12. Jawapan untuk masalah sehari-hari - Bahagian XII Hazrat Khalifatul Masihi V (atba)

  *Blog ini kepunyaan Musa Bin Masran sendiri, Penterjemah bebas yang memuatkan hasil penterjemah sendiri dan sembarang kesilapan dan kekurangan dalam penterjemahan  adalah penterjemah sendiri. Dan blog ini bukan ofisial web atau media rasmi Jamaat Ahmadiyah. Blog ini berusaha menyajikan bahan-bahan bacaan yang terbaik pernah terbit menurut penterjemah untuk disajikan kepada pembaca blog ini sendiri dan pencinta buku dan pengikut rajin blog ini.*Tiada bahagian terjemahan ini boleh diterbitkan semula atau digunakan dalam sebarang bentuk atau oleh apa-apa cara grafik, elektronik atau mekanikal, termasuk fotokopi, rakaman, penyalinan atau penyimpanan maklumat dan sistem pengambilan tanpa kebenaran Penterjemah atau yang punya blog ini.    

 12. Jawapan untuk masalah sehari-hari - Bahagian XII Hazrat Khalifatul Masihi V (atba)

9 April 2021

Al Hakam

Diterjemahkan oleh Musa Bin Masran

Panduan mengenai isu-isu dasar Islam - yang telah disampaikan oleh Hazrat Amirul Momineen, Khalifatul Masih V (atba) dalam berbagai kesempatan dalam surat-menyurat bertulisnya dan semasa program MTA - disiarkan secara rasmi di bawah ini untuk kepentingan semua orang.

Zaheer Ahmad Khan, Ketua Record Department, Private Secretariat, London

Pendamaian selepas talaq ketiga [perceraian]

Hazrat Amirul Momineen, Khalifatul Masih V (atba) ditanya apakah ada kemungkinan perdamaian setelah seorang suami mengeluarkan tiga talaq kepada isterinya selama tempoh perkahwinan mereka?

Huzoor (atba), dalam surat bertarikh 22 Julai 2019, memberikan jawapan berikut:

Perintah Al-Quran اَلطَّلَاقُ مَرَّتٰن sangat jelas. Ini bermaksud talaq yang kemudiannya berlaku perdamaian [ruju ‘], hanya dapat dikeluarkan dua kali. Lebih jauh menyatakan:

فَإِنْ طَلَّقَهَا فَلَا تَحِلُّ لَهُ مِنْ بَعْدُ حَتَّى تَنْكِحَ زَوْجًا غَيْرَهُ

Ini bererti bahawa setelah dua talaq ini, sekiranya suami menceraikan isterinya untuk ketiga kalinya, maka dia tidak berhak untuk berdamai dengannya. Setelah itu, dia tidak dapat berdamai selama tempoh iddah tanpa nikah atau selepas tempoh iddah dengan nikah sehingga wanita itu berkahwin dengan lelaki lain dan dia juga menceraikannya tanpa ada niat untuk melakukannya.

“Oleh itu, dalam kes yang telah kamu jelaskan, tidak ada ruang yang tersisa untuk berdamai antara pasangan kecuali syarat حَتّٰی تَنۡكِحَ زَوۡجًا غَيۡرَهٗ terpenuhi.”

Kitab Tafsir Klasik [exegesis]

Huzoor (atba) ditanya bahawa jika seorang non-Ahmadi Muslim meminta seorang Ahmadi untuk mengesyorkan sebuah Kitab tafsir yang ditulis oleh seorang sarjana non-Ahmadi, tafsir mana yang harus disarankan kepada mereka.

Huzoor (atba), dalam surat bertarikh 22 Julai 2019, memberikan jawapan berikut untuk pertanyaan ini:

“Tafsir semua sarjana klasik baik-baik saja. Untuk makluman anda, saya menuliskan sebilangan nama mereka, sebagai contoh:

“1. Tafsir al-Tabari, ditulis pada abad ketiga Hijrah. Nama penuhnya adalah Jami 'al-Bayan fi Ta'wil al-Quran dan ditulis oleh Abu Ja'far Muhammad ibn Jarir ibn Yazid ibn Kathir al-Tabari.

“2. Mafatih-ul-Ghaib, sebuah tafsir yang ditulis pada abad keenam Hijrah oleh Imam Abu Abdullah Muhammad Fakhruddin ibn Khatib al-Razi yang juga dikenali sebagai al-Tafsir al-Kabir. Ia adalah tafsir yang sangat baik.

