12. Jawapan untuk masalah sehari-hari - Bahagian XII Hazrat Khalifatul Masihi V (atba)
*Blog ini kepunyaan Musa Bin Masran sendiri, Penterjemah bebas yang memuatkan hasil penterjemah sendiri dan sembarang kesilapan dan kekurangan dalam penterjemahan adalah penterjemah sendiri. Dan blog ini bukan ofisial web atau media rasmi Jamaat Ahmadiyah. Blog ini berusaha menyajikan bahan-bahan bacaan yang terbaik pernah terbit menurut penterjemah untuk disajikan kepada pembaca blog ini sendiri dan pencinta buku dan pengikut rajin blog ini.*Tiada bahagian terjemahan ini boleh diterbitkan semula atau digunakan dalam sebarang bentuk atau oleh apa-apa cara grafik, elektronik atau mekanikal, termasuk fotokopi, rakaman, penyalinan atau penyimpanan maklumat dan sistem pengambilan tanpa kebenaran Penterjemah atau yang punya blog ini.
12. Jawapan untuk masalah sehari-hari - Bahagian XII Hazrat Khalifatul Masihi V (atba)
9
April 2021
Al
Hakam
Diterjemahkan
oleh Musa Bin Masran
Panduan mengenai isu-isu
dasar Islam - yang telah disampaikan oleh Hazrat Amirul Momineen, Khalifatul
Masih V (atba) dalam berbagai kesempatan dalam surat-menyurat bertulisnya dan
semasa program MTA - disiarkan secara rasmi di bawah ini untuk kepentingan
semua orang.
Zaheer Ahmad Khan, Ketua Record Department, Private Secretariat, London
Pendamaian selepas talaq
ketiga [perceraian]
Hazrat Amirul Momineen,
Khalifatul Masih V (atba) ditanya apakah ada kemungkinan perdamaian setelah
seorang suami mengeluarkan tiga talaq kepada isterinya selama tempoh
perkahwinan mereka?
Huzoor (atba), dalam
surat bertarikh 22 Julai 2019, memberikan jawapan berikut:
Perintah Al-Quran اَلطَّلَاقُ
مَرَّتٰن sangat jelas. Ini bermaksud talaq yang kemudiannya berlaku perdamaian
[ruju ‘], hanya dapat dikeluarkan dua kali. Lebih jauh menyatakan:
فَإِنْ
طَلَّقَهَا فَلَا تَحِلُّ لَهُ مِنْ بَعْدُ حَتَّى تَنْكِحَ زَوْجًا غَيْرَهُ
Ini bererti bahawa
setelah dua talaq ini, sekiranya suami menceraikan isterinya untuk ketiga
kalinya, maka dia tidak berhak untuk berdamai dengannya. Setelah itu, dia tidak
dapat berdamai selama tempoh iddah tanpa nikah atau selepas tempoh iddah dengan
nikah sehingga wanita itu berkahwin dengan lelaki lain dan dia juga
menceraikannya tanpa ada niat untuk melakukannya.
“Oleh itu, dalam kes yang
telah kamu jelaskan, tidak ada ruang yang tersisa untuk berdamai antara pasangan
kecuali syarat حَتّٰی تَنۡكِحَ زَوۡجًا غَيۡرَهٗ terpenuhi.”
Kitab Tafsir Klasik
[exegesis]
Huzoor (atba) ditanya
bahawa jika seorang non-Ahmadi Muslim meminta seorang Ahmadi untuk mengesyorkan
sebuah Kitab tafsir yang ditulis oleh seorang sarjana non-Ahmadi, tafsir mana
yang harus disarankan kepada mereka.
