11. Jawapan untuk masalah sehari-hari - Bahagian XI Hazrat Khalifatul Masihi V (atba)

 *Blog ini kepunyaan Musa Bin Masran sendiri, Penterjemah bebas yang memuatkan hasil penterjemah sendiri dan sembarang kesilapan dan kekurangan dalam penterjemahan  adalah penterjemah sendiri. Dan blog ini bukan ofisial web atau media rasmi Jamaat Ahmadiyah. Blog ini berusaha menyajikan bahan-bahan bacaan yang terbaik pernah terbit menurut penterjemah untuk disajikan kepada pembaca blog ini sendiri dan pencinta buku dan pengikut rajin blog ini.*Tiada bahagian terjemahan ini boleh diterbitkan semula atau digunakan dalam sebarang bentuk atau oleh apa-apa cara grafik, elektronik atau mekanikal, termasuk fotokopi, rakaman, penyalinan atau penyimpanan maklumat dan sistem pengambilan tanpa kebenaran Penterjemah atau yang punya blog ini.                       

                         Jawapan untuk masalah sehari-hari - Bahagian XI Hazrat Khalifatul Masihi V (atba)

26 March 20210

Al Hakam

Diterjemahkan oleh Musa Bin Masran

Panduan mengenai isu-isu dasar Islam - yang telah disampaikan oleh Hazrat Amirul Momineen, Khalifatul Masih V (atba) dalam berbagai kesempatan dalam surat-menyurat bertulisnya dan semasa program MTA - disiarkan secara rasmi di bawah ini untuk kepentingan semua orang.

Zaheer Ahmad Khan, Ketua Record Department, Private Secretariat, London

Membaca sebahagian Al-Quran selain Surah Al-Fatihah pada rakaat ketiga dan keempat solat sunat

Seseorang meminta petunjuk membaca sebahagian Al-Quran selain Surah al-Fatihah pada rakaat ketiga dan keempat solat sunnah.

Hazrat Amirul Momineen (atba), dalam surat bertarikh 14 March 2019, memberikan jawaban berikut:

“Kami mendapat pernyataan yang jelas di dalam hadis yang memihak kepada membaca sebahagian dari Al-Quran selain Surah al-Fatihah pada dua rakaat pertama solat farduh. Namun, kami sama sekali tidak menemukan pernyataan seperti itu dalam hadis, terutama dalam Sahih Bukhari dan Sahih Muslim, yang mewajibkan membaca sebahagian dari Al-Quran selain Surah Al-Fatihah dalam keempat-empat rakaat solat sunnah.

“Ahli mazhab berbeza dalam masalah ini. Oleh itu, pengikut mazhab Maliki dan Hanbali membaca sebahagian Al-Quran selain surah Al-Fatihah dalam semua rakaat solat sunat, sementara mereka yang mengikuti perintah Hanafi dan Shafi'i tidak membaca bahagian Al-Quran sebagai tambahan kepada Surah Al-Fatihah pada rakaat ketiga dan keempat.

“Menurut Hazrat Khalifatul Masih IV (rh), sehubungan dengan masalah ini, tidak ada perbedaan antara solat farduh dan sunnah: Sama seperti sebahagian dari Al-Quran dibacakan sebagai tambahan kepada Surah al-Fatihah hanya pada dua rakaat pertama dari solat farduh, begitu juga sebahagian dari Al-Quran akan dibacakan sebagai tambahan kepada Surah al-Fatihah hanya pada dua rakaat pertama solat sunat. Surah al-Fatihah sahaja sudah cukup pada rakaat ketiga dan keempat. Dan itu juga kedudukan saya.”

Penerapan hukuman Islam pada Zaman Moden

Seseorang menyebut mengenai penguatkuasaan hukuman baru-baru ini dengan melempari [rajm] di sebuah negara dan bertanya kepada Huzoor (atba) apakah hukuman seperti itu dapat dijatuhkan walaupun pada zaman sekarang.

