11. Jawapan untuk masalah sehari-hari - Bahagian XI Hazrat Khalifatul Masihi V (atba)
*Blog ini kepunyaan Musa Bin Masran sendiri, Penterjemah bebas yang memuatkan hasil penterjemah sendiri dan sembarang kesilapan dan kekurangan dalam penterjemahan adalah penterjemah sendiri. Dan blog ini bukan ofisial web atau media rasmi Jamaat Ahmadiyah. Blog ini berusaha menyajikan bahan-bahan bacaan yang terbaik pernah terbit menurut penterjemah untuk disajikan kepada pembaca blog ini sendiri dan pencinta buku dan pengikut rajin blog ini.*Tiada bahagian terjemahan ini boleh diterbitkan semula atau digunakan dalam sebarang bentuk atau oleh apa-apa cara grafik, elektronik atau mekanikal, termasuk fotokopi, rakaman, penyalinan atau penyimpanan maklumat dan sistem pengambilan tanpa kebenaran Penterjemah atau yang punya blog ini.
Jawapan untuk masalah sehari-hari - Bahagian XI Hazrat Khalifatul Masihi V (atba)
26
March 20210
Al
Hakam
Diterjemahkan
oleh Musa Bin Masran
Panduan mengenai isu-isu
dasar Islam - yang telah disampaikan oleh Hazrat Amirul Momineen, Khalifatul
Masih V (atba) dalam berbagai kesempatan dalam surat-menyurat bertulisnya dan
semasa program MTA - disiarkan secara rasmi di bawah ini untuk kepentingan
semua orang.
Zaheer Ahmad Khan, Ketua Record Department, Private Secretariat, London
Membaca sebahagian Al-Quran
selain Surah Al-Fatihah pada rakaat ketiga dan keempat solat sunat
Seseorang meminta
petunjuk membaca sebahagian Al-Quran selain Surah al-Fatihah pada rakaat ketiga
dan keempat solat sunnah.
Hazrat Amirul Momineen (atba),
dalam surat bertarikh 14 March 2019, memberikan jawaban berikut:
“Kami mendapat pernyataan
yang jelas di dalam hadis yang memihak kepada membaca sebahagian dari Al-Quran
selain Surah al-Fatihah pada dua rakaat pertama solat farduh. Namun, kami sama
sekali tidak menemukan pernyataan seperti itu dalam hadis, terutama dalam Sahih
Bukhari dan Sahih Muslim, yang mewajibkan membaca sebahagian dari Al-Quran
selain Surah Al-Fatihah dalam keempat-empat rakaat solat sunnah.
“Ahli mazhab berbeza
dalam masalah ini. Oleh itu, pengikut mazhab Maliki dan Hanbali membaca
sebahagian Al-Quran selain surah Al-Fatihah dalam semua rakaat solat sunat,
sementara mereka yang mengikuti perintah Hanafi dan Shafi'i tidak membaca
bahagian Al-Quran sebagai tambahan kepada Surah Al-Fatihah pada rakaat ketiga
dan keempat.
“Menurut Hazrat
Khalifatul Masih IV (rh), sehubungan dengan masalah ini, tidak ada perbedaan
antara solat farduh dan sunnah: Sama seperti sebahagian dari Al-Quran dibacakan
sebagai tambahan kepada Surah al-Fatihah hanya pada dua rakaat pertama dari
solat farduh, begitu juga sebahagian dari Al-Quran akan dibacakan sebagai
tambahan kepada Surah al-Fatihah hanya pada dua rakaat pertama solat sunat.
Surah al-Fatihah sahaja sudah cukup pada rakaat ketiga dan keempat. Dan itu
juga kedudukan saya.”
Penerapan hukuman Islam
pada Zaman Moden
Seseorang menyebut
mengenai penguatkuasaan hukuman baru-baru ini dengan melempari [rajm] di sebuah
negara dan bertanya kepada Huzoor (atba) apakah hukuman seperti itu dapat
dijatuhkan walaupun pada zaman sekarang.
