10. Jawapan untuk Masalah Sehari-hari - Bahagian X Hazrat Khalifatul Masihi V (atba)

  *Blog ini kepunyaan Musa Bin Masran sendiri, Penterjemah bebas yang memuatkan hasil penterjemah sendiri dan sembarang kesilapan dan kekurangan dalam penterjemahan  adalah penterjemah sendiri. Dan blog ini bukan ofisial web atau media rasmi Jamaat Ahmadiyah. Blog ini berusaha menyajikan bahan-bahan bacaan yang terbaik pernah terbit menurut penterjemah untuk disajikan kepada pembaca blog ini sendiri dan pencinta buku dan pengikut rajin blog ini.*Tiada bahagian terjemahan ini boleh diterbitkan semula atau digunakan dalam sebarang bentuk atau oleh apa-apa cara grafik, elektronik atau mekanikal, termasuk fotokopi, rakaman, penyalinan atau penyimpanan maklumat dan sistem pengambilan tanpa kebenaran Penterjemah atau yang punya blog ini.              

                    Jawapan untuk Masalah Sehari-hari - Bahagian X Hazrat Khalifatul Masihi V (atba)

5 March 2021

Al Hakam

Diterjemahkan oleh Musa Bin Masran

Panduan mengenai isu-isu dasar Islam - yang telah disampaikan oleh Hazrat Amirul Momineen, Khalifatul Masih V (atba) dalam berbagai kesempatan dalam surat-menyurat bertulisnya dan semasa program MTA - disiarkan secara rasmi di bawah ini untuk kepentingan semua orang.

Zaheer Ahmad Khan, Ketua Record Department, Private Secretariat, London

Memetik, menjalar, tatu, diastema buatan dan rambut

Menanggapi pertanyaan tentang wanita yang mencabut atau mengikat rambut wajah mereka dan memiliki tatu, Hazrat Khalifatul Masih (atba), dalam surat bertarikh 2 Februari 2019, menulis:

“Terdapat pelbagai alasan mengapa wanita yang mempercayai dilarang untuk bertatu, mencabut rambut muka, membuat celah buatan di antara gigi depan agar kelihatan lebih cantik dan awet muda, memakai rambut tiruan dan mengubah ciptaan Allah dll.

“Sekiranya perkara-perkara ini menyebabkan perubahan tiruan terhadap penampilan fizikal semula jadi seseorang sehingga perbezaan antara lelaki dan wanita, yang ditempatkan oleh Tuhan pada manusia, hilang atau jika ada bahaya cenderung kepada syirik [mempersekutukan sesuatu dengan Allah] - yang merupakan dosa paling besar - kerana perkara-perkara seperti itu, maka dilarang melakukannya.

“Lebih-lebih lagi, di dalam hadis, di mana perkara-perkara ini telah dilarang, Nabi Suci (saw) juga memperingatkan bahawa Bani Israel binasa ketika wanita-wanita mereka mulai melakukan hal-hal seperti itu. Jadi, dapat dikatakan bahawa sejak perzinahan telah menyebar dan rumah pelacuran telah dibentuk di kalangan orang-orang Yahudi, wanita-wanita yang terlibat dalam perniagaan tersebut mungkin telah menggunakan taktik-taktik seperti [yang digariskan pada awalnya] untuk menggoda lelaki. Oleh itu, Nabi Suci (saw) mungkin telah melarang wanita-wanita yang beriman dari melakukan perkara-perkara seperti itu dengan menonjolkan aspek jahat mereka.

“Lebih-lebih lagi, ada juga kemungkinan bahwa perintah Nabi Suci (saw) ini bersifat sementara, mengingat keadaan pada waktu itu, sama seperti Nabi Suci (saw) melarang seseorang masuk Islam di suatu daerah dari penggunaan peralatan umum yang juga digunakan untuk menghasilkan alkohol . Namun, setelah ajaran Islam mapan di kalangan orang-orang itu, Nabi Suci (saw) mengizinkan mereka menggunakan perkakas tersebut.