Dalam suratnya bertarikh 14 March 2019, Huzoor (atba) memberikan jawapan berikut untuk soalan ini:

“Ajaran Islam, termasuk hukuman, tidak khusus untuk zaman atau negara apa pun tetapi bersifat universal dan kekal. Walaupun demikian, berkenaan dengan hukuman Islam, seseorang harus selalu ingat bahawa umumnya ada dua derajat bagi mereka; hukuman yang berat dan hukuman yang agak sederhana.

“Tujuan utama hukuman ini adalah untuk mencegah kejahatan dan berfungsi sebagai nasihat bagi orang lain. Oleh itu, jika perzinahan atau percabulan dilakukan dengan persetujuan bersama dan terbukti dengan kaedah penyaksian Islam, maka pihak yang bersangkutan dihukum seratus kali sebatan.

“Namun, dalam hal pemerkosaan yang sangat biadab, atau jika pemerkosa telah melakukan tindakan keji ini dengan menganiaya anak-anak kecil, maka hukuman bagi pemerkosa seperti itu tidak boleh hanya seratus cambukan. Pelakunya seperti itu juga boleh dijatuhkan hukuman yang melampau seperti membunuh dan melempar batu mengikut ajaran yang disebutkan dalam Surah Al-Maidah, ayat 34 dan Surah Al-Ahzab, ayat 61-63 dari Al-Quran. Namun, hak untuk menghapuskan hukuman ini diberikan kepada kerajaan yang berkuasa pada masa itu. Pengajaran itu hanya memberi mereka pilihan secara umum.”

Prosedur talaq (perceraian)

Huzoor-e-Anwar (atba) ditanya mengenai “talaq tiga kali lipat” (iaitu pengisytiharan talaq diulang tiga kali dalam satu sesi), tentang kesahihan talaq yang dikeluarkan ketika sedang marah dan mengenai isu saksi talaq.

Dalam suratnya bertarikh 1 Jun 2019, Huzoor (atba) memberikan jawapan berikut untuk soalan-soalan ini:

“Jika seorang lelaki menceraikan isterinya sambil sedar sepenuhnya, sama ada secara lisan atau sebagai pernyataan bertulis, perceraian itu berlaku dalam kedua-dua kes tersebut. Walau bagaimanapun, talaq yang diucapkan tiga kali dalam satu persidangan dianggap hanya satu perceraian.

“Ada kejadian Hazrat Rukana bin Abd-i Yazid yang disebutkan dalam kitab-kitab hadis. Dia mengeluarkan talaq kepada isterinya tiga kali dalam satu sesi, yang kemudian dia sesali. Ketika perkara itu diajukan kepada Nabi Suci (saw), dia mengatakan bahawa talaq yang dikeluarkan dengan cara ini hanya dianggap sebagai satu talaq dan dia dapat kembali kepadanya jika dia menginginkannya. Jadi, dia menarik talaqnya dan kemudian mengeluarkan talaq kedua kepada isterinya selama Khilafat Hazrat Umar (ra) dan yang ketiga semasa Khilafat Hazrat Uthman (ra.) (Sunan Abi Dawood, Kitab al-Talaq, Baab fil battah)

“Hazrat Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan mengatakan dalam hal ini:

“Talaq yang diucapkan dalam satu sesi tidak dapat dianggap muktamad dan mutlak. Adalah perlu untuk mengeluarkan talaq selama tiga kitaran haid. walaupun para ahli hukum menganggap talaq yang dikeluarkan tiga kali dalam satu sidang adalah sah, tetapi dengan ketentuan berikut; sekiranya suami ingin kembali setelah tamat tempoh iddah, maka isterinya boleh melakukan nikah lain dengannya atau dia juga dibenarkan berkahwin dengan lelaki lain.” (Malfuzat [terbitan 2016], Jilid V, ms 17 )