Dalam suratnya bertarikh
14 March 2019, Huzoor (atba) memberikan jawapan berikut untuk soalan ini:
“Ajaran Islam, termasuk
hukuman, tidak khusus untuk zaman atau negara apa pun tetapi bersifat universal
dan kekal. Walaupun demikian, berkenaan dengan hukuman Islam, seseorang harus
selalu ingat bahawa umumnya ada dua derajat bagi mereka; hukuman yang berat dan
hukuman yang agak sederhana.
“Tujuan utama hukuman ini
adalah untuk mencegah kejahatan dan berfungsi sebagai nasihat bagi orang lain.
Oleh itu, jika perzinahan atau percabulan dilakukan dengan persetujuan bersama
dan terbukti dengan kaedah penyaksian Islam, maka pihak yang bersangkutan
dihukum seratus kali sebatan.
“Namun, dalam hal
pemerkosaan yang sangat biadab, atau jika pemerkosa telah melakukan tindakan
keji ini dengan menganiaya anak-anak kecil, maka hukuman bagi pemerkosa seperti
itu tidak boleh hanya seratus cambukan. Pelakunya seperti itu juga boleh
dijatuhkan hukuman yang melampau seperti membunuh dan melempar batu mengikut
ajaran yang disebutkan dalam Surah Al-Maidah, ayat 34 dan Surah Al-Ahzab, ayat
61-63 dari Al-Quran. Namun, hak untuk menghapuskan hukuman ini diberikan kepada
kerajaan yang berkuasa pada masa itu. Pengajaran itu hanya memberi mereka
pilihan secara umum.”
Prosedur talaq (perceraian)
Huzoor-e-Anwar (atba) ditanya
mengenai “talaq tiga kali lipat” (iaitu pengisytiharan talaq diulang tiga kali
dalam satu sesi), tentang kesahihan talaq yang dikeluarkan ketika sedang marah
dan mengenai isu saksi talaq.
Dalam suratnya bertarikh 1
Jun 2019, Huzoor (atba) memberikan jawapan berikut untuk soalan-soalan ini:
“Jika seorang lelaki
menceraikan isterinya sambil sedar sepenuhnya, sama ada secara lisan atau
sebagai pernyataan bertulis, perceraian itu berlaku dalam kedua-dua kes
tersebut. Walau bagaimanapun, talaq yang diucapkan tiga kali dalam satu
persidangan dianggap hanya satu perceraian.
“Ada kejadian Hazrat
Rukana bin Abd-i Yazid yang disebutkan dalam kitab-kitab hadis. Dia
mengeluarkan talaq kepada isterinya tiga kali dalam satu sesi, yang kemudian
dia sesali. Ketika perkara itu diajukan kepada Nabi Suci (saw), dia mengatakan
bahawa talaq yang dikeluarkan dengan cara ini hanya dianggap sebagai satu talaq
dan dia dapat kembali kepadanya jika dia menginginkannya. Jadi, dia menarik
talaqnya dan kemudian mengeluarkan talaq kedua kepada isterinya selama Khilafat
Hazrat Umar (ra) dan yang ketiga semasa Khilafat Hazrat Uthman (ra.) (Sunan Abi
Dawood, Kitab al-Talaq, Baab fil battah)
“Hazrat Masihi Mau’ud
(as) yang Dijanjikan mengatakan dalam hal ini:
“Talaq yang diucapkan
dalam satu sesi tidak dapat dianggap muktamad dan mutlak. Adalah perlu untuk
mengeluarkan talaq selama tiga kitaran haid. walaupun para ahli hukum
menganggap talaq yang dikeluarkan tiga kali dalam satu sidang adalah sah,
tetapi dengan ketentuan berikut; sekiranya suami ingin kembali setelah tamat
tempoh iddah, maka isterinya boleh melakukan nikah lain dengannya atau dia juga
