10. Jawapan untuk Masalah Sehari-hari - Bahagian X Hazrat Khalifatul Masihi V (atba)
*Blog ini kepunyaan Musa Bin Masran sendiri, Penterjemah bebas yang memuatkan hasil penterjemah sendiri dan sembarang kesilapan dan kekurangan dalam penterjemahan adalah penterjemah sendiri. Dan blog ini bukan ofisial web atau media rasmi Jamaat Ahmadiyah. Blog ini berusaha menyajikan bahan-bahan bacaan yang terbaik pernah terbit menurut penterjemah untuk disajikan kepada pembaca blog ini sendiri dan pencinta buku dan pengikut rajin blog ini.*Tiada bahagian terjemahan ini boleh diterbitkan semula atau digunakan dalam sebarang bentuk atau oleh apa-apa cara grafik, elektronik atau mekanikal, termasuk fotokopi, rakaman, penyalinan atau penyimpanan maklumat dan sistem pengambilan tanpa kebenaran Penterjemah atau yang punya blog ini.
Jawapan untuk Masalah Sehari-hari - Bahagian X Hazrat Khalifatul Masihi V (atba)
5
March 2021
Al
Hakam
Diterjemahkan
oleh Musa Bin Masran
Panduan mengenai isu-isu
dasar Islam - yang telah disampaikan oleh Hazrat Amirul Momineen, Khalifatul
Masih V (atba) dalam berbagai kesempatan dalam surat-menyurat bertulisnya dan
semasa program MTA - disiarkan secara rasmi di bawah ini untuk kepentingan
semua orang.
Zaheer Ahmad Khan, Ketua Record Department, Private Secretariat, London
Memetik, menjalar, tatu,
diastema buatan dan rambut
Menanggapi pertanyaan
tentang wanita yang mencabut atau mengikat rambut wajah mereka dan memiliki
tatu, Hazrat Khalifatul Masih (atba), dalam surat bertarikh 2 Februari 2019,
menulis:
“Terdapat pelbagai alasan
mengapa wanita yang mempercayai dilarang untuk bertatu, mencabut rambut muka,
membuat celah buatan di antara gigi depan agar kelihatan lebih cantik dan awet
muda, memakai rambut tiruan dan mengubah ciptaan Allah dll.
“Sekiranya
perkara-perkara ini menyebabkan perubahan tiruan terhadap penampilan fizikal
semula jadi seseorang sehingga perbezaan antara lelaki dan wanita, yang
ditempatkan oleh Tuhan pada manusia, hilang atau jika ada bahaya cenderung
kepada syirik [mempersekutukan sesuatu dengan Allah] - yang merupakan dosa paling
besar - kerana perkara-perkara seperti itu, maka dilarang melakukannya.
“Lebih-lebih lagi, di
dalam hadis, di mana perkara-perkara ini telah dilarang, Nabi Suci (saw) juga
memperingatkan bahawa Bani Israel binasa ketika wanita-wanita mereka mulai
melakukan hal-hal seperti itu. Jadi, dapat dikatakan bahawa sejak perzinahan
telah menyebar dan rumah pelacuran telah dibentuk di kalangan orang-orang
Yahudi, wanita-wanita yang terlibat dalam perniagaan tersebut mungkin telah
menggunakan taktik-taktik seperti [yang digariskan pada awalnya] untuk menggoda
lelaki. Oleh itu, Nabi Suci (saw) mungkin telah melarang wanita-wanita yang
beriman dari melakukan perkara-perkara seperti itu dengan menonjolkan aspek
jahat mereka.
“Lebih-lebih lagi, ada
juga kemungkinan bahwa perintah Nabi Suci (saw) ini bersifat sementara,
mengingat keadaan pada waktu itu, sama seperti Nabi Suci (saw) melarang seseorang
masuk Islam di suatu daerah dari penggunaan peralatan umum yang juga digunakan
untuk menghasilkan alkohol . Namun, setelah ajaran Islam mapan di kalangan
orang-orang itu, Nabi Suci (saw) mengizinkan mereka menggunakan perkakas
tersebut.