“Islam menyatakan bahawa tindakan bergantung pada niat. Oleh itu, bahkan di zaman ini, jika, sebagai akibat dari tindakan-tindakan ini, timbul kecenderungan terhadap kejahatan atau mereka mendorong seseorang untuk tidak mematuhi perintah Islam yang jelas, maka mereka akan berada di bawah tindakan yang telah diperingatkan oleh Nabi Suci (saw). Contohnya ialah wanita tidak menjaga purdah sepenuhnya atau mendedahkan bahagian peribadi mereka di hadapan wanita lain semasa melakukan waxing atau rawatan lain dll. Itu adalah perbuatan tidak senonoh, yang tidak dibenarkan dan mungkin tindakan wanita seperti itu akan berada di bawah tindakan yang sama yang telah kita peringatkan.

“Namun, tidak ada yang salah dengan seorang wanita mengambil kesempatan dari hal-hal ini sambil mematuhi perintah purdah Islam.”

[Harap maklum bahawa jawapan yang lebih komprehensif mengenai penyingkiran rambut dan tatu akan diberikan dalam masa terdekat - Editor]

Menunaikan banyak Umrah dalam satu perjalanan

Huzoor (atba) ditanya apakah lebih baik melakukan banyak Umrah dalam satu perjalanan atau hanya mengerjakan satu Umrah dan menghabiskan sisa waktu untuk melakukan ibadah lain.

Huzoor (atba), dalam surat bertarikh 2 Februari 2019, memberikan jawapan berikut:

“Terbukti dari sunnah Nabi Suci (saw) bahawa dia hanya melakukan satu Umrah dalam satu perjalanan. Namun, Nabi Suci (saw) juga tidak melarang di mana-mana untuk melakukan lebih dari satu Umrah dalam satu perjalanan. Oleh itu, menurut sunnah Nabi Suci (saw), jika seseorang hanya melakukan satu Umrah dalam perjalanan dan menghabiskan sisa waktu mereka dalam melakukan ibadah lain, maka itu akan baik. Dan jika mereka ingin melakukan banyak Umrah, maka itu juga tidak masalah kerana Umrah tidak lain adalah [ibadah seperti] tawaf Rumah Allah, jalan antara Safa dan Marwa, pelbagai jenis zikir dan nawafil. Jadi, tidak ada yang salah dengan itu.”

Bersosial semasa tempoh iddah

Seseorang bertanya tentang janda yang menghadiri acara Lajna Imaillah, pergi ke masjid untuk solat berjemaah dan mengunjungi rumah saudara-mara dalam tempoh iddah. Orang itu juga mencadangkan agar tidak ada larangan berkaitan iddah untuk wanita yang lebih tua.

Dalam surat bertarikh 2 Februari 2019, Huzoor (atba) memberikan panduan berikut mengenai perkara-perkara ini:

“Argumen untuk menikahi suami yang sama setelah bercerai, yang telah Anda kemukakan dalam surat Anda sebagai alasan untuk mengubah peraturan mengenai iddah janda, tidak berasas.”

(Hujah wanita itu adalah sebagai berikut: Menurut Al-Quran, setelah tamat tempoh iddah setelah bercerai, seorang wanita hanya boleh menikahi lelaki yang sama jika dia pertama kali menikahi lelaki lain dan dia juga menceraikannya. Namun, pada masa kini, dibenarkan berkahwin semula dengan suami pertama setelah bercerai walaupun tanpa berkahwin dengan lelaki lain. Oleh itu, sama seperti perintah ini telah diubah, harus ada juga tinjauan mengenai keputusan sekitar masa iddah janda sambil mempertimbangkan usia mereka.)

Huzoor (atba) bersabda:

“Tidak ada keputusan seperti itu sebelumnya dan tidak ada perubahan dalam perintah yang sebenarnya. Anda telah mengelirukan dua keputusan berasingan mengenai perceraian kerana kekurangan pengetahuan anda.

“Begitu juga, anda tidak mengetahui sepenuhnya ajaran Islam mengenai iddah seorang janda. Islam memerintahkan seorang wanita untuk meratapi kematian suaminya selama empat bulan dan 10 hari dan tidak membuat pengecualian terhadap hal ini, dan juga tidak memberikan pengecualian yang berkaitan dengan usia. Oleh itu, adalah menjadi tanggungjawab seorang janda untuk menghabiskan masa iddah ini di rumahnya sebanyak mungkin. Dia tidak dibenarkan menghiasi dirinya, mengambil bahagian dalam acara sosial atau meninggalkan rumah tanpa perlu dalam tempoh itu.

