13. Jawapan untuk Masalah Sehari-hari - Bahagian XIII Hazrat Khalifatul Masihi V (atba)

   *Blog ini kepunyaan Musa Bin Masran sendiri, Penterjemah bebas yang memuatkan hasil penterjemah sendiri dan sembarang kesilapan dan kekurangan dalam penterjemahan  adalah penterjemah sendiri. Dan blog ini bukan ofisial web atau media rasmi Jamaat Ahmadiyah. Blog ini berusaha menyajikan bahan-bahan bacaan yang terbaik pernah terbit menurut penterjemah untuk disajikan kepada pembaca blog ini sendiri dan pencinta buku dan pengikut rajin blog ini.*Tiada bahagian terjemahan ini boleh diterbitkan semula atau digunakan dalam sebarang bentuk atau oleh apa-apa cara grafik, elektronik atau mekanikal, termasuk fotokopi, rakaman, penyalinan atau penyimpanan maklumat dan sistem pengambilan tanpa kebenaran Penterjemah atau yang punya blog ini. 

Jawapan untuk Masalah Sehari-hari - Bahagian XIII Hazrat Khalifatul Masihi V (atba)

23 April 2021

Al Hakam

Diterjemahkan oleh Musa Bin Masran

Panduan mengenai isu-isu dasar Islam - yang telah disampaikan oleh Hazrat Amirul Momineen, Khalifatul Masih V (atba) dalam berbagai kesempatan dalam surat-menyurat bertulisnya dan semasa program MTA - disiarkan secara rasmi di bawah ini untuk kepentingan semua orang.

Zaheer Ahmad Khan, Ketua Record Department, Private Secretariat, London

Pertempuran Unta dan tuduhan palsu terhadap Hazrat Umar (ra)

Hazrat Amirul Momineen, Khalifatul Masih V (atba) ditanya tentang penyebab dan kebenaran di sebalik Pertempuran Unta, kerana beberapa orang menduga bahawa Hazrat Umar (ra) telah memukul Hazrat Fatima (ra) tanpa belas kasihan, yang menyebabkan Hazrat Fatima (ra) kehilangan kehamilannya.

Hazrat Amirul Momineen (atba), dalam surat bertarikh 21 November 2019, memberikan jawaban berikut:

“Tuduhan terhadap Hazrat Umar (ra) mengenai Hazrat Fatima (ra) sama sekali tidak masuk akal, tidak adil dan bertentangan dengan peristiwa dan fakta yang sebenarnya. Hazrat Fatima (ra) hanya hidup selama beberapa bulan setelah kematian Nabi Suci (saw). Dia menghabiskan sebahagian besar masa itu kerana sakit.

“Lebih-lebih lagi, Hazrat Fatima (ra) adalah puteri Nabi Suci (saw). Bagaimana mungkin Umar memperlakukannya dengan cara yang kejam? Hazrat Umar (ra) akan menunjukkan kasih yang besar kepada orang-orang yang hanya berhubungan dengan Nabi Suci (saw) walaupun mereka bukan keturunan fizikalnya.

“Oleh itu, pada satu kesempatan, putera Hazrat Umar (ra), Hazrat Abdullah (ra), bertanya kepadanya mengapa dia memperuntukkan lebih sedikit elaun untuknya daripada Usama (ra) ibn Zaid. Hazrat Umar (ra) menjawab, ‘Usama lebih dikasihi oleh Nabi Suci (saw) daripada kamu dan ayahnya (Hazrat Zaid (ra) ibn Harithah) lebih sayang baginya daripada ayahmu (iaitu Hazrat Umar (ra). Itulah sebabnya saya memberikan lebih banyak elaun kepadanya.”

“Oleh itu, untuk menuduh bahawa orang yang lebih mengutamakan putera hamba nabi daripada puteranya sendiri dan telah menganiaya keturunan fizikal Nabi Suci (saw), tidak boleh benar dengan cara apa pun. Ini adalah tuduhan yang benar-benar palsu terhadap Hazrat Umar (ra) oleh musuh-musuhnya.