“3. Al-Jami ‘li Ahkaam al-Quran, juga dikenal sebagai Tafsir al-Qurtubi, sebuah tafsir yang ditulis pada abad ketujuh Hijrah oleh ulama terkenal, Abu Abdullah Muhammad bin Ahmad ibn Abu Bakar, yang juga dikenal sebagai Imam al-Qurtubi.

“Selain itu, Tafsir al-Jalalain, Tafsir Ibn Kathir dan Tafsir ar-Ruh al-Ma'ani adalah baik dan layak untuk dikaji.”

Mendirikan Salat di belakang imam bukan Ahmadi

Huzoor (atba) diminta bimbingan mengenai pertanyaan berikut yang diajukan oleh beberapa anggota: “Mengingat lingkungan Ghana di mana ada imam bukan Ahmadi yang menganggap Hazrat Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan dan Ahmadiyah sebagai perwakilan Islam yang benar dan paling baik dan yang tidak menentangnya, tetapi juga tidak berjaya menerima Ahmadiyah kerana beberapa alasan yang kuat, adakah dibenarkan menunaikan solat di belakang individu atau imam seperti itu?”

Dalam surat bertarikh 22 Julai 2019, Huzoor (atba) memberikan jawapan berikut:

“Hazrat Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan telah membincangkan masalah tidak solat di belakang seorang imam bukan Ahmadi. Di mana dia telah menjelaskan dengan jelas pelbagai aspek masalah ini kepada kami, dia juga menjelaskan aspek yang telah anda sebutkan. Oleh itu, pada satu kesempatan, orang-orang seperti itu disebutkan, yang tidak menyatakan Hazrat Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan sebagai pembohong atau kafir dan seseorang bertanya adakah seseorang dapat solat di belakang orang-orang seperti itu. Hazrat Masihi Mau’ud yang Dijanjikan bersabda:

“Sekiranya mereka tidak bertindak munafik seperti yang dilakukan oleh beberapa orang (yang mengikuti mantra meminta Allah ketika di antara orang-orang Islam, dan memanggil Ram ketika di antara orang-orang Hindu), maka mereka harus menghebahkan bahawa mereka tidak menganggap saya pembohong atau kafir, ( dan bahawa mereka lebih suka menganggap saya orang suci dan waliullah) dan bahawa mereka menganggap mereka yang mengisytiharkan saya sebagai orang kafir kerana mereka mengaitkan kekafiran kepada orang yang beriman. Oleh itu, kita akan tahu bahawa mereka mengatakan yang sebenarnya. Jika tidak, bagaimana kita dapat mempercayai mereka dan menyuruh orang solat di belakang mereka?

گر حفظ مراتب نكنی زنديقی

‘[Sekiranya kamu tidak bertimbang rasa, kamu akan kehilangan keimananmu.]

‘Kelembutan harus diguna pakai di mana sesuai dan tegas di mana sesuai. Ada semacam pemikiran yang benar pada Firaun dan akibat dari pemikiran yang benar itu adalah ungkapan yang keluar dari mulutnya, yang tidak keluar dari mulut ratusan orang kafir yang lemas. Itu dia:

اٰمَنۡتُ اَنَّهٗ لَاۤ اِلٰهَ اِلَّا الَّذِيۡۤ اٰمَنَتۡ بِهٖ بَنُوۡۤا اسۡرَآءِيۡلَ

‘[Aku percaya bahawa tidak ada Tuhan melainkan Dia yang diyakini oleh orang-orang Israel.]

‘Perintah berikut datang untuk bersikap lemah lembut dengan dia:

قُولَالَهُ قَوْلًا لَيِّنًا

[“(...) panggil dia berdua, dengan kata-kata lembut”.]

‘Di sisi lain, Nabi Suci (saw) diperintahkan وَاغْلُظْ عَلَيْهِمْ [“dan bersikap keras kepada mereka”]. Nampaknya orang-orang itu sama sekali tidak mempunyai pemikiran yang benar. Oleh itu, adalah perlu untuk berbicara secara terang-terangan kepada orang-orang yang menimbulkan tuduhan semacam ini sehingga segala kekotoran dan kedengkian di dalam hati mereka dapat menampakkan diri dan mereka tidak boleh mencela Jamaat.” (Badr, No. 7, bertarikh 23 April 1908, hlm. 4)”

Malaikat, Cakerawala dan Pengaruhnya

Huzoor (atba) ditanya mengenai pengaruh malaikat pada bulan, matahari dan bintang-bintang, kesan benda-benda langit ini kepada manusia dan keturunan fizikal malaikat di bumi, dengan merujuk kepada Tauzeeh-e-Maraam, sebuah buku Hazrat Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan.