Huzoor (atba), dalam
surat bertarikh 22 Julai 2019, memberikan jawapan berikut untuk pertanyaan ini:
“Tafsir semua sarjana
klasik baik-baik saja. Untuk makluman anda, saya menuliskan sebilangan nama mereka,
sebagai contoh:
“1. Tafsir al-Tabari,
ditulis pada abad ketiga Hijrah. Nama penuhnya adalah Jami 'al-Bayan fi Ta'wil
al-Quran dan ditulis oleh Abu Ja'far Muhammad ibn Jarir ibn Yazid ibn Kathir
al-Tabari.
“2. Mafatih-ul-Ghaib,
sebuah tafsir yang ditulis pada abad keenam Hijrah oleh Imam Abu Abdullah
Muhammad Fakhruddin ibn Khatib al-Razi yang juga dikenali sebagai al-Tafsir
al-Kabir. Ia adalah tafsir yang sangat baik.
“3. Al-Jami ‘li Ahkaam
al-Quran, juga dikenal sebagai Tafsir al-Qurtubi, sebuah tafsir yang ditulis
pada abad ketujuh Hijrah oleh ulama terkenal, Abu Abdullah Muhammad bin Ahmad
ibn Abu Bakar, yang juga dikenal sebagai Imam al-Qurtubi.
“Selain itu, Tafsir
al-Jalalain, Tafsir Ibn Kathir dan Tafsir ar-Ruh al-Ma'ani adalah baik dan
layak untuk dikaji.”
Mendirikan Salat di
belakang imam bukan Ahmadi
Huzoor (atba) diminta
bimbingan mengenai pertanyaan berikut yang diajukan oleh beberapa anggota:
“Mengingat lingkungan Ghana di mana ada imam bukan Ahmadi yang menganggap Hazrat
Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan dan Ahmadiyah sebagai perwakilan Islam yang
benar dan paling baik dan yang tidak menentangnya, tetapi juga tidak berjaya
menerima Ahmadiyah kerana beberapa alasan yang kuat, adakah dibenarkan
menunaikan solat di belakang individu atau imam seperti itu?”
Dalam surat bertarikh 22
Julai 2019, Huzoor (atba) memberikan jawapan berikut:
“Hazrat Masihi Mau’ud
(as) yang Dijanjikan telah membincangkan masalah tidak solat di belakang
seorang imam bukan Ahmadi. Di mana dia telah menjelaskan dengan jelas pelbagai
aspek masalah ini kepada kami, dia juga menjelaskan aspek yang telah anda
sebutkan. Oleh itu, pada satu kesempatan, orang-orang seperti itu disebutkan,
yang tidak menyatakan Hazrat Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan sebagai
pembohong atau kafir dan seseorang bertanya adakah seseorang dapat solat di
belakang orang-orang seperti itu. Hazrat Masihi Mau’ud yang Dijanjikan bersabda:
“Sekiranya mereka tidak
bertindak munafik seperti yang dilakukan oleh beberapa orang (yang mengikuti
mantra meminta Allah ketika di antara orang-orang Islam, dan memanggil Ram
ketika di antara orang-orang Hindu), maka mereka harus menghebahkan bahawa
mereka tidak menganggap saya pembohong atau kafir, ( dan bahawa mereka lebih
suka menganggap saya orang suci dan waliullah) dan bahawa mereka menganggap
mereka yang mengisytiharkan saya sebagai orang kafir kerana mereka mengaitkan
kekafiran kepada orang yang beriman. Oleh itu, kita akan tahu bahawa mereka
mengatakan yang sebenarnya. Jika tidak, bagaimana kita dapat mempercayai mereka
dan menyuruh orang solat di belakang mereka?
گر حفظ مراتب نكنی زنديقی
‘[Sekiranya kamu tidak
bertimbang rasa, kamu akan kehilangan keimananmu.]
‘Kelembutan harus diguna
pakai di mana sesuai dan tegas di mana sesuai. Ada semacam pemikiran yang benar
pada Firaun dan akibat dari pemikiran yang benar itu adalah ungkapan yang
keluar dari mulutnya, yang tidak keluar dari mulut ratusan orang kafir yang
lemas. Itu dia:
اٰمَنۡتُ
اَنَّهٗ لَاۤ اِلٰهَ اِلَّا الَّذِيۡۤ اٰمَنَتۡ بِهٖ بَنُوۡۤا اسۡرَآءِيۡلَ
‘[Aku percaya bahawa
tidak ada Tuhan melainkan Dia yang diyakini oleh orang-orang Israel.]