“Mengenai realiti Pertempuran Unta, tidak ada keraguan bahawa perang ini telah dilancarkan antara dua kumpulan umat Islam; mereka adalah tentera Hazrat Ali (ra) dan Hazrat Aisha (ra). Tidak ada pertempuran lain yang diperjuangkan oleh umat Islam sehebat ini. Banyak orang Islam, termasuk jeneral besar dan orang-orang gagah perkasa, terbunuh. Namun, pelakunya di balik keseluruhan episod ini adalah pemberontak hasutan yang sama yang telah menduduki Madinah setelah membunuh Hazrat Uthman (ra). Perang ini juga diprovokasi oleh penjahat-penjahat itu dengan mewujudkan salah faham antara dua kumpulan Muslim dan dengan menghasut banyak perbuatan nakal itu sendiri.

“Hazrat Musleh-e-Maud (ra) telah membahas topik ini dengan panjang lebar di Waqiat-e-Khilafat-e-Alawi. Baca juga.”

Surat keputusan mengenai kanak-kanak yang mengumandangkan azan di masjid

Seseorang mendapat fatwa dari Ketua Mufti Jamaat (pakar undang-undang) mengenai anak-anak yang mengumandangkan azan di masjid tetapi berpandangan berbeza dengan keputusan tersebut. Dia kemudian menuliskan pendapatnya mengenai hal itu kepada Hazrat Amirul Momineen (atba) dengan menyatakan bahawa anak-anak kecil tidak boleh dibenarkan mengumandangkan azan.

Huzoor (atba), dalam surat bertarikh 25 Disember 2019, memberikan jawapan berikut:

“Jawapan Mufti-e-Silsila [Mufti Jamaat] dalam isu ini benar sekali dan saya setuju dengannya. Sekiranya ada syarat bagi muazzin [yang mengumandangkan azan], Nabi Suci (saw) pasti menarik perhatian kita kepada mereka dengan cara dia menetapkan beberapa syarat untuk memimpin Solat. Namun, mengenai azan, Nabi Suci (saw) hanya mengatakan bahawa ketika waktunya solat, salah seorang dari anda harus mengucapkan azan. Dia tidak menggariskan syarat untuk muazzin. Oleh itu, walaupun mengumandangkan azan adalah tindakan yang mulia, itu bukan tanggungjawab yang memerlukan syarat yang luar biasa. Sebaliknya, setiap orang yang mempunyai suara yang baik dan tahu mengucapkan azan, dapat melaksanakan tugas ini.

“Memberi anak-anak kesempatan untuk mengumandangkan azan mendorong mereka dan menanamkan semangat untuk melayani iman, yang merupakan perkara yang sangat baik. Saya sendiri menugaskan anak-anak yang berbeza untuk mengumandangkan azan di Masjid Mubarak.”

(Catatan Pengarang: Pendapat sahih Mufti-e-Silsila, yang disahkan oleh Huzoor (atba) dalam surat ini, juga dikeluarkan di bawah ini untuk kepentingan pembaca :)

Penyoal: Berapakah umur minimum untuk mengumandangkan azan? Bolehkah anak mengumandangkan azan?

Mufti-e-Silsila: Kami tidak menemui had umur bagi muazzin dalam Syariah. Oleh itu, jika seorang kanak-kanak dapat mengumandangkan azan dengan cara yang betul, maka dia dibenarkan melakukannya.

Wanita yang menderma rambut kepada pesakit barah bukan Islam

Huzoor (atba) ditanya apakah wanita boleh memotong rambutnya untuk mendermakannya kepada pesakit barah bukan Islam?

Dalam surat bertarikh 25 Disember 2019, Huzoor (atba) memberikan jawapan berikut:

“Tidak ada salahnya wanita memotong rambut jika ada keperluan untuk melakukannya. Oleh itu, setelah menunaikan Haji dan Umrah, wanita membuka ihram mereka hanya setelah memotong rambutnya.