Huzoor (atba), dalam surat bertarikh 22 Julai 2019, memberikan jawapan berikut untuk pertanyaan ini:

“Dalam buku ini, Hazrat Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan telah menjelaskan secara mendalam mengenai topik pengaruh malaikat terhadap bintang, bagaimana matahari, bulan dan bintang mempengaruhi tumbuhan, mineral dan haiwan di bumi kita dan bagaimana malaikat mempengaruhi manusia secara rohani.

“Ringkasan risalahnya mengenai pengaruh malaikat pada matahari, bulan dan bintang adalah bahawa malaikat telah ditunjuk untuk melakukan pengaturan dan pengelolaan bintang-bintang dengan perintah Allah yang Maha Tinggi. Pengaruh mereka ke atas cakerawala ini tidak langsung atau tanpa hak [ilahi]. Sebaliknya, pengaruh itu diberikan oleh perintah Allah yang Maha Tinggi. Huzoor (as) menyatakan:

“Nampak jelas dari petunjuk tertentu dalam Al-Quran bahawa beberapa makhluk suci yang disebut malaikat mempunyai hubungan yang berbeza dengan badan-badan surgawi. Sebahagian dari mereka mendorong angin dan ada yang menyebabkan hujan turun dan yang lain menyebabkan pengaruh lain turun ke bumi. '

“Kemudian, topik lain yang dijelaskan oleh Hazrat Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan adalah bahawa benda-benda langit ini seperti matahari, bulan dan bintang-bintang, mempengaruhi tumbuhan, mineral dan haiwan di bumi kita siang dan malam. Oleh itu, kita melihat bahawa ukuran buah dipupuk oleh cahaya bulan. Bahang dan panasnya matahari menjadikan buah-buahan matang dan manis dan angin tertentu mengeluarkan buah yang banyak.

“Dalam hal ini, topik lain yang dijelaskan oleh Hazrat Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan adalah bahawa sama seperti para malaikat yang mempengaruhi mereka ke atas benda-benda langit dengan perintah Tuhan Yang Mahakuasa dan benda-benda langit mempengaruhi benda-benda fizikal di bumi kita, begitu juga malaikat mempengaruh rohani pada hati dan fikiran kita dengan perintah Tuhan Yang Maha Kuasa. Oleh itu, dia menyatakan:

“Sebenarnya, ciptaan yang luar biasa ini menempati tempat yang ditentukan dan oleh Kebijaksanaan Tuhan Yang Maha Esa yang sempurna, makhluk-makhluk rohani ini sibuk membawa segala yang diinginkan, ke tujuan yang diinginkan. Mereka melakukan perkhidmatan luaran dan juga perkhidmatan dalaman. Oleh kerana badan dan kemampuan kita yang terpengaruh dipengaruhi oleh matahari dan bulan dan planet-planet lain, dengan cara yang sama, hati dan fikiran kita dan semua kemampuan rohani kita dipengaruhi oleh malaikat-malaikat ini mengikut kemampuan kita yang pelbagai.

“Sejauh turunnya malaikat di bumi dan interaksi mereka dengan manusia, harus diingat bahawa Al-Quran, hadits Nabi Suci (saw) dan ucapan Hazrat Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan membuktikan bahawa malaikat sama sekali tidak turun ke bumi dengan kewujudan mereka yang sebenar; sebaliknya, dengan perintah Allah, mereka berinteraksi dengan orang-orang saleh-Nya dengan menerapkan rupa manusia. Oleh itu, terdapat beberapa kejadian seperti yang disebutkan dalam Al-Quran dan hadis. Semasa menjelaskan topik ini, Hazrat Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan mengatakan:

“Roh-roh yang terang ini menampakkan diri dalam bentuk manusia untuk menjadi hamba Tuhan yang sempurna. Mereka tampak seperti manusia.” (Tauzeeh-e-Maraam, Ruhani Khazain, Jilid 3, hlm. 68-72)”

Sebuah dokumentari bertajuk The Bloodline Of Christ

Seseorang menyebutkan sebuah dokumentari mengenai Hazrat Isa (as) yang berjudul The Bloodline Of Christ dan bertanya kepada Huzoor (atba) mengenai kesahihan cerita seperti yang diceritakan dalam dokumentari tersebut.

