan, 'Inilah pertandingan dan ini hanyalah cadangan.
Apa sahaja perkara positif dan perkara negatif yang mungkin ada antara satu
sama lain adalah sesuatu yang harus anda tentukan sendiri setelah bertemu
dengan pihak lain. Dan jika anda menyukai cadangan itu, maka anda boleh
menerimanya; anda harus berdoa dan kemudian membuat keputusan.
“Sebenarnya, Allah yang
Maha Agung adalah Yang Mengetahui yang ghaib dan hanya Dia yang mempunyai
pengetahuan tentang yang ghaib. Dia tahu cadangan perkahwinan mana yang terbaik
untuk orang tertentu dan itulah sebabnya seseorang harus selalu berdoa sebelum
membuat keputusan dan itulah sebabnya mengapa Allah Yang Maha Esa telah
mengatakan bahawa seseorang harus menunaikan solat istikhara. Istikhara
bermaksud mencari kebaikan. Seseorang harus meminta kebaikan dari Allah yang
Maha Tinggi dan berdoa, ‘Sekiranya ada kebaikan dalam cadangan perkahwinan ini,
maka semoga Allah menetapkannya untuk saya dan membuka jalan bagi saya dengan
mudah. Sekiranya, bagaimanapun, tidak ada kebaikan dalam cadangan perkahwinan
ini, maka Allah boleh menyebabkan halangan dalam menyelesaikan cadangan ini. '
“Sattari tidak bermaksud
bahawa kedua-dua pihak tidak boleh menyampaikan fakta yang sebenarnya di
hadapan satu sama lain semasa cadangan perkahwinan. Sekiranya kedua-dua pihak
saling bertemu dan duduk antara satu sama lain, maka yang terbaik adalah “mengucapkan
perkataan yang betul” dan sebutkan perkara positif dan negatif tentang diri
sehingga diketahui oleh kedua-dua belah pihak. Tiada siapa yang sempurna. Ada
kebaikan pada setiap orang dan juga ada kebiasaan buruk pada orang. Ini tidak
bermaksud seseorang harus mengumumkan semua sifat buruknya, tetapi jika ada
sesuatu yang berpotensi menimbulkan masalah di kemudian hari atau memutuskan hubungan,
maka sebaiknya kelemahan itu dijelaskan kepada yang lain pesta terlebih dahulu.
Sama ada terdapat kelemahan atau penyakit; jika seorang gadis tidak dapat
melahirkan anak atau jika ada kekurangan dalam diri lelaki, maka perkara itu
harus dijelaskan antara satu sama lain terlebih dahulu agar tidak menimbulkan
masalah di kemudian hari.”
(Diterjemahkan ke dalam
Bahasa Inggeris oleh Al Hakam dari bahasa Urdu asli)
Aswbth,Pembaca spontan akan mengatakan Alhamdulillah ( berSyukur pada Allah) tentunya juga berterima kasih pada Pemilik blogspot yang telah betmurah hati menterjamaahkan buku ini .
ReplyDelete