“Diriwayatkan dalam ahadith bahawa sahabat (ra) wanita selalu memotong rambut mereka setiap kali diperlukan untuk melakukannya. Walau bagaimanapun, wanita tidak dibenarkan mencukur kepala. Begitu juga, Nabi Suci (saw) melarang lelaki meniru wanita dan wanita meniru lelaki. Oleh itu, wanita tidak boleh mempunyai gaya rambut lelaki. Namun, tidak ada salahnya memotong rambut seseorang dengan tahap yang munasabah demi hiasan dengan cara yang tidak menyerupai lelaki.

“Menyumbangkan rambut seseorang untuk pesakit adalah tindakan yang baik. Tidak ada yang salah dengan itu. Sekiranya seseorang dapat menderma darah dan organ lain kepada orang lain untuk tujuan rawatan, mengapa mereka tidak boleh menderma rambut?”

Hukuman bagi mereka yang menghujat Nabi Suci (saw), menghafal Al-Quran dan ahadith, membaca zikir dan lain-lain jenis zikir dan mengira zikir

Huzoor (atba) ditanya mengenai:

1. Hukuman bagi mereka yang menghujat Nabi Suci (saw)

2. Menghafal Al-Quran dan ahadith

3. Membaca zikir dan zikir lain

4. Menghitung pelbagai doa dan surah Al-Quran sambil membacanya.

Huzoor (atba), dalam surat bertarikh 25 Disember 2019, memberikan jawapan berikut:

“1. Baik Al-Quran, atau ahadith tidak membenarkan manusia menghukum penghujat terhadap Nabi Suci (saw) di dunia ini. Nabi Suci (saw), dia sendiri tidak menghukum penghujat tersebut. Suatu ketika Hazrat Umar (ra), seorang pengagum besar dari Nabi Suci (saw) , meminta izin untuk menghukum seseorang yang celaka yang telah melakukan penistaan, tetapi Nabi Suci (saw) tidak memberikan izin. Mengikuti jejak Junjungan dan Baginda Rasul, Hazrat Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan juga telah memberikan pengajaran yang sama.

“Pada masa yang sama, Islam telah membimbing orang-orang yang beragama dan berkuasa sekular untuk tidak membicarakan agama siapa pun atau keperibadian mereka yang dihormati dengan cara yang boleh menyakiti penganut agama tersebut.

“Oleh itu, di satu sisi, Islam tidak mengizinkan manusia menghukum penghujat terhadap Nabi, dan di sisi lain, ini juga mengajarkan bahawa tidak ada orang yang harus menggunakan kata-kata yang tidak sesuai untuk agama lain atau pemimpinnya.

“2. Cara terbaik untuk menghafal Al-Quran dan ahadith adalah membacanya dengan penuh perhatian dan kerap. Dalam hadis disebutkan bahawa ketika Hazrat Ali (ra) dan Hazrat Abu Hurairah (ra) mengeluh tentang masalah yang sama, Nabi Suci (saw) memerintahkan mereka untuk memperhatikan hal-hal ini dan membaca secara terus menerus dan sering.

“3. Ini juga merupakan cara untuk menanamkan semangat dalam membaca doa kita, yaitu membacanya dengan penuh kasih sayang dan pengabdian. Sama seperti kita mengambil minat dalam urusan kita yang lain dan memperhatikannya, jika kita menciptakan cinta dan minat yang sama terhadap perbuatan baik ini, maka objektif kita pasti akan tercapai, insya-Allah.

“Bacaan durasi yang kerap tentu merupakan perbuatan yang sangat diberkati. Seperti yang dinyatakan dalam hadis, permohonan seseorang hanya dapat mencapai Allah Yang Maha Tinggi dengan memohon keberkatan kepada Nabi Suci (saw). Namun, jika membaca doa hanya cukup untuk semua orang dan dapat membebaskan salah satu doa yang lain, mengapa Nabi Suci (saw) sendiri mengucapkan doa selain dari doa pada kesempatan yang berbeda? Dan mengapa dia mengajarkan berbagai macam doa kepada Sahabat?

“Oleh itu, ada banyak permohonan seperti itu yang disebutkan dalam hadis, yang biasa dibacakan oleh Nabi Suci (saw) dan juga mengajarkannya kepada para Sahabat. Ini juga merupakan praktik yang kita amati dalam kehidupan yang diberkati oleh penyembahnya yang rajin, Hazrat Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan.