Dalam surat bertarikh 21 November 2019, Huzoor (atba) memberikan jawapan berikut untuk soalan ini:

“Banyak filem dan buku telah dibuat mengenai perkara ini bahkan sebelum ini. Kenyataan dalam dokumentari ini mengenai penghijrahan Hazrat Isa (as) adalah betul tetapi penghijrahannya ke Perancis tidak betul kerana tidak ada kumpulan pengikutnya di Perancis pada masa itu. Sebaliknya, puaknya berada di wilayah Kashmir. Oleh itu, mereka berhijrah ke wilayah itu sebagaimana Hazrat Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan dalam bukunya Jesus in India melalui pelbagai jenis bukti. ”

Kepentingan pertanian untuk negara-negara EU dan UK selepas Brexit

Mulaqat maya Khuddam Belanda dengan Huzoor (atba) diadakan pada 30 Ogos 2020. Seorang khadim bertanya kepada Huzoor (atba) sama ada kita harus lebih memperhatikan pertanian memandangkan keadaan semasa di dunia. Huzoor (atba) menjawab:

“Masalahnya, kerjasama yang ada di antara negara-negara EU bermaksud bahawa mereka secara praktikal telah menyebarkan tugas bercucuk tanam sesama mereka seperti negara ini akan mengusahakan buah-buahan, negara itu akan mengusahakan tanaman dan sebagainya. Ini adalah kepentingan terbaik mereka untuk terus melakukannya selama Kesatuan Eropah tetap utuh. Belanda mempunyai tanggungjawab untuk menghasilkan produk tenusu dan buah-buahan, juga jenis tertentu seperti pir dll atau semacamnya.

“Sekarang setelah Inggeris keluar melalui proses penarikan Brexit, akan sukar untuk mengimport buah setelah mereka sepenuhnya menarik diri dari EU setelah beberapa waktu dan akan ada juga krisis gandum. Jadi, mereka akan menghadapi kesukaran. Oleh itu, adalah penting bagi Inggeris untuk memberi tumpuan kepada pertanian dan mencuba dan mengembangkannya semaksimum mungkin. Mereka perlu berusaha dan menjadi mandiri dalam pertanian, terutama dalam biji-bijian, sayur-sayuran dan buah-buahan.

“Sejauh Eropah, ia cukup mandiri untuk biji-bijiannya. Malah, mereka juga mengeksportnya. Ini juga berlaku untuk buah-buahan. Terdapat beberapa sayur-sayuran tertentu yang mereka import dari kawasan tropika yang tidak terdapat di sini kecuali jika mereka menanamnya di rumah hijau. Oleh itu, perkara terbaik adalah bergantung pada hasil negara mereka. Ini semua baik-baik saja selagi Eropah terus bersatu. Sekiranya sebuah negara meninggalkan EU di masa depan, negara itu akan menghadapi kesulitan yang sama yang sedang dihadapi oleh England ketika ini.

“Ketika Rusia bersatu, mereka memiliki sistem di mana satu negara akan menanam gandum, yang lain akan menghasilkan kapas dan yang lain akan menghasilkan barang-barang lain. Namun, ketika Kesatuan Soviet runtuh, ia menyebabkan banyak masalah bagi pelbagai negeri mereka. Inilah sebabnya mengapa mereka harus berusaha untuk terus bersatu.

“Namun, jika ada kemungkinan pemisahan, maka para politisi harus memikirkan dan merencanakan penyediaan makanan pokok untuk penduduk mereka sebelum merencanakan sisa strategi keluar mereka. Rancangan harus dibuat untuk ini. Sekiranya anda melakukannya tanpa merancang, maka anda harus melalui masalah yang sama yang akan dihadapi oleh Inggeris. Semua negara Kesatuan Eropah harus duduk dan menyelesaikan kerumitan ini, seperti apa syarat semua 26 atau 27 negara di dalam Kesatuan Eropah dan juga berapa pengeluaran tahunan mereka dari pelbagai biji-bijian jika dibandingkan dengan keperluan itu dan bagaimana mereka dapat meningkatkan lagi pengeluaran itu di masa hadapan?

“Oleh itu, dalam hal ini, anda betul mengatakan bahawa mereka harus berusaha melakukan sesuatu untuk ini. Akan tetapi, jika krisis mengambil masa selepas ini yang membawa kepada perang, dan orang bodoh memutuskan untuk meledakkan bom atom dalam perang itu, maka ini akan menghancurkan pertanian atau apa sahaja Oleh itu kita hanya boleh berdoa agar Allah mengasihani kita.”