“Lebih-lebih lagi, ketika seorang lelaki menceraikan isterinya, dia mengambil langkah ini kerana marah atas tingkah lakunya yang dianggapnya tidak tertahankan dan sia-sia. Tidak ada lelaki yang akan menceraikan isterinya sambil berbahagia dengannya. Oleh itu, perceraian yang dikeluarkan dalam keadaan marah juga akan berkesan. Namun, jika orang itu mengamuk sehingga dia berada dalam keadaan tidak siuman dan dia dengan tergesa-gesa menceraikan isterinya tanpa mempertimbangkan akibatnya, tetapi menjadi menyesal setelah keadaan kegilaan itu mereda dan dia akhirnya menyedari kesalahannya, maka untuk keadaan jenis ini, Al-Quran telah mengatakan:

لَا يُؤَاخِذُكُمُ اللّٰهُ بِاللَّغۡوِ فِيۡۤ اَيۡمَانِكُمۡ وَ لٰكِنۡ يُّؤَاخِذُكُمۡ بِمَا كَسَبَتۡ قُلُوۡبُكُمۡ ؕ وَ اللّٰهُ غَفُوۡرٌ حَلِيۡمٌ

“Allah tidak akan menuntut kamu atas sumpah-sumpahmu yang sia-sia, tetapi Dia akan menuntutmu atas apa yang sengaja diusahakan oleh hatimu. Dan Allah Maha Pengampun, Maha Penyantun.” (Surah Al-Baqarah, 2:226)

“Mengenai masalah saksi perceraian, adalah untuk membuat keputusan lebih mudah sekiranya terjadi perselisihan. Namun, jika kedua-dua pasangan suami isteri bersetuju dengan perceraian yang berlaku dan tidak ada perselisihan di antara mereka, maka perceraian tersebut akan dianggap berkesan walaupun tanpa saksi. Oleh itu, memiliki saksi perceraian adalah mustahab iaitu lebih baik tetapi tidak wajib. Di mana Al-Quran menyebut saksi-saksi dalam masalah perceraian dan perkahwinan semula, ia menyatakannya sebagai ‘nasihat’. Al-Quran menyatakan:

فاذا بلغن اجلهن فامسكوهن بمعروف او فارقوهن بمعروف و اشهدوا ذوي عدل منكم و اقيموا الشهادة لله ذلكم يوعظ به من كان يؤمن بالله و اليوم الاخر و من يتق الله يجعل له مخرجا

‘Lalu apabila mereka sampai pada akhir ‘iddah mereka, maka tahanlah mereka dengan baik atau pisahlah mereka dengan cara yang baik, dan ajukanlah dua orang saksi yang adil dari antaramu; dan berikanlah kesaksian karena Allah. Demikianlah diberi nasihat dengan itu orang yang beriman kepada Allah dan Hari Akhir. Dan barangsiapa bertakwa kepada Allah, Dia akan menjadikan jalan keluar untuknya.’ (Surah Al-Talaq, 65:3)

Oleh itu, Empat Juri juga bersetuju bahawa jika seseorang menceraikan pasangannya atau, [jika diizinkan secara sah], kembali kepada pasangan yang sama tanpa mempunyai saksi, perceraian mereka atau kembali bersama tidak akan dipengaruhi oleh kekurangan saksi.”

Menyatakan perkataan “Sadaqallah-ul-Azeem” setelah membaca Al-Quran

Seseorang mengemukakan pandangannya untuk menyatakan kata-kata “Sadaqallah-ul-Azeem” setelah membaca Al-Quran dan meminta Huzoor (atba) untuk bimbingan.

Dalam suratnya bertarikh 11 Jun 2019, Huzoor (atba) memberikan jawapan berikut:

“Saya telah membuat kajian mengenai perkara ini. Ulama memegang dua jawaban di atasnya. Para penyokongnya telah menemukan cara untuk membenarkannya dengan berhujah dari beberapa ayat Al-Quran dan ahadith.