“Namun demikian, mengingat sabda Nabi Suci (saw) bahawa إِنَّمَا الأَعْمَالُ بِالنِّيَّاتِ [tindakan bergantung pada motif], jika seseorang ingin membaca jumlah keseluruhan doa mereka dan membatasi mereka hanya dengan itu, dengan niat dan pandangan optimis bahawa durood itu akan menjadi sarana untuk mendapat keberkatan dari Allah yang Maha Tinggi, maka Allah juga akan memperlakukan orang itu sesuai dengan niat dan pandangan yang optimis itu, seperti yang dinyatakan oleh Allah Yang Maha Esa dalam sebuah hadis-e-qudsi bahawa أَنَا عِنْدَظَنِّ عَبْدِي بِي [Aku memperlakukan hamba-Ku sesuai dengan persepsi dan harapannya terhadap-Ku.].

“Berbagai durasi telah disebutkan dalam hadis. Para ulama ummah juga telah menggunakan pelbagai jenis durood dan memberikan mereka nama yang berbeza. Sebilangan durinya panjang, sementara yang lain lebih pendek. Doa yang membawa lebih banyak berkat dan lebih diberkati tentunya adalah yang diucapkan oleh lidah yang diberkati oleh Nabi Suci (saw) dan yang diajarkannya kepada para sahabatnya.

“Inti dari perkara-perkara ini adalah niat, cinta dan perhatian seseorang terhadap bagaimana dia ingin menyerap cinta Allah yang Maha Tinggi. Oleh itu, bergantung pada niat, cinta dan kesetiaan yang akan dia laksanakan Oleh itu, niat dan keikhlasannya pasti akan sampai kepada Allah yang Maha Agung.

“4. Hal ini terbukti dari hadis bahawa Nabi Suci (saw) akan memberikan petunjuk tertentu berdasarkan jiwa penanya. Oleh itu, dia kadang-kadang akan memberikan jawapan yang berbeza ketika ditanya soalan yang sama. Dia membimbing orang mengikut kemampuan peribadi mereka. Oleh itu, penghitungan beberapa jenis zikir dan doa juga merupakan salah satu petunjuk yang disebutkan dalam ahadith. Satu hikmah di baliknya ialah seseorang harus mengucapkan doa-doa tersebut dan mengucapkan zikir itu sekurang-kurangnya sejauh itu dan jumlahnya.

“Lebih-lebih lagi, harus diingat bahwa seperti yang dijelaskan Hazrat Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan dengan jelas, tidak ada manfaatnya membaca doa dan zikir seperti burung beo. Sebaliknya, untuk mendapatkan kasih sayang kepada Allah Yang Mahatinggi, perlu untuk menyesuaikan hidup seseorang menurut ajaran Islam yang dinyatakan dalam doa dan zikir tersebut, dan untuk bertindak sesuai dengan mereka dan juga melakukan perbuatan baik yang lain.

“Seseorang yang sering membaca surah Al-Fatihah, tetapi tidak berusaha mewarnai dirinya dengan sifat-sifat ketuhanan yang disebutkan dalam surah itu, dan tidak memakai mantel perintah Al-Quran dari صِبۡغَةَ اللّٰهِ ۚ وَ مَنۡ اَحۡسَنُ مِنَ اللّٰهِ صِبۡغَةً” [(Kami akan menganut) agama Allah; dan siapa yang lebih baik daripada Allah dalam (mengajar) agama] dan mantra pepatah Nabi Suci (saw) bahawa تَخَلَّقُوْا بِاَخْلَاقِ اللّٰه [Cermin sifat-sifat Allah], tidak dapat memperoleh keuntungan hanya dengan mengulang-ulang berbagai jenis zikir secara lisan.

“Ini juga merupakan cara untuk memperoleh pengetahuan rohani kerana dengan cara ini seseorang dapat menyerap karunia Allah yang Maha Tinggi dan kasih-Nya.”