Cara melakukan tarbiyat anak-anak

Semasa mulaqat yang sama, Khadim yang lain bertanya kepada Huzoor (atba) bagaimana seseorang harus melakukan tarbiyat [reformasi moral] anak-anak kecil?

Huzoor (atba) bersabda:

“Faktanya adalah bahawa Allah Yang Maha Esa menyatakan bahawa tarbiyat seorang anak harus dimulakan sebaik sahaja dia dilahirkan. Itulah sebabnya ia adalah kebiasaan dalam Islam dan juga merupakan sunnah Nabi Suci (saw). Kami bertindak berdasarkan apa yang beliau (saw) katakan dan itu adalah bahawa ketika seorang anak dilahirkan, kita mengumandangkan azan di telinga kanannya dan takbir di telinga kirinya sehingga dia dapat mendengar nama Allah yang Maha Tinggi dan dia boleh mematuhi tauhid, kepercayaan terhadap ketauhidan Allah. Oleh itu, Allah Yang Maha Tinggi telah mengatakan bahawa tarbiyat seorang anak harus bermula dari hari pertama. Jangan menyangka bahawa anak itu masih kecil dan dia tidak akan faham.

 

“Ketika anak itu masih kecil, jelaskan hal kepadanya. Apabila anda memberinya sesuatu, jelaskan kepadanya bahawa Allah yang Maha Tinggi telah memberikan ini kepada anda. Allah Yang Maha Esa menyediakan untukmu. Dia meletakkannya di dalam hati saya, Dia memberi saya alat [untuk menyediakan ini untuk anda].

“Kita harus menegakkan tauhid; jadi, pertama-tama, kembangkanlah iman mereka kepada Allah dan jelaskan kepada mereka bahawa apa sahaja yang mereka capai semuanya diberikan kepada mereka oleh Allah yang Maha Agung. Dengan cara ini, mereka secara beransur-ansur akan meningkatkan iman mereka kepada Allah yang Maha Tinggi. Kemudian katakan kepada mereka bahawa apabila Allah Yang Maha Tinggi memberikan kita pelbagai perkara, maka kita harus bersyukur kepada-Nya. Kemudian jelaskan kepada mereka bahawa anda masih muda sekarang dan tidak mengetahui segalanya, tetapi anda harus selalu berdoa kepada Allah Yang Maha Agung semoga Dia terus memberkati kita dengan limpah kurnia-Nya dan semoga Dia terus melimpahkan rahmat-Nya kepada kita. Kami lebih tua dan jadi kami tahu sedikit lebih banyak daripada anda. Itulah sebabnya kita bersujud di hadapan Allah Yang Maha Tinggi dan berdoa kepada-Nya. Apabila anda bertambah tua anda juga akan mula mendirikan Solat.

“Kemudian, Nabi Suci (saw) telah mengatakan bahawa ketika seorang anak berusia tujuh tahun, kamu harus menjelaskan kepada anak itu bahawa dia harus mendirikan Solat kerana itu wajib bagi kita. Kemudian, anak itu secara beransur-ansur harus menunaikan solat dua atau tiga atau empat atau seberapa banyak doa yang dia dapat. Dan apabila seorang kanak-kanak mencapai usia sepuluh tahun dan menjadi lebih dewasa, maka anda harus menanamkan kebiasaan kepadanya dalam mendirikan solatnya.

“Jadi, tarbiyat yang dilakukan sejak awal adalah apa yang menjadi berbuah di kemudian hari dalam kehidupan anak. Kemudian anak mula membaca Al-Quran dll.

“Namun, anda tidak boleh memberi tekanan pada anak di mana anak itu mula membaca Al-Quran pada usia tiga dan pada usia empat tahun, dia menjadi letih atau muak dengannya, dan kemudian ketika dia mencapai usia 11, dia mula keluar dalam masyarakat dan mula mengambil pelbagai kebebasan. Jalan tengah harus diguna pakai.