“Islam menyatakan bahawa
tindakan bergantung pada niat. Oleh itu, bahkan di zaman ini, jika, sebagai
akibat dari tindakan-tindakan ini, timbul kecenderungan terhadap kejahatan atau
mereka mendorong seseorang untuk tidak mematuhi perintah Islam yang jelas, maka
mereka akan berada di bawah tindakan yang telah diperingatkan oleh Nabi Suci
(saw). Contohnya ialah wanita tidak menjaga purdah sepenuhnya atau mendedahkan
bahagian peribadi mereka di hadapan wanita lain semasa melakukan waxing
atau rawatan lain dll. Itu adalah perbuatan tidak senonoh, yang tidak
dibenarkan dan mungkin tindakan wanita seperti itu akan berada di bawah
tindakan yang sama yang telah kita peringatkan.
“Namun, tidak ada yang
salah dengan seorang wanita mengambil kesempatan dari hal-hal ini sambil
mematuhi perintah purdah Islam.”
[Harap maklum bahawa
jawapan yang lebih komprehensif mengenai penyingkiran rambut dan tatu akan
diberikan dalam masa terdekat - Editor]
Menunaikan banyak Umrah
dalam satu perjalanan
Huzoor (atba) ditanya
apakah lebih baik melakukan banyak Umrah dalam satu perjalanan atau hanya
mengerjakan satu Umrah dan menghabiskan sisa waktu untuk melakukan ibadah lain.
Huzoor (atba), dalam
surat bertarikh 2 Februari 2019, memberikan jawapan berikut:
“Terbukti dari sunnah
Nabi Suci (saw) bahawa dia hanya melakukan satu Umrah dalam satu perjalanan.
Namun, Nabi Suci (saw) juga tidak melarang di mana-mana untuk melakukan lebih
dari satu Umrah dalam satu perjalanan. Oleh itu, menurut sunnah Nabi Suci (saw),
jika seseorang hanya melakukan satu Umrah dalam perjalanan dan menghabiskan
sisa waktu mereka dalam melakukan ibadah lain, maka itu akan baik. Dan jika
mereka ingin melakukan banyak Umrah, maka itu juga tidak masalah kerana Umrah
tidak lain adalah [ibadah seperti] tawaf Rumah Allah, jalan antara Safa dan
Marwa, pelbagai jenis zikir dan nawafil. Jadi, tidak ada yang salah dengan itu.”
Bersosial semasa tempoh
iddah
Seseorang bertanya
tentang janda yang menghadiri acara Lajna Imaillah, pergi ke masjid untuk solat
berjemaah dan mengunjungi rumah saudara-mara dalam tempoh iddah. Orang itu juga
mencadangkan agar tidak ada larangan berkaitan iddah untuk wanita yang lebih
tua.
Dalam surat bertarikh 2
Februari 2019, Huzoor (atba) memberikan panduan berikut mengenai
perkara-perkara ini:
“Argumen untuk menikahi
suami yang sama setelah bercerai, yang telah Anda kemukakan dalam surat Anda
sebagai alasan untuk mengubah peraturan mengenai iddah janda, tidak berasas.”
(Hujah wanita itu adalah
sebagai berikut: Menurut Al-Quran, setelah tamat tempoh iddah setelah bercerai,
seorang wanita hanya boleh menikahi lelaki yang sama jika dia pertama kali
menikahi lelaki lain dan dia juga menceraikannya. Namun, pada masa kini,
dibenarkan berkahwin semula dengan suami pertama setelah bercerai walaupun
tanpa berkahwin dengan lelaki lain. Oleh itu, sama seperti perintah ini telah
diubah, harus ada juga tinjauan mengenai keputusan sekitar masa iddah janda
sambil mempertimbangkan usia mereka.)
Huzoor (atba) bersabda:
“Tidak ada keputusan
seperti itu sebelumnya dan tidak ada perubahan dalam perintah yang sebenarnya.
Anda telah mengelirukan dua keputusan berasingan mengenai perceraian kerana
kekurangan pengetahuan anda.