Purdah - perintah Al-Quran yang kategoris

Mulaqat di alam maya ahli Lajna Belanda dengan Huzoor (atba) diadakan pada 22 Ogos 2020. Semasa menjawab soalan mereka mengenai purdah, Huzoor (atba) berkata:

“Perintah purdah tidak eksklusif untuk Jamaat Ahmadiyah. Ahli Nasirat dan Lajna harus dididik bahawa perintah purdah telah diberikan oleh Al-Quran. Itu adalah perintah Allah dan Rasul-Nya. Oleh itu, Jamaat harus mematuhi perintah-perintah Allah dan Rasul-Nya. Ini adalah perintah yang disebutkan dengan jelas dalam Al-Quran. Terdapat berbagai perintah dan perintah penting, jelas dan tidak jelas yang disebutkan dalam Al-Quran dan purdah adalah salah satu daripadanya. Itulah sebabnya kami menekankannya. Sekiranya perintah ini disimpulkan dari beberapa teks lain atau jika difahami bermaksud sesuatu dengan menafsirkan teks tertentu, maka mungkin ada ruang bagi anak perempuan atau wanita untuk berfikir bahawa purdah harus diperhatikan dalam situasi tertentu dan bukan pada yang lain. Akan tetapi, kerana perintah kategoris telah diberikan, kita harus bertindak dan menerapkannya juga pada orang lain. Anda harus menerangkan perkara-perkara ini kepada gadis-gadis dengan cara yang jelas. Dengan cara ini, mereka akan cenderung ke arah purdah.

“Sebenarnya, yang terpenting adalah Anda harus menanamkan gagasan bahawa kesopanan adalah bagian dari iman seperti yang disebutkan dalam sebuah hadis. Apabila kesopanan akan diadopsi, maka anak perempuan secara automatik cenderung untuk mengamati purdah. Kemudian, sama ada mereka pelajar universiti [atau yang lain], mereka akan tetap berada dalam had kesopanan mereka dan akan sentiasa memperhatikan pakaian mereka. Mereka juga akan tetap memperhatikan purdah mereka.”

Ahli Lajna menulis atau menyiarkan di surat khabar

Semasa mulaqat yang sama, Huzoor (atba) ditanya tentang langkah-langkah apa yang dapat diambil oleh Lajna untuk dapat menulis atau diterbitkan di surat khabar. Huzoor (atba) bersabda:

“Apa sahaja masalah kontemporari yang timbul atau apa sahaja artikel yang ditulis di surat khabar atau isu-isu yang anda rasa sedang dibincangkan di media sosial atau platform lain, dapat ditangani di media sosial atau di laman web Lajna anda sehingga mungkin ada kesedaran tentang hal itu dan sehingga semua orang mengetahui bahawa ini adalah jawapan yang tepat untuk perkara itu.

“Begitu juga, orang-orang yang ingin menulis artikel di surat khabar mengenai pelbagai isu dalam mempertahankan Islam, misalnya, harus menulis bahawa ‘anda mengatakan bahawa Islam mengajar seperti itu dan ketika sebenarnya, ini adalah ajaran Islam yang sebenarnya.’ Jadi, anda harus mendorong mereka yang mampu menulis artikel tersebut. Pelbagai topik yang muncul di media sosial adalah topik yang harus diberi perhatian agar pembaca tertarik dan beralih kepada apa yang anda katakan.

“Di dunia Barat, masalah yang timbul berkaitan dengan wanita [Muslim] adalah bahawa mereka didakwa tidak memiliki kebebasan; sekatan purdah berlaku untuk mereka; sekatan tersebut dan sekatan dibuat terhadap wanita dan ketidakadilan itu dan ke atas mereka dilakukan. Wanita harus menulis mengenai isu-isu ini dan menjelaskan bahawa ‘anda mengatakan seperti itu [tentang kami]; Saya seorang wanita dan ini adalah tindak balas saya terhadap penegasan anda.”

“Ada ahli Lajna yang menulis artikel seperti ini di UK dan ia memberi kesan positif. Daripada lelaki bertindak balas terhadap masalah seperti itu, wanita harus bertindak balas kepada mereka kerana ia memberi kesan yang lebih baik kepada orang.