‘Perintah berikut datang
untuk bersikap lemah lembut dengan dia:
قُولَالَهُ
قَوْلًا لَيِّنًا
[“(...) panggil dia
berdua, dengan kata-kata lembut”.]
‘Di sisi lain, Nabi Suci (saw)
diperintahkan وَاغْلُظْ عَلَيْهِمْ [“dan bersikap keras kepada mereka”].
Nampaknya orang-orang itu sama sekali tidak mempunyai pemikiran yang benar.
Oleh itu, adalah perlu untuk berbicara secara terang-terangan kepada orang-orang
yang menimbulkan tuduhan semacam ini sehingga segala kekotoran dan kedengkian
di dalam hati mereka dapat menampakkan diri dan mereka tidak boleh mencela Jamaat.”
(Badr, No. 7, bertarikh 23 April 1908, hlm. 4)”
Malaikat, Cakerawala dan Pengaruhnya
Huzoor (atba) ditanya
mengenai pengaruh malaikat pada bulan, matahari dan bintang-bintang, kesan
benda-benda langit ini kepada manusia dan keturunan fizikal malaikat di bumi,
dengan merujuk kepada Tauzeeh-e-Maraam, sebuah buku Hazrat Masihi Mau’ud (as)
yang Dijanjikan.
Huzoor (atba), dalam
surat bertarikh 22 Julai 2019, memberikan jawapan berikut untuk pertanyaan ini:
“Dalam buku ini, Hazrat
Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan telah menjelaskan secara mendalam mengenai
topik pengaruh malaikat terhadap bintang, bagaimana matahari, bulan dan bintang
mempengaruhi tumbuhan, mineral dan haiwan di bumi kita dan bagaimana malaikat
mempengaruhi manusia secara rohani.
“Ringkasan risalahnya
mengenai pengaruh malaikat pada matahari, bulan dan bintang adalah bahawa
malaikat telah ditunjuk untuk melakukan pengaturan dan pengelolaan
bintang-bintang dengan perintah Allah yang Maha Tinggi. Pengaruh mereka ke atas
cakerawala ini tidak langsung atau tanpa hak [ilahi]. Sebaliknya, pengaruh itu
diberikan oleh perintah Allah yang Maha Tinggi. Huzoor (as) menyatakan:
“Nampak jelas dari
petunjuk tertentu dalam Al-Quran bahawa beberapa makhluk suci yang disebut
malaikat mempunyai hubungan yang berbeza dengan badan-badan surgawi. Sebahagian
dari mereka mendorong angin dan ada yang menyebabkan hujan turun dan yang lain
menyebabkan pengaruh lain turun ke bumi. '
“Kemudian, topik lain
yang dijelaskan oleh Hazrat Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan adalah bahawa
benda-benda langit ini seperti matahari, bulan dan bintang-bintang,
mempengaruhi tumbuhan, mineral dan haiwan di bumi kita siang dan malam. Oleh
itu, kita melihat bahawa ukuran buah dipupuk oleh cahaya bulan. Bahang dan
panasnya matahari menjadikan buah-buahan matang dan manis dan angin tertentu
mengeluarkan buah yang banyak.