“Pada pandangan saya, tidak ada yang salah dengan seseorang yang mengucapkan kata-kata ini setelah membaca Al-Quran kerana sudah tentu tidak ada yang salah dalam kata-kata ini; sebaliknya, kebenaran Firman Tuhan disahkan. Namun, mengulangi kata-kata ini sebagai ritual tanpa mengetahui maknanya akan dianggap sebagai tindakan yang tidak bermakna.”

Mengembara sambil berpuasa

Seseorang mengemukakan petikan terpilih dari ucapan Hazrat Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan dan Hazrat Musleh-e-Maud (ra) mengenai cuti dari puasa di bulan Ramadan untuk pelancong dan meminta Huzoor (atba) untuk petunjuk bagaimana berbagai ucapan dapat didamaikan.

Huzoor (atba), dalam suratnya bertarikh 11 Jun 2019, memberikan jawapan berikut untuk pertanyaan ini:

“Tidak ada percanggahan antara dua jenis ucapan yang dikutip dalam surat anda. Mengingat perintah yang jelas dari Al-Quran, Hazrat Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan dan Hazrat Musleh-e-Maud (ra) telah mengatakan bahawa pengembara dan orang sakit tidak boleh berpuasa. Dan jika seseorang berpuasa ketika dia sakit atau dalam perjalanan, dia tidak mematuhi perintah Tuhan Yang Maha Kuasa yang jelas.

“Sejauh yang disebutkan oleh pepatah Hazrat Musleh-e-Maud (ra) ini,” Ada perjalanan ketika berpuasa. Tidak ada puasa selama perjalanan, jika seluruh khutbah dipelajari dengan teliti, menjadi jelas bahawa dengan memberikan berbagai contoh, Huzoor (ra) sebenarnya menjelaskan bahawa puasa dilarang oleh Syariah semasa perjalanan yang dibuat dengan tujuan melakukan perjalanan dan yang mana persiapan rutin dilakukan dengan menyiapkan barang, walaupun perjalanan singkat. Akan tetapi, perjalanan yang dibuat sebagai bagian dari perjalanan untuk bersenang-senang atau bersiar-siar tidak akan dianggap sebagai “perjalanan” untuk keperluan puasa dan seseorang akan berpuasa selama itu.

“Pernyataan lain Huzoor mengenai isu puasa semasa perjalanan menyokong penyataan pemahaman ini tentangnya  .”

Pengumuman nikah dan mahr

Huzoor (atba) ditanya sama ada pengantin perempuan boleh menyatakan persetujuannya sendiri semasa nikahnya dan adakah perlu untuk menyatakan jumlah mahr semasa pengumuman nikah.

Huzoor (atba), dalam suratnya bertarikh 22 Julai 2019, memberikan jawapan berikut.

“Dalam Al-Quran, di mana Allah Yang Mahatinggi memerintahkan lelaki Muslim untuk menikahi wanita yang beriman dan wanita Muslim untuk menikah dengan lelaki yang beriman, Dia telah menggunakan kata-kata yang berbeza untuk lelaki dan wanita. Oleh itu, dengan menangani lelaki itu, Dia menyatakan:

وَ لَا تَنۡكِحُوا الۡمُشۡرِكٰتِ

‘Dan janganlah kamu menikahi perempuan-perempuan musyrik.’ [Surah Al-Baqarah, 2: 222]

“Dan, ketika berbicara kepada para wanita, Dia menyatakan:

وَ لَا تُنۡكِحُوا الۡمُشۡرِكِيۡنَ

‘Dan janganlah kamu menikahkan perempuan yang beriman dengan laki-laki musyrik.’ [Ibid]

“Dengan kata lain, dalam ayat ini, Allah Yang Maha Esa telah meletakkan tanggungjawab mengatur nikah wanita pada wali mereka [wali]. Itulah sebabnya pada kesempatan pengumuman nikah, wali memberi respons bagi pihak gadis itu. Hazrat Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan menarik perhatian kita kepada perkara ini dan mengatakan:

‘Seorang wanita tidak dibenarkan untuk membatalkan nikah secara langsung, sama seperti dia tidak dibenarkan mengatur nikah secara langsung. Dia dapat membatalkan perkahwinannya melalui penguasa masa itu dan dia dapat menikah melalui wali.’ (Arya Dharam, Ruhani Khazain, Jilid 10, hlm. 37)

“Oleh itu, seorang wali akan menunaikan tanggungjawab untuk memberi respons bagi pihak gadis itu ketika pengumuman nikah dan itu adalah tradisi Jamaat.