“Jelaskan hal-hal kepada anak, memungkinkan mereka untuk mengembangkan iman akan keberadaan Allah yang Maha Agung, yang menunjukkan bukti kebenaran Islam, menjelaskan kepada mereka bahawa Tuhan Yang Maha Esa mengutuskan Hazrat Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan pada era ini untuk membuktikan kebenaran iman, mengembangkan minat dalam diri mereka dengan menceritakan kisah kepada mereka; kisah mengenai para sahabat, tentang para nabi, tentang nikmat yang Allah SWT mahukan kepada umat-Nya dan tentang nikmat yang Dia anugerahkan kepada anda. Jadi, inilah bagaimana cinta akan iman mereka dikembangkan. Sekiranya ibu bapa bertindak dengan tekun dan niat murni dan menjelaskan perkara-perkara ini kepada anak-anak mereka dan membawanya ke arah iman mereka, maka mereka akan terikat dengan iman mereka. Mereka akan cenderung kepada Tuhan Yang Maha Kuasa dan mereka akan memperhatikan doa mereka.

“Namun, seperti orang Punjabi, katakan,‘ Biarkan anak itu; dia akan menjadi lebih baik sendiri apabila dia bertambah tua’, tidak betul. Ini tidak akan berjaya dengan cara ini. Allah yang Maha Agung telah mengajar kita bahawa kita harus melakukan tarbiyat mereka dari hari pertama. Oleh itu, tanggapan bahawa anak akan menjadi lebih baik ketika dia meningkat dewasa tidak betul. Latih anak-anak anda ketika mereka bertambah tua berdasarkan usia mereka dan tunjukkan teladan anda sendiri kepada mereka. "

Kewajiban harian penting bagi seorang khadim

Selama mulaqat maya yang sama 30 Ogos 2020, seorang khadim yang lain bertanya kepada Huzoor (atba) mengenai kewajipan harian yang harus dipenuhi oleh seorang khadim setiap hari. Huzoor (atba) menjawab:

"Seorang khadim sekurang-kurangnya harus menunaikan solat lima waktu setiap hari tepat pada waktunya. Bangun pada waktu Fajr dan solat Subuh pada waktu yang ditentukan dan jika terdapat pusat solat atau masjid yang berdekatan dengan rumah anda, maka pergi ke sana untuk menunaikan solat secara berjemaah. Setelah pulang dari tempat kerja, tunaikan solat Maghrib dan Isyak di pusat Salat dan solat Zuhur dan Asr di tempat kerja. Bersungguh-sungguh dalam solat lima waktu anda kerana ini adalah perintah asas. Ini adalah sesuatu yang harus diperhatikan setiap hari. Ikut perkara-perkara ini.

“Anda tidak hanya meniru kedudukan Solat yang berbeza; jika kamu memperhatikan solat kerana itu adalah perintah Allah yang Maha Tinggi, maka akhlak yang lain juga akan berkembang. Ketika anda akan berdoa kepada Allah Yang Maha Tinggi yang اِهۡدِ نَا الصِّرَاطَ الۡمُسۡتَقِيۡمَ [iaitu ‘Bimbing kami di jalan yang benar’] sambil memberikan Solat, ketika doa ini akan datang dari hati, adalah untuk berdoa kepada Allah Yang Maha Agung semoga Dia terus membimbing anda ke jalan yang benar secara rohani, agar anda tidak menyimpang dari jalan-Nya, semoga Dia mengizinkan kamu untuk menerapkan akhlak yang baik seperti yang diajarkan oleh Allah yang Maha Tinggi dan semoga Dia mengizinkan kamu untuk mengikuti ajaran Allah. Bila anda akan berdoa اِيَّاكَ نَعۡبُدُ وَ اِيَّاكَ نَسۡتَعِيۡنُ [iaitu 'Hanya Engkau yang kami sembah dan hanya Engkau yang kami minta pertolongan'], tentu ini bermaksud bahawa, 'Ya Allah Yang Mahatinggi, kami ingin menyembah-Mu dan kami meminta pertolongan-Mu, jadi tolong bantu kami. Lindungi kami dari antara orang-orang yang Engkau siksa dan yang menyimpang dari jalan yang benar. ’Kemudian, carilah rahmat dan kurnia-Nya bukan hanya mencari keuntungan duniawi dari-Nya tetapi juga mencari keberkatan akhirat.

“Jika seorang khadim menunaikan solatnya dengan ketekunan, maka itu dapat dianggap seolah-olah dia telah melakukan semua yang diharuskan daripadanya.”

(Diterjemahkan oleh Aqeel Ahmad Kang, Al Hakam)

Comments

Popular posts from this blog

Pada Majlis Ijtema Khuddam-ul-Ahmadiyya Pertama

Hanya dalam Islam kita dapati piawaian keadilan mutlak

Majlis Ansarullah USA bertemu Hadzur (atba) di Islamabad