“Dalam hal ini, topik
lain yang dijelaskan oleh Hazrat Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan adalah
bahawa sama seperti para malaikat yang mempengaruhi mereka ke atas benda-benda
langit dengan perintah Tuhan Yang Mahakuasa dan benda-benda langit mempengaruhi
benda-benda fizikal di bumi kita, begitu juga malaikat mempengaruh rohani pada
hati dan fikiran kita dengan perintah Tuhan Yang Maha Kuasa. Oleh itu, dia
menyatakan:
“Sebenarnya, ciptaan yang
luar biasa ini menempati tempat yang ditentukan dan oleh Kebijaksanaan Tuhan
Yang Maha Esa yang sempurna, makhluk-makhluk rohani ini sibuk membawa segala
yang diinginkan, ke tujuan yang diinginkan. Mereka melakukan perkhidmatan
luaran dan juga perkhidmatan dalaman. Oleh kerana badan dan kemampuan kita yang
terpengaruh dipengaruhi oleh matahari dan bulan dan planet-planet lain, dengan
cara yang sama, hati dan fikiran kita dan semua kemampuan rohani kita
dipengaruhi oleh malaikat-malaikat ini mengikut kemampuan kita yang pelbagai.
“Sejauh turunnya malaikat
di bumi dan interaksi mereka dengan manusia, harus diingat bahawa Al-Quran,
hadits Nabi Suci (saw) dan ucapan Hazrat Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan
membuktikan bahawa malaikat sama sekali tidak turun ke bumi dengan kewujudan
mereka yang sebenar; sebaliknya, dengan perintah Allah, mereka berinteraksi dengan
orang-orang saleh-Nya dengan menerapkan rupa manusia. Oleh itu, terdapat
beberapa kejadian seperti yang disebutkan dalam Al-Quran dan hadis. Semasa
menjelaskan topik ini, Hazrat Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan mengatakan:
“Roh-roh yang terang ini
menampakkan diri dalam bentuk manusia untuk menjadi hamba Tuhan yang sempurna.
Mereka tampak seperti manusia.” (Tauzeeh-e-Maraam, Ruhani Khazain, Jilid 3,
hlm. 68-72)”
Sebuah dokumentari
bertajuk The Bloodline Of Christ
Seseorang menyebutkan
sebuah dokumentari mengenai Hazrat Isa (as) yang berjudul The Bloodline Of
Christ dan bertanya kepada Huzoor (atba) mengenai kesahihan cerita seperti yang
diceritakan dalam dokumentari tersebut.
Dalam surat bertarikh 21
November 2019, Huzoor (atba) memberikan jawapan berikut untuk soalan ini:
“Banyak filem dan buku
telah dibuat mengenai perkara ini bahkan sebelum ini. Kenyataan dalam
dokumentari ini mengenai penghijrahan Hazrat Isa (as) adalah betul tetapi
penghijrahannya ke Perancis tidak betul kerana tidak ada kumpulan pengikutnya
di Perancis pada masa itu. Sebaliknya, puaknya berada di wilayah Kashmir. Oleh
itu, mereka berhijrah ke wilayah itu sebagaimana Hazrat Masihi Mau’ud (as) yang
Dijanjikan dalam bukunya Jesus in India melalui pelbagai jenis bukti. ”
Kepentingan pertanian
untuk negara-negara EU dan UK selepas Brexit
Mulaqat maya Khuddam
Belanda dengan Huzoor (atba) diadakan pada 30 Ogos 2020. Seorang khadim
bertanya kepada Huzoor (atba) sama ada kita harus lebih memperhatikan pertanian
memandangkan keadaan semasa di dunia. Huzoor (atba) menjawab:
“Masalahnya, kerjasama
yang ada di antara negara-negara EU bermaksud bahawa mereka secara praktikal
telah menyebarkan tugas bercucuk tanam sesama mereka seperti negara ini akan
mengusahakan buah-buahan, negara itu akan mengusahakan tanaman dan sebagainya.
Ini adalah kepentingan terbaik mereka untuk terus melakukannya selama Kesatuan
Eropah tetap utuh. Belanda mempunyai tanggungjawab untuk menghasilkan produk
tenusu dan buah-buahan, juga jenis tertentu seperti pir dll atau semacamnya.