dibenarkan berkahwin dengan lelaki lain.” (Malfuzat [terbitan 2016], Jilid V,
ms 17 )
“Lebih-lebih lagi, ketika
seorang lelaki menceraikan isterinya, dia mengambil langkah ini kerana marah
atas tingkah lakunya yang dianggapnya tidak tertahankan dan sia-sia. Tidak ada
lelaki yang akan menceraikan isterinya sambil berbahagia dengannya. Oleh itu,
perceraian yang dikeluarkan dalam keadaan marah juga akan berkesan. Namun, jika
orang itu mengamuk sehingga dia berada dalam keadaan tidak siuman dan dia
dengan tergesa-gesa menceraikan isterinya tanpa mempertimbangkan akibatnya,
tetapi menjadi menyesal setelah keadaan kegilaan itu mereda dan dia akhirnya
menyedari kesalahannya, maka untuk keadaan jenis ini, Al-Quran telah
mengatakan:
لَا
يُؤَاخِذُكُمُ اللّٰهُ بِاللَّغۡوِ فِيۡۤ اَيۡمَانِكُمۡ وَ لٰكِنۡ يُّؤَاخِذُكُمۡ بِمَا
كَسَبَتۡ قُلُوۡبُكُمۡ ؕ وَ اللّٰهُ غَفُوۡرٌ
حَلِيۡمٌ
“Allah tidak akan menuntut
kamu atas sumpah-sumpahmu yang sia-sia, tetapi Dia akan menuntutmu atas apa
yang sengaja diusahakan oleh hatimu. Dan Allah Maha Pengampun, Maha Penyantun.”
(Surah Al-Baqarah, 2:226)
“Mengenai masalah saksi
perceraian, adalah untuk membuat keputusan lebih mudah sekiranya terjadi
perselisihan. Namun, jika kedua-dua pasangan suami isteri bersetuju dengan
perceraian yang berlaku dan tidak ada perselisihan di antara mereka, maka
perceraian tersebut akan dianggap berkesan walaupun tanpa saksi. Oleh itu,
memiliki saksi perceraian adalah mustahab iaitu lebih baik tetapi tidak wajib.
Di mana Al-Quran menyebut saksi-saksi dalam masalah perceraian dan perkahwinan
semula, ia menyatakannya sebagai ‘nasihat’. Al-Quran menyatakan:
فاذا بلغن اجلهن فامسكوهن بمعروف
او فارقوهن بمعروف و اشهدوا ذوي عدل منكم و اقيموا الشهادة لله ذلكم يوعظ به من كان
يؤمن بالله و اليوم الاخر و من يتق الله يجعل له مخرجا
‘Lalu apabila mereka
sampai pada akhir ‘iddah mereka, maka tahanlah mereka dengan baik atau pisahlah
mereka dengan cara yang baik, dan ajukanlah dua orang saksi yang adil dari
antaramu; dan berikanlah kesaksian karena Allah. Demikianlah diberi nasihat
dengan itu orang yang beriman kepada Allah dan Hari Akhir. Dan barangsiapa
bertakwa kepada Allah, Dia akan menjadikan jalan keluar untuknya.’ (Surah Al-Talaq,
65:3)
Oleh itu, Empat Juri juga
bersetuju bahawa jika seseorang menceraikan pasangannya atau, [jika diizinkan
secara sah], kembali kepada pasangan yang sama tanpa mempunyai saksi,
perceraian mereka atau kembali bersama tidak akan dipengaruhi oleh kekurangan
saksi.”
Menyatakan perkataan “Sadaqallah-ul-Azeem”
setelah membaca Al-Quran
Seseorang mengemukakan
pandangannya untuk menyatakan kata-kata “Sadaqallah-ul-Azeem” setelah membaca
Al-Quran dan meminta Huzoor (atba) untuk bimbingan.
Dalam suratnya bertarikh
11 Jun 2019, Huzoor (atba) memberikan jawapan berikut:
“Saya telah membuat
kajian mengenai perkara ini. Ulama memegang dua jawaban di atasnya. Para
penyokongnya telah menemukan cara untuk membenarkannya dengan berhujah dari
beberapa ayat Al-Quran dan ahadith.