“Begitu juga, anda tidak
mengetahui sepenuhnya ajaran Islam mengenai iddah seorang janda. Islam
memerintahkan seorang wanita untuk meratapi kematian suaminya selama empat
bulan dan 10 hari dan tidak membuat pengecualian terhadap hal ini, dan juga
tidak memberikan pengecualian yang berkaitan dengan usia. Oleh itu, adalah
menjadi tanggungjawab seorang janda untuk menghabiskan masa iddah ini di
rumahnya sebanyak mungkin. Dia tidak dibenarkan menghiasi dirinya, mengambil
bahagian dalam acara sosial atau meninggalkan rumah tanpa perlu dalam tempoh
itu.
“Selama masa iddah,
seorang janda boleh pergi ke kubur suaminya untuk berdoa, dengan syarat kubur
itu berada di kota tempat janda itu tinggal. Lebih-lebih lagi, jika dia harus
pergi ke doktor, dia akan dibebaskan kerana keterpaksaan. Begitu juga, jika
kehidupan keluarga seorang janda bergantung pada pekerjaannya atau dia tidak
mempunyai pengaturan lain untuk membawa anak-anak ke sekolah dan membawanya
kembali atau melakukan belanja, maka semua keadaan ini akan memberikan
pengecualian kepadanya kerana terpaksa.
“Dalam hal seperti itu,
dia harus terus bekerja dan pulang setelah menyelesaikan pekerjaan. Itulah
tahap maksimum kebenaran untuk meninggalkan rumah di bawah keterpaksaan dan
keperluan. Dia tidak dibenarkan untuk mengambil bahagian dalam perjumpaan atau
program sosial. Oleh itu, tidak ada yang dibenarkan memperkenalkan perkara baru
dalam Syariah atau membuat inovasi.”
Adakah seseorang
dibenarkan untuk berbohong dalam keadaan tertentu?
Huzoor (atba) diminta
bimbingan mengenai ahadith, yang sepertinya memungkinkan berbohong semasa
perang atau untuk mendamaikan pasangan suami isteri atau orang lain yang
bertengkar.
Dalam surat bertarikh 28
Januari 2019, Huzoor (atba) memberikan panduan berikut:
“Dalam Al-Quran dan hadis
yang sahih, berbohong disebut أكْبَرُ الْكَبَائِرِ, itu adalah” salah satu yang
paling besar di antara dosa-dosa besar ” dan Nabi Suci (saw) telah berulang
kali menasihati kita untuk menjauhinya.
“Mengenai riwayat yang
disebutkan dalam suratmu, satu riwayat tersebut telah dicatat dalam Sahih
al-Bukhari dan Sahih Muslim dan diceritakan oleh Hazrat Umm Kulthum (ra) binti
Aqaba. Kata-kata narasi itu berhati-hati dan memerlukan penafsiran. Kata-kata
riwayatnya adalah seperti berikut:
لَيْسَ
الْكَذَّابُ الَّذِي يُصْلِحُ بَيْنَ النَّاسِ وَيَقُولُ خَيْرًا وَيَنْمِي خَيْرًا
“Orang yang mengatakan
dan mempromosikan kata yang baik demi perdamaian antara orang bukanlah
pembohong.
“Contohnya adalah ketika
pendamai menyampaikan kepada satu pihak perkara baik yang telah diperkatakan
oleh pihak lain mengenai mereka dan tetap diam mengenai apa yang telah
dikatakan terhadap pihak itu. Pendamai seperti itu tidak boleh disebut
pembohong.
“Sunan al-Tirmidhi telah
mencatat riwayat ini sebagaimana yang diriwayatkan oleh Hazrat Asmara binti
Yazid dengan kata-kata berikut:
لَا يَحِلُّ الْكَذِبُ إِلَّا فِي ثَلَاثٍ يُحَدِّثُ
الرَّجُلُ امْرَأَتَهُ لِيُرْضِيَهَا وَالْكَذِبُ فِي الْحَرْبِ وَالْكَذِبُ لِيُصْلِحَ
بَيْنَ النَّاسِ
‘Tidak sah berbohong
kecuali dalam tiga kes; sesuatu yang suami katakan kepada isterinya untuk
menyenangkan hatinya, berbohong semasa perang dan berbohong untuk mewujudkan
kedamaian antara orang-orang.’