“Sekarang setelah
Inggeris keluar melalui proses penarikan Brexit, akan sukar untuk mengimport
buah setelah mereka sepenuhnya menarik diri dari EU setelah beberapa waktu dan
akan ada juga krisis gandum. Jadi, mereka akan menghadapi kesukaran. Oleh itu,
adalah penting bagi Inggeris untuk memberi tumpuan kepada pertanian dan mencuba
dan mengembangkannya semaksimum mungkin. Mereka perlu berusaha dan menjadi
mandiri dalam pertanian, terutama dalam biji-bijian, sayur-sayuran dan
buah-buahan.
“Sejauh Eropah, ia cukup
mandiri untuk biji-bijiannya. Malah, mereka juga mengeksportnya. Ini juga
berlaku untuk buah-buahan. Terdapat beberapa sayur-sayuran tertentu yang mereka
import dari kawasan tropika yang tidak terdapat di sini kecuali jika mereka
menanamnya di rumah hijau. Oleh itu, perkara terbaik adalah bergantung pada
hasil negara mereka. Ini semua baik-baik saja selagi Eropah terus bersatu.
Sekiranya sebuah negara meninggalkan EU di masa depan, negara itu akan
menghadapi kesulitan yang sama yang sedang dihadapi oleh England ketika ini.
“Ketika Rusia bersatu,
mereka memiliki sistem di mana satu negara akan menanam gandum, yang lain akan
menghasilkan kapas dan yang lain akan menghasilkan barang-barang lain. Namun,
ketika Kesatuan Soviet runtuh, ia menyebabkan banyak masalah bagi pelbagai
negeri mereka. Inilah sebabnya mengapa mereka harus berusaha untuk terus
bersatu.
“Namun, jika ada
kemungkinan pemisahan, maka para politisi harus memikirkan dan merencanakan
penyediaan makanan pokok untuk penduduk mereka sebelum merencanakan sisa
strategi keluar mereka. Rancangan harus dibuat untuk ini. Sekiranya anda
melakukannya tanpa merancang, maka anda harus melalui masalah yang sama yang
akan dihadapi oleh Inggeris. Semua negara Kesatuan Eropah harus duduk dan menyelesaikan
kerumitan ini, seperti apa syarat semua 26 atau 27 negara di dalam Kesatuan
Eropah dan juga berapa pengeluaran tahunan mereka dari pelbagai biji-bijian
jika dibandingkan dengan keperluan itu dan bagaimana mereka dapat meningkatkan
lagi pengeluaran itu di masa hadapan?
“Oleh itu, dalam hal ini,
anda betul mengatakan bahawa mereka harus berusaha melakukan sesuatu untuk ini.
Akan tetapi, jika krisis mengambil masa selepas ini yang membawa kepada perang,
dan orang bodoh memutuskan untuk meledakkan bom atom dalam perang itu, maka ini
akan menghancurkan pertanian atau apa sahaja Oleh itu kita hanya boleh berdoa
agar Allah mengasihani kita.”
Cara melakukan tarbiyat
anak-anak
Semasa mulaqat yang sama,
Khadim yang lain bertanya kepada Huzoor (atba) bagaimana seseorang harus
melakukan tarbiyat [reformasi moral] anak-anak kecil?
Huzoor (atba) bersabda:
“Faktanya adalah bahawa
Allah Yang Maha Esa menyatakan bahawa tarbiyat seorang anak harus dimulakan
sebaik sahaja dia dilahirkan. Itulah sebabnya ia adalah kebiasaan dalam Islam
dan juga merupakan sunnah Nabi Suci (saw). Kami bertindak berdasarkan apa yang beliau
(saw) katakan dan itu adalah bahawa ketika seorang anak dilahirkan, kita
mengumandangkan azan di telinga kanannya dan takbir di telinga kirinya sehingga
dia dapat mendengar nama Allah yang Maha Tinggi dan dia boleh mematuhi tauhid,
kepercayaan terhadap ketauhidan Allah. Oleh itu, Allah Yang Maha Tinggi telah
mengatakan bahawa tarbiyat seorang anak harus bermula dari hari pertama. Jangan
menyangka bahawa anak itu masih kecil dan dia tidak akan faham.