“Oleh itu, anda harus membentuk pasukan untuk ini. Kemudian, anda juga harus mengetahui isu-isu ini. Anda harus mempunyai pengetahuan tentang ajaran Islam dan apabila anda mula menulis apa-apa, anda harus bersedia dan harus menulis berdasarkan fakta dan angka sehingga orang lain terkesan [dengan apa yang anda tulis].”

Kurangnya bakat dalam melakukan tabligh dan penyelesaiannya

Semasa mulaqat yang sama, Huzoor (atba) diberitahu bahawa terdapat sedikit ahli Lajna yang dapat menulis secara bebas. Huzoor (atba) ditanya apa yang harus mereka lakukan dalam hal ini. Huzoor (atba) berkata:

“Walaupun ahli seperti itu sedikit, anda harus membimbing mereka dan mereka akan menjadi lebih baik. Setelah pasukan yang terdiri dari dua, empat, enam, lapan atau seberapa banyak ahli Lajna di sana, dilatih, maka yang lain juga akan mendapat inspirasi dari mereka dan akan mengikutinya. Ini bukan persoalan sama ada terdapat beberapa anggota atau banyak. Walaupun ada satu orang yang rajin, dia boleh membawa revolusi. Oleh itu, apabila anda mula memberi jawapan, orang akan secara automatik menghampiri anda untuk mendapatkan jawapan, yang akan membolehkan anda memberikan lebih banyak jawapan dan pandangan. Ini juga akan memberi dorongan kepada orang lain untuk menjadi sebahagian daripada ini dan dapat memberikan jawapan.

“Selalu ada insentif di sebalik keinginan untuk mencapai sesuatu atau untuk meyakinkan seseorang untuk melakukan sesuatu. Apabila nama-nama beberapa ahli Lajna muncul di surat khabar, maka yang lain juga akan digalakkan untuk memasukkan nama mereka di surat khabar dan berusaha menulis sesuatu. Kemudian jumlah ahli Lajna secara beransur-ansur akan meningkat.”

Penggunaan sattari dan qaul-e-sadeed yang sesuai dalam urusan perkahwinan

Selama mulaqat yang sama pada 22 Ogos 2020, Huzoor (atba) ditanya, “Allah itu Al-Sattar, yakni Penyembunyikan kelemahan. Mengingat sifat ini, adakah tepat untuk menyiasat atau bertanya tentang anak lelaki, perempuan atau keluarga mereka ketika mengatur perkahwinan?” Huzoor (atba) berkata:

“Allah yang Maha Tinggi adalah Sattar dan Dia suka sattari [menyembunyikan kesalahan orang]. Oleh itu, jika seseorang mengetahui tentang kesalahan orang lain, mereka tidak boleh mendedahkannya kepada orang lain. Ini bermaksud bahawa seseorang harus menutup kekurangan orang lain. Akan tetapi, berkenaan dengan urusan perkahwinan, satu perintah dari Al-Quran adalah bahawa kedua-dua pihak harus 'mengucapkan perkataan yang tepat' [qaulan sadeedan].

“Sekiranya ada kesalahan baik pada anak laki-laki atau perempuan ketika cadangan perkahwinan dibuat, mereka harus saling menjelaskan satu sama lain dan kedua-dua pihak harus jujur mengenainya. Seharusnya tidak ada memutarbalikkan fakta, sehingga di kemudian hari, itu tidak menimbulkan keretakan dalam hubungan. Itulah sebabnya semuanya harus disampaikan secara terbuka antara satu sama lain. Urusan perkahwinan adalah perkara yang sangat sensitif. Kemudian, orang-orang bertengkar dan berkata, ‘Kami tidak diberitahu tentang hal-hal seperti itu.’ Oleh itu, sementara menyetujui cadangan perkahwinan, yang terbaik adalah menyampaikan segala sesuatu secara terbuka dan dalam ayat-ayat Al-Quran yang dibacakan upacara nikah, penekanan diberikan kepada ‘mengatakan perkataan yang betul’ kerana alasan ini.