“Pada pandangan saya,
tidak ada yang salah dengan seseorang yang mengucapkan kata-kata ini setelah
membaca Al-Quran kerana sudah tentu tidak ada yang salah dalam kata-kata ini;
sebaliknya, kebenaran Firman Tuhan disahkan. Namun, mengulangi kata-kata ini
sebagai ritual tanpa mengetahui maknanya akan dianggap sebagai tindakan yang
tidak bermakna.”
Mengembara sambil
berpuasa
Seseorang mengemukakan
petikan terpilih dari ucapan Hazrat Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan dan
Hazrat Musleh-e-Maud (ra) mengenai cuti dari puasa di bulan Ramadan untuk
pelancong dan meminta Huzoor (atba) untuk petunjuk bagaimana berbagai ucapan
dapat didamaikan.
Huzoor (atba), dalam suratnya
bertarikh 11 Jun 2019, memberikan jawapan berikut untuk pertanyaan ini:
“Tidak ada percanggahan
antara dua jenis ucapan yang dikutip dalam surat anda. Mengingat perintah yang
jelas dari Al-Quran, Hazrat Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan dan Hazrat
Musleh-e-Maud (ra) telah mengatakan bahawa pengembara dan orang sakit tidak
boleh berpuasa. Dan jika seseorang berpuasa ketika dia sakit atau dalam
perjalanan, dia tidak mematuhi perintah Tuhan Yang Maha Kuasa yang jelas.
“Sejauh yang disebutkan
oleh pepatah Hazrat Musleh-e-Maud (ra) ini,” Ada perjalanan ketika berpuasa.
Tidak ada puasa selama perjalanan, jika seluruh khutbah dipelajari dengan
teliti, menjadi jelas bahawa dengan memberikan berbagai contoh, Huzoor (ra) sebenarnya
menjelaskan bahawa puasa dilarang oleh Syariah semasa perjalanan yang dibuat
dengan tujuan melakukan perjalanan dan yang mana persiapan rutin dilakukan
dengan menyiapkan barang, walaupun perjalanan singkat. Akan tetapi, perjalanan
yang dibuat sebagai bagian dari perjalanan untuk bersenang-senang atau
bersiar-siar tidak akan dianggap sebagai “perjalanan” untuk keperluan puasa dan
seseorang akan berpuasa selama itu.
“Pernyataan lain Huzoor mengenai
isu puasa semasa perjalanan menyokong penyataan pemahaman ini tentangnya .”
Pengumuman nikah dan mahr
Huzoor (atba) ditanya
sama ada pengantin perempuan boleh menyatakan persetujuannya sendiri semasa
nikahnya dan adakah perlu untuk menyatakan jumlah mahr semasa pengumuman nikah.
Huzoor (atba), dalam
suratnya bertarikh 22 Julai 2019, memberikan jawapan berikut.
“Dalam Al-Quran, di mana
Allah Yang Mahatinggi memerintahkan lelaki Muslim untuk menikahi wanita yang
beriman dan wanita Muslim untuk menikah dengan lelaki yang beriman, Dia telah
menggunakan kata-kata yang berbeza untuk lelaki dan wanita. Oleh itu, dengan
menangani lelaki itu, Dia menyatakan:
وَ لَا تَنۡكِحُوا الۡمُشۡرِكٰتِ
‘Dan janganlah kamu
menikahi perempuan-perempuan musyrik.’ [Surah Al-Baqarah, 2: 222]
“Dan, ketika berbicara
kepada para wanita, Dia menyatakan:
وَ لَا تُنۡكِحُوا الۡمُشۡرِكِيۡنَ
‘Dan janganlah kamu
menikahkan perempuan yang beriman dengan laki-laki musyrik.’ [Ibid]
“Dengan kata lain, dalam
ayat ini, Allah Yang Maha Esa telah meletakkan tanggungjawab mengatur nikah
wanita pada wali mereka [wali]. Itulah sebabnya pada kesempatan pengumuman
nikah, wali memberi respons bagi pihak gadis itu. Hazrat Masihi Mau’ud (as)
yang Dijanjikan menarik perhatian kita kepada perkara ini dan mengatakan:
‘Seorang wanita tidak
dibenarkan untuk membatalkan nikah secara langsung, sama seperti dia tidak
dibenarkan mengatur nikah secara langsung. Dia dapat membatalkan perkahwinannya
melalui penguasa masa itu dan dia dapat menikah melalui wali.’ (Arya Dharam,
Ruhani Khazain, Jilid 10, hlm. 37)
“Oleh itu, seorang wali
akan menunaikan tanggungjawab untuk memberi respons bagi pihak gadis itu ketika
pengumuman nikah dan itu adalah tradisi Jamaat.