“Sejauh menyebutkan jumlah mahr pada saat pengumuman nikah, tidak wajib kerana menurut perintah Al-Quran, nikah dapat dilakukan walaupun tanpa menyelesaikan mas kahwin, seperti yang dikatakan:

لا جناح عليكم ان طلقتم النسآء ما لم تمسوهن او تفرضوا لهن فريضة و متعوهن علي الموسع قدره و علي المقتر قدره متاعا بالمعروف حقا علي المحسنين

“Tidak ada dosa atasmu jika kamu menjatuhkan talak kepada perempuan-perempuan yang belum pernah kamu sentuh atau belum kamu tentukan mahar bagi mereka. Tetapi berikanlah kepada mereka suatu bekal hidup, bagi yang berkemampuan menurut kadar kemampuannya, dan bagi yang berkekurangan menurut kadar kemampuannya, yaitu suatu pemberian bekal hidup yang layak. Inilah kewajiban atas orang-orang yang berbuat baik.” (Surah Al-Baqarah, 2: 237)

Pembakaran Al-Quran di Sweden dan tanggungjawab kita

Mulaqat maya amila nasional Sweden dengan Huzoor-e-Anwar (atba) diadakan pada 29 Ogos 2020. Semasa mengecam pembakaran salinan Al-Quran oleh kumpulan anti-Islam di Sweden, yang berlangsung sehari sebelumnya, Huzoor (atba) merenungkan alasan di baliknya dan memberi panduan bagaimana seorang Ahmadi Muslim harus bertindak balas terhadapnya. Huzoor (atba) berkata:

“Saya mendengar bahawa ada rusuhan terjadi di sana malam tadi. Adakah ini memberi kesan kepada bandar atau kawasan anda?”

Setelah mendapat jawapan Amir Sahib Sweden, bahawa rusuhan itu terjadi semalam dan keadaan telah bertambah baik dengan rahmat Allah Yang Maha Tinggi, Huzoor (atba) berkata:

“Anda mesti menghilangkan salah tanggapan mengenai Islam. Walaupun, polis tidak membenarkan orang itu, yang tampil ke depan dan menyatakan bahawa dia akan membakar Al-Quran, untuk melakukannya, mereka masih memberinya hak untuk mengemukakan banding terhadap keputusan tersebut, dan beberapa pengikutnya atau anggota kumpulannya terus maju dan membakar Al-Quran di sebuah taman malam tadi.

“Sebab mengapa ini berlaku adalah kerana mereka tidak mengetahui ajaran Islam dan Al-Quran yang sebenarnya. Lebih-lebih lagi, kerana tindakan beberapa pengganas di kalangan umat Islam, orang-orang ini mendapat gambaran bahawa ini sebenarnya boleh ditulis dalam Al-Quran. Mereka berusaha untuk menggunakan satu ayat yang memerintahkan orang-orang beriman untuk melakukan “qitaal” atau berperang, sedangkan mereka mengabaikan ayat-ayat lain yang menjelaskan keadaan atau konteks yang memungkinkan izin ini.

“Jadi, orang-orang ini harus diberi tahu tentang ajaran-ajaran ini, dan anda harus membuat rancangan anda untuk menyebarkan ajaran yang benar sesuai dengan ini.”

Bagaimana cara melakukan tabligh semasa wabak coronavirus?

Semasa mulaqat yang sama, mengenai persoalan bagaimana melakukan tabligh di bawah keadaan dunia semasa akibat coronavirus, Huzoor (atba) berkata:

“Banyak jalan tabligh dalam talian telah dibuka melalui WhatsApp dan platform media sosial yang lain. Cubalah kenal pasti persoalan dan masalah yang menyangkut orang dan sedang dibangkitkan.