“Pertama, riwayat Sunan
al-Tirmidhi ini tidak dapat diterima kerana bertentangan dengan perintah yang
jelas dari Al-Quran dan riwayat lain dari kalangan ahadith sahih. Kedua, Islam
tidak pernah membenarkan berbohong dalam keadaan apa pun. Sebaliknya, ia
mengajar untuk tidak meninggalkan kebenaran walaupun dengan mengorbankan nyawa
seseorang.
“Hazrat Masihi Mau’ud
(as) yang Dijanjikan juga telah membimbing kita dalam hal ini. Oleh itu, sambil
menanggapi tuduhan yang sama yang dikemukakan oleh seorang Kristian, Huzoor (as)
menulis dalam bukunya, Nur-ul-Quran No. 2:
‘Al-Quran menganggap
ucapan palsu itu mirip dengan penyembahan berhala, seperti yang dinyatakan oleh
Allah Yang Mahatinggi:
فَاجْتَنِبُوا
الرِّجْسَ مِنَ الْأَوْثَانِ وَاجْتَنِبُوا قَوْلَ الزُّورِ
Oleh itu, “Jauhi kekejian
berhala dan menjauhi semua kata-kata tidak benar.”] ... Faktanya adalah bahawa
tidak ada hadis yang membenarkan berbohong sama sekali; sebaliknya, kata-kata
berikut terdapat dalam sebuah hadis:
ان
قتلت وأحرقت
‘[“(Beritahu yang
sebenarnya) walaupun anda dibunuh dan dibakar.”] ... Lebih-lebih lagi, jika
mengandaikan ada hadis yang bertentangan dengan Al-Quran dan hadis yang sahih,
ia tidak akan dianggap patut diberi perhatian kerana kami hanya menerima
ahadith yang tidak bertentangan dengan ahadith yang sahih dan Al-Quran.
“Sesungguhnya, dalam
beberapa hadis, terdapat petunjuk tentang izin tauriyah. Untuk menanamkan
kebencian terhadap amalan ini, ia disebut kizb [kepalsuan]. Apabila orang yang
jahil dan bodoh menemui perkataan seperti itu [iaitu kizb] dalam hadis, ia
hanya digunakan untuk menyampaikan makna dengan cara yang sederhana, dia
mungkin mengambil istilah kizb dalam erti harfiahnya. Itu kerana dia tidak
menyedari perintah tegas dalam Islam bahawa kepalsuan dianggap sebagai
kekotoran, tidak sah dan mirip dengan syirik. Akan tetapi, tauriyah, yang bukan
kizb (kebohongan) itu sendiri tetapi menyerupai kizb, telah diizinkan untuk
orang biasa setelah mereka dipaksa. Namun, walaupun demikian, dinyatakan bahawa
mereka yang bahkan menjauhi penggunaan tauriyah memiliki keunggulan moral yang
lebih besar… Meskipun demikian, walaupun demikian, terdapat banyak hadis lain
yang menjadi bukti bahawa tauriyah bertentangan dengan standar kebenaran yang
tinggi dan bahawa kebenaran yang jelas adalah lebih baik, walaupun seseorang
dibunuh atau dibakar sebagai akibatnya.” (Nur-ul-Quran No. 2, Ruhani Khazain,
Jilid 9, hlm. 403-405)
“Oleh itu, tidak boleh
diterima untuk mempercayai bahawa berbohong dibenarkan dalam hadis mana pun.
Oleh itu, jika ada cara mendamaikan ahadith ini agar sesuai dengan Al-Quran dan
sunnah, maka kita akan menerima ahadith ini. Jika tidak, kami tidak akan
menganggap ahadith ini layak diterima kerana mereka bertentangan dengan ajaran
Al-Quran dan Utusan Allah yang jelas.”