“Sejauh menyebutkan
jumlah mahr pada saat pengumuman nikah, tidak wajib kerana menurut perintah Al-Quran,
nikah dapat dilakukan walaupun tanpa menyelesaikan mas kahwin, seperti yang
dikatakan:
لا جناح عليكم ان طلقتم النسآء
ما لم تمسوهن او تفرضوا لهن فريضة و متعوهن علي الموسع قدره و علي المقتر قدره متاعا
بالمعروف حقا علي المحسنين
“Tidak ada dosa atasmu
jika kamu menjatuhkan talak kepada perempuan-perempuan yang belum pernah kamu
sentuh atau belum kamu tentukan mahar bagi mereka. Tetapi berikanlah kepada
mereka suatu bekal hidup, bagi yang berkemampuan menurut kadar kemampuannya,
dan bagi yang berkekurangan menurut kadar kemampuannya, yaitu suatu pemberian
bekal hidup yang layak. Inilah kewajiban atas orang-orang yang berbuat baik.” (Surah
Al-Baqarah, 2: 237)
Pembakaran Al-Quran di
Sweden dan tanggungjawab kita
Mulaqat maya amila
nasional Sweden dengan Huzoor-e-Anwar (atba) diadakan pada 29 Ogos 2020. Semasa
mengecam pembakaran salinan Al-Quran oleh kumpulan anti-Islam di Sweden, yang
berlangsung sehari sebelumnya, Huzoor (atba) merenungkan alasan di baliknya dan
memberi panduan bagaimana seorang Ahmadi Muslim harus bertindak balas
terhadapnya. Huzoor (atba) berkata:
“Saya mendengar bahawa
ada rusuhan terjadi di sana malam tadi. Adakah ini memberi kesan kepada bandar
atau kawasan anda?”
Setelah mendapat jawapan
Amir Sahib Sweden, bahawa rusuhan itu terjadi semalam dan keadaan telah
bertambah baik dengan rahmat Allah Yang Maha Tinggi, Huzoor (atba) berkata:
“Anda mesti menghilangkan
salah tanggapan mengenai Islam. Walaupun, polis tidak membenarkan orang itu,
yang tampil ke depan dan menyatakan bahawa dia akan membakar Al-Quran, untuk
melakukannya, mereka masih memberinya hak untuk mengemukakan banding terhadap
keputusan tersebut, dan beberapa pengikutnya atau anggota kumpulannya terus
maju dan membakar Al-Quran di sebuah taman malam tadi.
“Sebab mengapa ini
berlaku adalah kerana mereka tidak mengetahui ajaran Islam dan Al-Quran yang
sebenarnya. Lebih-lebih lagi, kerana tindakan beberapa pengganas di kalangan umat
Islam, orang-orang ini mendapat gambaran bahawa ini sebenarnya boleh ditulis
dalam Al-Quran. Mereka berusaha untuk menggunakan satu ayat yang memerintahkan
orang-orang beriman untuk melakukan “qitaal” atau berperang, sedangkan mereka
mengabaikan ayat-ayat lain yang menjelaskan keadaan atau konteks yang
memungkinkan izin ini.
“Jadi, orang-orang ini
harus diberi tahu tentang ajaran-ajaran ini, dan anda harus membuat rancangan
anda untuk menyebarkan ajaran yang benar sesuai dengan ini.”
Bagaimana cara melakukan
tabligh semasa wabak coronavirus?