“Ketika anak itu masih
kecil, jelaskan hal kepadanya. Apabila anda memberinya sesuatu, jelaskan
kepadanya bahawa Allah yang Maha Tinggi telah memberikan ini kepada anda. Allah
Yang Maha Esa menyediakan untukmu. Dia meletakkannya di dalam hati saya, Dia
memberi saya alat [untuk menyediakan ini untuk anda].
“Kita harus menegakkan
tauhid; jadi, pertama-tama, kembangkanlah iman mereka kepada Allah dan jelaskan
kepada mereka bahawa apa sahaja yang mereka capai semuanya diberikan kepada
mereka oleh Allah yang Maha Agung. Dengan cara ini, mereka secara
beransur-ansur akan meningkatkan iman mereka kepada Allah yang Maha Tinggi.
Kemudian katakan kepada mereka bahawa apabila Allah Yang Maha Tinggi memberikan
kita pelbagai perkara, maka kita harus bersyukur kepada-Nya. Kemudian jelaskan
kepada mereka bahawa anda masih muda sekarang dan tidak mengetahui segalanya,
tetapi anda harus selalu berdoa kepada Allah Yang Maha Agung semoga Dia terus
memberkati kita dengan limpah kurnia-Nya dan semoga Dia terus melimpahkan
rahmat-Nya kepada kita. Kami lebih tua dan jadi kami tahu sedikit lebih banyak
daripada anda. Itulah sebabnya kita bersujud di hadapan Allah Yang Maha Tinggi
dan berdoa kepada-Nya. Apabila anda bertambah tua anda juga akan mula mendirikan
Solat.
“Kemudian, Nabi Suci
(saw) telah mengatakan bahawa ketika seorang anak berusia tujuh tahun, kamu
harus menjelaskan kepada anak itu bahawa dia harus mendirikan Solat kerana itu
wajib bagi kita. Kemudian, anak itu secara beransur-ansur harus menunaikan
solat dua atau tiga atau empat atau seberapa banyak doa yang dia dapat. Dan
apabila seorang kanak-kanak mencapai usia sepuluh tahun dan menjadi lebih
dewasa, maka anda harus menanamkan kebiasaan kepadanya dalam mendirikan
solatnya.
“Jadi, tarbiyat yang
dilakukan sejak awal adalah apa yang menjadi berbuah di kemudian hari dalam
kehidupan anak. Kemudian anak mula membaca Al-Quran dll.
“Namun, anda tidak boleh
memberi tekanan pada anak di mana anak itu mula membaca Al-Quran pada usia tiga
dan pada usia empat tahun, dia menjadi letih atau muak dengannya, dan kemudian
ketika dia mencapai usia 11, dia mula keluar dalam masyarakat dan mula
mengambil pelbagai kebebasan. Jalan tengah harus diguna pakai.
“Jelaskan hal-hal kepada
anak, memungkinkan mereka untuk mengembangkan iman akan keberadaan Allah yang
Maha Agung, yang menunjukkan bukti kebenaran Islam, menjelaskan kepada mereka
bahawa Tuhan Yang Maha Esa mengutuskan Hazrat Masihi Mau’ud (as) yang
Dijanjikan pada era ini untuk membuktikan kebenaran iman, mengembangkan minat dalam
diri mereka dengan menceritakan kisah kepada mereka; kisah mengenai para
sahabat, tentang para nabi, tentang nikmat yang Allah SWT mahukan kepada umat-Nya
dan tentang nikmat yang Dia anugerahkan kepada anda. Jadi, inilah bagaimana
cinta akan iman mereka dikembangkan. Sekiranya ibu bapa bertindak dengan tekun
dan niat murni dan menjelaskan perkara-perkara ini kepada anak-anak mereka dan
membawanya ke arah iman mereka, maka mereka akan terikat dengan iman mereka.