“Terdapat pelbagai laman web yang harus Anda gunakan untuk memberitahu orang bahawa mereka harus lebih cenderung kepada Tuhan dalam keadaan seperti ini. Mereka harus mendekatkan diri kepada Tuhan dan berusaha untuk mengenali Dia daripada mengadopsi ateisme, meninggalkan Tuhan Yang Maha Kuasa dan mengembangkan kesan bahawa Tuhan Yang Maha Esa tidak ada atau menjawab doa dan segala sesuatu di sekeliling kita di dunia material adalah satu-satunya kenyataan.

“Anda mesti cenderung kepada Tuhan jika anda ingin menyelamatkan dunia kerana krisis lain akan timbul selepas krisis semasa dengan penghancuran ekonomi secara beransur-ansur dan krisis di mana orang akan cuba merampas aset dan kekayaan bangsa lain, yang akan membawa kepada peperangan di mana blok dibentuk, dan sudah mulai terbentuk.

“Jadi, satu-satunya cara untuk menyelamatkan diri dari ini adalah dengan menghampiri Tuhan dan memahami tanggungjawab anda. Pada akhirnya, dunia masih berkomunikasi dengan apa sahaja cara yang ada melalui media. Jadi, anda juga harus menggunakan media yang sama dan cara komunikasi dan cara yang sama yang digunakan oleh orang-orang di dunia ini.

“Saya telah membicarakan pelbagai perkara penting dan percaya bahawa anda harus melihat perkara yang telah dibincangkan. Perkara-perkara yang telah saya sebutkan kepada amila nasional juga berlaku untuk setiausaha yang berkaitan dari majalis yang berbeza. Mereka harus ingat perkara ini dan bertindak dengan sewajarnya. Mereka harus merangka polisi mereka dengan sewajarnya dan bekerja sesuai dengan itu.

“Sekiranya kegiatan ini dilakukan di peringkat akar umbi dan jika semua setiausaha jabatan memahami peranan mereka dan melaksanakan tugasnya, maka pekerjaan amila nasional akan menjadi lebih mudah, dan anda juga akan mulai memenuhi tujuan anda dilantik memegang jawatan-, dan ini adalah bagaimana anda juga menjadi penolong kepada Khalifa masa itu, dan anda juga mengkhidmati Jamaat dengan semangat yang betul. Dan ini adalah bagaimana khidmat anda diterima di mata Tuhan.

“Namun, jika anda hanya ingin berpegang pada gelaran pemegang jawatan dan tidak melakukan apa-apa dengan tajuk itu di tangan sambil memberi contoh yang salah, tidak mementingkan solat dan tidak bekerjasama antara satu sama lain dan bahagian dan pembantu lain Jamaat, maka kedudukan seperti itu tidak berguna dan organisasi seperti itu sia-sia.

“Anda mungkin menipu saya dan sistem Jamaat, tetapi Anda tidak dapat menipu Tuhan Yang Maha Kuasa. Oleh itu, ingatlah sepanjang tindakan dan wacana anda bahawa Tuhan Yang Maha Esa mendengar dan mengawasi semua yang kita katakan dan lakukan. Oleh itu, kita mesti melakukan segala-galanya demi Allah semata-mata dan kita harus menggunakan semua kemahiran dan potensi kita untuk tujuan ini supaya kita menjadi tonggak penting Jamaat dan kita dapat melayani Jamaat dengan sebaik mungkin. Semoga Allah Yang Maha Kuasa menjadi Pelindung dan Kekuatan anda.”

(Diterjemahkan oleh Aqeel Ahmed Kang, Al Hakam)

 

Comments

Popular posts from this blog

Pada Majlis Ijtema Khuddam-ul-Ahmadiyya Pertama

Hanya dalam Islam kita dapati piawaian keadilan mutlak

Majlis Ansarullah USA bertemu Hadzur (atba) di Islamabad