Semasa mulaqat yang sama,
mengenai persoalan bagaimana melakukan tabligh di bawah keadaan dunia semasa
akibat coronavirus, Huzoor (atba) berkata:
“Banyak jalan tabligh
dalam talian telah dibuka melalui WhatsApp dan platform media sosial yang lain.
Cubalah kenal pasti persoalan dan masalah yang menyangkut orang dan sedang
dibangkitkan.
“Terdapat pelbagai laman
web yang harus Anda gunakan untuk memberitahu orang bahawa mereka harus lebih
cenderung kepada Tuhan dalam keadaan seperti ini. Mereka harus mendekatkan diri
kepada Tuhan dan berusaha untuk mengenali Dia daripada mengadopsi ateisme,
meninggalkan Tuhan Yang Maha Kuasa dan mengembangkan kesan bahawa Tuhan Yang
Maha Esa tidak ada atau menjawab doa dan segala sesuatu di sekeliling kita di
dunia material adalah satu-satunya kenyataan.
“Anda mesti cenderung
kepada Tuhan jika anda ingin menyelamatkan dunia kerana krisis lain akan timbul
selepas krisis semasa dengan penghancuran ekonomi secara beransur-ansur dan
krisis di mana orang akan cuba merampas aset dan kekayaan bangsa lain, yang
akan membawa kepada peperangan di mana blok dibentuk, dan sudah mulai
terbentuk.
“Jadi, satu-satunya cara
untuk menyelamatkan diri dari ini adalah dengan menghampiri Tuhan dan memahami
tanggungjawab anda. Pada akhirnya, dunia masih berkomunikasi dengan apa sahaja
cara yang ada melalui media. Jadi, anda juga harus menggunakan media yang sama
dan cara komunikasi dan cara yang sama yang digunakan oleh orang-orang di dunia
ini.
“Saya telah membicarakan
pelbagai perkara penting dan percaya bahawa anda harus melihat perkara yang
telah dibincangkan. Perkara-perkara yang telah saya sebutkan kepada amila
nasional juga berlaku untuk setiausaha yang berkaitan dari majalis yang
berbeza. Mereka harus ingat perkara ini dan bertindak dengan sewajarnya. Mereka
harus merangka polisi mereka dengan sewajarnya dan bekerja sesuai dengan itu.
“Sekiranya kegiatan ini
dilakukan di peringkat akar umbi dan jika semua setiausaha jabatan memahami
peranan mereka dan melaksanakan tugasnya, maka pekerjaan amila nasional akan
menjadi lebih mudah, dan anda juga akan mulai memenuhi tujuan anda dilantik memegang
jawatan-, dan ini adalah bagaimana anda juga menjadi penolong kepada Khalifa
masa itu, dan anda juga mengkhidmati Jamaat dengan semangat yang betul. Dan ini
adalah bagaimana khidmat anda diterima di mata Tuhan.
“Namun, jika anda hanya
ingin berpegang pada gelaran pemegang jawatan dan tidak melakukan apa-apa
dengan tajuk itu di tangan sambil memberi contoh yang salah, tidak mementingkan
solat dan tidak bekerjasama antara satu sama lain dan bahagian dan pembantu
lain Jamaat, maka kedudukan seperti itu tidak berguna dan organisasi seperti
itu sia-sia.
“Anda mungkin menipu saya
dan sistem Jamaat, tetapi Anda tidak dapat menipu Tuhan Yang Maha Kuasa. Oleh
itu, ingatlah sepanjang tindakan dan wacana anda bahawa Tuhan Yang Maha Esa
mendengar dan mengawasi semua yang kita katakan dan lakukan. Oleh itu, kita
mesti melakukan segala-galanya demi Allah semata-mata dan kita harus menggunakan
semua kemahiran dan potensi kita untuk tujuan ini supaya kita menjadi tonggak
penting Jamaat dan kita dapat melayani Jamaat dengan sebaik mungkin. Semoga
Allah Yang Maha Kuasa menjadi Pelindung dan Kekuatan anda.”
(Diterjemahkan oleh Aqeel
Ahmed Kang, Al Hakam)
Comments
Post a Comment