Mengunjungi masjid dan
membaca Al-Quran semasa haid
Mengenai pertanyaan
seorang wanita mengenai wanita haid yang datang untuk duduk di masjid atau
membaca Al-Quran semasa haid, Huzoor (atba), dalam suratnya bertarikh 13 March
2019, memberikan arahan berikut:
“Ada perbedaan pendapat
mengenai dua masalah ini di antara fuqaha [para ahli hukum] dan ulama lain.
Para penatua agama yang dinilai juga telah memberikan pelbagai tanggapan
terhadap perkara ini berdasarkan pemahaman mereka tentang Al-Quran dan ahadith.
Begitu juga, dari segi buku-buku Jamaat, terdapat jawapan yang berbeza dari
Khulafa-e-Ahmadiyyat dan [oleh itu] dari para sarjana Komuniti.
“Mengingat kitab suci
Al-Quran, hadits Nabi Suci (saw)dan petunjuk dari Hazrat Masihi Mau’ud (as)
yang Dijanjikan, kedudukan saya mengenai tilawah Al-Quran oleh wanita haid
adalah bahawa seorang wanita dapat mengulangi bahagian-bahagian Al-Quran yang
sebelumnya dihafal dengan cara zikir [iaitu zikir dan renungan] di hatinya
semasa haid. Lebih-lebih lagi, dia dapat, jika perlu, juga memegang Al-Quran
menggunakan sehelai kain yang bersih dan dapat membaca sebahagiannya untuk
memberi rujukan atau mengajarnya kepada anak-anak. Namun, dia tidak dapat
membacanya seperti yang dilakukan secara teratur.
“Begitu juga, seorang
wanita tidak dibenarkan membaca Al-Quran secara teratur semasa haid dengan
menggunakan komputer dan lain-lain walaupun dia tidak secara fizikal memegang
Al-Quran. Namun, dia dapat membaca Al-Quran di komputer dan lain-lain, misalnya,
untuk mencari rujukan atau memberikan rujukan kepada seseorang. Tidak ada
masalah dengan itu.
“Semasa haid, seorang
wanita boleh pergi ke masjid untuk mengambil sesuatu atau meletakkan sesuatu di
sana, tetapi dia tidak boleh pergi dan duduk di sana. Sekiranya ini dibolehkan,
mengapa Nabi Suci memerintahkan wanita yang sedang haid yang biasa mengambil
bahagian dalam Idul Fitri untuk menjauhkan diri dari kawasan solat? Oleh itu,
wanita tidak dibenarkan duduk di masjid dalam keadaan itu.
“Sekiranya seorang wanita
datang ke masjid di negeri ini, atau seorang gadis datang ke masjid bersama
ibunya dalam keadaan seperti itu, atau jika seseorang tiba-tiba mula haid, maka
dalam semua kes ini, wanita dan gadis seperti itu tidak dibenarkan duduk
kawasan solat di masjid. Sebaliknya, pengaturan harus dibuat untuk mereka duduk
di tempat yang tidak ada solat.”
Tugas ibu-ibu Ahmadi dan
pentadbiran Lajna Imaillah
Semasa mulaqat maya amila
nasional Lajna Imaillah Kanada dengan Hazrat Khalifatul Masih V (atba), yang
diadakan pada 16 Ogos 2020, Huzoor (atba) menarik perhatian ahli amila kepada
pelbagai aspek tarbiyat dan memberi mereka petunjuk berikut:
“Didik para ibu agar
mempunyai hubungan mesra dengan anak perempuan mereka yang belajar di sini.
Sekiranya ibu-ibu tidak mengetahui sepenuhnya pendedahan mereka di luar
universiti dan kolej, maka mereka harus dibantu oleh anda [pentadbiran Lajna
Imaillah]. Namun, walaupun begitu, mereka juga harus terus menjalin hubungan
dengan anak perempuan mereka.
“Sebaliknya, didiklah
para gadis, bahawa apa pun pendidikan yang mereka capai, janji mereka untuk
selalu mendahulukan kepercayaan mereka terhadap perkara-perkara duniawi harus
diingat. Dan apakah itu? Mereka seharusnya tidak hanya terbenam sepenuhnya
dalam masalah duniawi. Mereka juga harus disedari bahawa setelah datang ke
sini, Allah Yang Maha Esa memberkati mereka dari segi duniawi dan cara yang
betul untuk benar-benar bersyukur kepada-Nya kerana berkat-berkat itu adalah
dengan melekat pada iman sebanyak mungkin.