“Selama masa iddah, seorang janda boleh pergi ke kubur suaminya untuk berdoa, dengan syarat kubur itu berada di kota tempat janda itu tinggal. Lebih-lebih lagi, jika dia harus pergi ke doktor, dia akan dibebaskan kerana keterpaksaan. Begitu juga, jika kehidupan keluarga seorang janda bergantung pada pekerjaannya atau dia tidak mempunyai pengaturan lain untuk membawa anak-anak ke sekolah dan membawanya kembali atau melakukan belanja, maka semua keadaan ini akan memberikan pengecualian kepadanya kerana terpaksa.

“Dalam hal seperti itu, dia harus terus bekerja dan pulang setelah menyelesaikan pekerjaan. Itulah tahap maksimum kebenaran untuk meninggalkan rumah di bawah keterpaksaan dan keperluan. Dia tidak dibenarkan untuk mengambil bahagian dalam perjumpaan atau program sosial. Oleh itu, tidak ada yang dibenarkan memperkenalkan perkara baru dalam Syariah atau membuat inovasi.”

Adakah seseorang dibenarkan untuk berbohong dalam keadaan tertentu?

Huzoor (atba) diminta bimbingan mengenai ahadith, yang sepertinya memungkinkan berbohong semasa perang atau untuk mendamaikan pasangan suami isteri atau orang lain yang bertengkar.

Dalam surat bertarikh 28 Januari 2019, Huzoor (atba) memberikan panduan berikut:

“Dalam Al-Quran dan hadis yang sahih, berbohong disebut أكْبَرُ الْكَبَائِرِ, itu adalah” salah satu yang paling besar di antara dosa-dosa besar ” dan Nabi Suci (saw) telah berulang kali menasihati kita untuk menjauhinya.

“Mengenai riwayat yang disebutkan dalam suratmu, satu riwayat tersebut telah dicatat dalam Sahih al-Bukhari dan Sahih Muslim dan diceritakan oleh Hazrat Umm Kulthum (ra) binti Aqaba. Kata-kata narasi itu berhati-hati dan memerlukan penafsiran. Kata-kata riwayatnya adalah seperti berikut:

لَيْسَ الْكَذَّابُ الَّذِي يُصْلِحُ بَيْنَ النَّاسِ وَيَقُولُ خَيْرًا وَيَنْمِي خَيْرًا

“Orang yang mengatakan dan mempromosikan kata yang baik demi perdamaian antara orang bukanlah pembohong.

“Contohnya adalah ketika pendamai menyampaikan kepada satu pihak perkara baik yang telah diperkatakan oleh pihak lain mengenai mereka dan tetap diam mengenai apa yang telah dikatakan terhadap pihak itu. Pendamai seperti itu tidak boleh disebut pembohong.

“Sunan al-Tirmidhi telah mencatat riwayat ini sebagaimana yang diriwayatkan oleh Hazrat Asmara binti Yazid dengan kata-kata berikut:

لَا يَحِلُّ الْكَذِبُ إِلَّا فِي ثَلَاثٍ يُحَدِّثُ الرَّجُلُ امْرَأَتَهُ لِيُرْضِيَهَا وَالْكَذِبُ فِي الْحَرْبِ وَالْكَذِبُ لِيُصْلِحَ بَيْنَ النَّاسِ

‘Tidak sah berbohong kecuali dalam tiga kes; sesuatu yang suami katakan kepada isterinya untuk menyenangkan hatinya, berbohong semasa perang dan berbohong untuk mewujudkan kedamaian antara orang-orang.’

“Pertama, riwayat Sunan al-Tirmidhi ini tidak dapat diterima kerana bertentangan dengan perintah yang jelas dari Al-Quran dan riwayat lain dari kalangan ahadith sahih. Kedua, Islam tidak pernah membenarkan berbohong dalam keadaan apa pun. Sebaliknya, ia mengajar untuk tidak meninggalkan kebenaran walaupun dengan mengorbankan nyawa seseorang.