“Oleh itu, arahan untuk menyembunyikan kesalahan seseorang [sattari] mempunyai erti yang berbeza dan itu adalah bahawa anda tidak boleh mendedahkan kekurangan atau cela seseorang. Sekiranya anda mencadangkan pertandingan yang sesuai, anda boleh menjelaskan bahawa ini adalah cadangan perkahwinan, dan walaupun anda mengetahui beberapa kelemahan kedua-dua pihak sambil mencadangkan pertandingan yang sesuai, anda harus menjelaskan bahawa ini hanya cadangan; kedua-dua pihak harus berkumpul, saling bertemu, berdoa dan kemudian membuat keputusan. Inilah cara anda harus bertindak terhadap sattari.

“Seharusnya, sebelum mencadangkan pertandingan, Anda mengatakan kepada salah satu pihak bahawa orang ini mempunyai kelemahan seperti itu dan akibatnya orang itu tidak berkahwin. Anda hanya perlu mengatakan, 'Inilah pertandingan dan ini hanyalah cadangan. Apa sahaja perkara positif dan perkara negatif yang mungkin ada antara satu sama lain adalah sesuatu yang harus anda tentukan sendiri setelah bertemu dengan pihak lain. Dan jika anda menyukai cadangan itu, maka anda boleh menerimanya; anda harus berdoa dan kemudian membuat keputusan.

“Sebenarnya, Allah yang Maha Agung adalah Yang Mengetahui yang ghaib dan hanya Dia yang mempunyai pengetahuan tentang yang ghaib. Dia tahu cadangan perkahwinan mana yang terbaik untuk orang tertentu dan itulah sebabnya seseorang harus selalu berdoa sebelum membuat keputusan dan itulah sebabnya mengapa Allah Yang Maha Esa telah mengatakan bahawa seseorang harus menunaikan solat istikhara. Istikhara bermaksud mencari kebaikan. Seseorang harus meminta kebaikan dari Allah yang Maha Tinggi dan berdoa, ‘Sekiranya ada kebaikan dalam cadangan perkahwinan ini, maka semoga Allah menetapkannya untuk saya dan membuka jalan bagi saya dengan mudah. Sekiranya, bagaimanapun, tidak ada kebaikan dalam cadangan perkahwinan ini, maka Allah boleh menyebabkan halangan dalam menyelesaikan cadangan ini. '

“Sattari tidak bermaksud bahawa kedua-dua pihak tidak boleh menyampaikan fakta yang sebenarnya di hadapan satu sama lain semasa cadangan perkahwinan. Sekiranya kedua-dua pihak saling bertemu dan duduk antara satu sama lain, maka yang terbaik adalah “mengucapkan perkataan yang betul” dan sebutkan perkara positif dan negatif tentang diri sehingga diketahui oleh kedua-dua belah pihak. Tiada siapa yang sempurna. Ada kebaikan pada setiap orang dan juga ada kebiasaan buruk pada orang. Ini tidak bermaksud seseorang harus mengumumkan semua sifat buruknya, tetapi jika ada sesuatu yang berpotensi menimbulkan masalah di kemudian hari atau memutuskan hubungan, maka sebaiknya kelemahan itu dijelaskan kepada yang lain pesta terlebih dahulu. Sama ada terdapat kelemahan atau penyakit; jika seorang gadis tidak dapat melahirkan anak atau jika ada kekurangan dalam diri lelaki, maka perkara itu harus dijelaskan antara satu sama lain terlebih dahulu agar tidak menimbulkan masalah di kemudian hari.”

(Diterjemahkan ke dalam Bahasa Inggeris oleh Al Hakam dari bahasa Urdu asli)

Comments

  1. Aswbth,Pembaca spontan akan mengatakan Alhamdulillah ( berSyukur pada Allah) tentunya juga berterima kasih pada Pemilik blogspot yang telah betmurah hati menterjamaahkan buku ini .

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Pada Majlis Ijtema Khuddam-ul-Ahmadiyya Pertama

Hanya dalam Islam kita dapati piawaian keadilan mutlak

Majlis Ansarullah USA bertemu Hadzur (atba) di Islamabad