Mereka akan cenderung kepada Tuhan Yang Maha Kuasa dan mereka akan
memperhatikan doa mereka.
“Namun, seperti orang
Punjabi, katakan,‘ Biarkan anak itu; dia akan menjadi lebih baik sendiri
apabila dia bertambah tua’, tidak betul. Ini tidak akan berjaya dengan cara
ini. Allah yang Maha Agung telah mengajar kita bahawa kita harus melakukan
tarbiyat mereka dari hari pertama. Oleh itu, tanggapan bahawa anak akan menjadi
lebih baik ketika dia meningkat dewasa tidak betul. Latih anak-anak anda ketika
mereka bertambah tua berdasarkan usia mereka dan tunjukkan teladan anda sendiri
kepada mereka. "
Kewajiban harian penting
bagi seorang khadim
Selama mulaqat maya yang
sama 30 Ogos 2020, seorang khadim yang lain bertanya kepada Huzoor (atba) mengenai
kewajipan harian yang harus dipenuhi oleh seorang khadim setiap hari. Huzoor
(atba) menjawab:
"Seorang khadim
sekurang-kurangnya harus menunaikan solat lima waktu setiap hari tepat pada
waktunya. Bangun pada waktu Fajr dan solat Subuh pada waktu yang ditentukan dan
jika terdapat pusat solat atau masjid yang berdekatan dengan rumah anda, maka
pergi ke sana untuk menunaikan solat secara berjemaah. Setelah pulang dari
tempat kerja, tunaikan solat Maghrib dan Isyak di pusat Salat dan solat Zuhur
dan Asr di tempat kerja. Bersungguh-sungguh dalam solat lima waktu anda kerana
ini adalah perintah asas. Ini adalah sesuatu yang harus diperhatikan setiap
hari. Ikut perkara-perkara ini.
“Anda tidak hanya meniru
kedudukan Solat yang berbeza; jika kamu memperhatikan solat kerana itu adalah
perintah Allah yang Maha Tinggi, maka akhlak yang lain juga akan berkembang.
Ketika anda akan berdoa kepada Allah Yang Maha Tinggi yang اِهۡدِ نَا الصِّرَاطَ
الۡمُسۡتَقِيۡمَ [iaitu ‘Bimbing kami di jalan yang benar’] sambil memberikan Solat,
ketika doa ini akan datang dari hati, adalah untuk berdoa kepada Allah Yang
Maha Agung semoga Dia terus membimbing anda ke jalan yang benar secara rohani,
agar anda tidak menyimpang dari jalan-Nya, semoga Dia mengizinkan kamu untuk
menerapkan akhlak yang baik seperti yang diajarkan oleh Allah yang Maha Tinggi
dan semoga Dia mengizinkan kamu untuk mengikuti ajaran Allah. Bila anda akan
berdoa اِيَّاكَ نَعۡبُدُ وَ اِيَّاكَ نَسۡتَعِيۡنُ [iaitu 'Hanya Engkau yang
kami sembah dan hanya Engkau yang kami minta pertolongan'], tentu ini bermaksud
bahawa, 'Ya Allah Yang Mahatinggi, kami ingin menyembah-Mu dan kami meminta
pertolongan-Mu, jadi tolong bantu kami. Lindungi kami dari antara orang-orang
yang Engkau siksa dan yang menyimpang dari jalan yang benar. ’Kemudian, carilah
rahmat dan kurnia-Nya bukan hanya mencari keuntungan duniawi dari-Nya tetapi
juga mencari keberkatan akhirat.
“Jika seorang khadim
menunaikan solatnya dengan ketekunan, maka itu dapat dianggap seolah-olah dia
telah melakukan semua yang diharuskan daripadanya.”
(Diterjemahkan oleh Aqeel
Ahmad Kang, Al Hakam)
Comments
Post a Comment