“Isu ini kebanyakannya
berkaitan dengan budak lelaki. Oleh itu, terdapat keperluan untuk tarbiyat oleh
ibu kerana anak lelaki juga berada di bawah pengaruh ibu mereka sehingga usia
15 tahun atau sekurang-kurangnya sehingga mereka berusia 13 hingga 14 tahun. Kemudian
sekali lagi, ada keperluan lebih lanjut atau tarbiyat oleh ibu kerana
tanggungjawab bapa untuk melakukan tarbiyat juga harus dipikul oleh mereka. Ini
berlaku kerana terdapat kekurangan tarbiyat di kalangan lelaki.
“Saya tidak mengatakan
bahawa mereka memiliki pemerintahan bebas untuk melakukan sesuka hati dan hanya
wanita yang menjalankan semua tanggungjawab. Lelaki juga memikul tanggungjawab.
Namun, anda juga harus menghadapi cabaran ini dari segi tarbiyat agar anda
dapat melatih anak-anak lelaki yang berusia lebih muda, iaitu usia Atfal,
sedemikian rupa sehingga ketika mereka menjadi Khuddam, mereka melekat pada
Jamaat. Begitu juga, ketika gadis-gadis masuk ke Lajna dari Nasirat, mereka
harus melekat pada Jamaat.
“Mengingat pengaruh
persekitaran masyarakat ini, di mana perkara-perkara tertentu diajarkan secara
eksplisit dan persoalan tertentu diajukan secara eksplisit, anda harus menjawab
pertanyaan mereka secara terbuka. Cara untuk melakukannya ialah ini; buat
tinjauan dan buat soal selidik dan hantarkan ke setiap majlis [bab tempatan].
Beritahu gadis-gadis itu bahawa mereka tidak perlu meletakkan nama mereka.
Mereka harus mengemukakan apa sahaja pertanyaan yang ada di fikiran mereka
mengenai agama atau dunia, atau tentang perbezaan antara keduanya, atau
keraguan yang mereka miliki. Kemudian, cubalah menjawabnya di peringkat Lajna
di forum yang berbeza. Dan hantar mereka ke sini kepada saya. Kami juga dapat
menghasilkan program di sini dan dapat menjawabnya di MTA juga. Kemudian,
sebuah studio MTA juga telah didirikan di sana sekarang. Anda boleh
menghasilkan program di sana dengan berkoordinasi dengan MTA. Lajna boleh
membuat program dan memberi jawapan kepada soalan-soalan tersebut tanpa
menyebut nama. [Anda boleh katakan] isu-isu seperti itu dibahaskan di dunia
sekarang. Ini adalah persoalan yang timbul dan disebabkan oleh itu, pemikiran
beberapa gadis kita juga tercemar, dan anda boleh membincangkan bagaimana kita
dapat membersihkannya. Terdapat beberapa perkara yang boleh anda bincangkan
secara terbuka di MTA dan beberapa perkara yang anda tidak boleh, yang harus
dijawab pada tahap peribadi. Kemudian, soalan tanpa nama yang anda terima dapat
disiarkan di Internet dengan membuat forum seperti itu di mana soalan-soalan
tersebut dapat dijawab untuk tarbiyat. Jadi pada masa kini, terdapat banyak
cabaran besar yang dilemparkan oleh media dan orang lain kepada kita pada era
ini untuk menimbulkan keraguan.
“Kemudian, atas nama apa
yang disebut pendidikan, sebilangan gadis yang menganggap mereka berpendidikan
tinggi, percaya bahawa mungkin ajaran Islam sangat mundur, walaupun hari ini,
tidak ada ajaran agama lain dibandingkan dengan ajaran Islam yang moden dan
dapat menyesuaikan diri dengan zaman.”
Comments
Post a Comment