“Hazrat Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan juga telah membimbing kita dalam hal ini. Oleh itu, sambil menanggapi tuduhan yang sama yang dikemukakan oleh seorang Kristian, Huzoor (as) menulis dalam bukunya, Nur-ul-Quran No. 2:

‘Al-Quran menganggap ucapan palsu itu mirip dengan penyembahan berhala, seperti yang dinyatakan oleh Allah Yang Mahatinggi:

فَاجْتَنِبُوا الرِّجْسَ مِنَ الْأَوْثَانِ وَاجْتَنِبُوا قَوْلَ الزُّورِ

Oleh itu, “Jauhi kekejian berhala dan menjauhi semua kata-kata tidak benar.”] ... Faktanya adalah bahawa tidak ada hadis yang membenarkan berbohong sama sekali; sebaliknya, kata-kata berikut terdapat dalam sebuah hadis:

ان قتلت وأحرقت

‘[“(Beritahu yang sebenarnya) walaupun anda dibunuh dan dibakar.”] ... Lebih-lebih lagi, jika mengandaikan ada hadis yang bertentangan dengan Al-Quran dan hadis yang sahih, ia tidak akan dianggap patut diberi perhatian kerana kami hanya menerima ahadith yang tidak bertentangan dengan ahadith yang sahih dan Al-Quran.

“Sesungguhnya, dalam beberapa hadis, terdapat petunjuk tentang izin tauriyah. Untuk menanamkan kebencian terhadap amalan ini, ia disebut kizb [kepalsuan]. Apabila orang yang jahil dan bodoh menemui perkataan seperti itu [iaitu kizb] dalam hadis, ia hanya digunakan untuk menyampaikan makna dengan cara yang sederhana, dia mungkin mengambil istilah kizb dalam erti harfiahnya. Itu kerana dia tidak menyedari perintah tegas dalam Islam bahawa kepalsuan dianggap sebagai kekotoran, tidak sah dan mirip dengan syirik. Akan tetapi, tauriyah, yang bukan kizb (kebohongan) itu sendiri tetapi menyerupai kizb, telah diizinkan untuk orang biasa setelah mereka dipaksa. Namun, walaupun demikian, dinyatakan bahawa mereka yang bahkan menjauhi penggunaan tauriyah memiliki keunggulan moral yang lebih besar… Meskipun demikian, walaupun demikian, terdapat banyak hadis lain yang menjadi bukti bahawa tauriyah bertentangan dengan standar kebenaran yang tinggi dan bahawa kebenaran yang jelas adalah lebih baik, walaupun seseorang dibunuh atau dibakar sebagai akibatnya.” (Nur-ul-Quran No. 2, Ruhani Khazain, Jilid 9, hlm. 403-405)

“Oleh itu, tidak boleh diterima untuk mempercayai bahawa berbohong dibenarkan dalam hadis mana pun. Oleh itu, jika ada cara mendamaikan ahadith ini agar sesuai dengan Al-Quran dan sunnah, maka kita akan menerima ahadith ini. Jika tidak, kami tidak akan menganggap ahadith ini layak diterima kerana mereka bertentangan dengan ajaran Al-Quran dan Utusan Allah yang jelas.”

Mengunjungi masjid dan membaca Al-Quran semasa haid

Mengenai pertanyaan seorang wanita mengenai wanita haid yang datang untuk duduk di masjid atau membaca Al-Quran semasa haid, Huzoor (atba), dalam suratnya bertarikh 13 March 2019, memberikan arahan berikut:

“Ada perbedaan pendapat mengenai dua masalah ini di antara fuqaha [para ahli hukum] dan ulama lain. Para penatua agama yang dinilai juga telah memberikan pelbagai tanggapan terhadap perkara ini berdasarkan pemahaman mereka tentang Al-Quran dan ahadith. Begitu juga, dari segi buku-buku Jamaat, terdapat jawapan yang berbeza dari Khulafa-e-Ahmadiyyat dan [oleh itu] dari para sarjana Komuniti.

“Mengingat kitab suci Al-Quran, hadits Nabi Suci (saw)dan petunjuk dari Hazrat Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan, kedudukan saya mengenai tilawah Al-Quran oleh wanita haid adalah bahawa seorang wanita dapat mengulangi bahagian-bahagian Al-Quran yang sebelumnya dihafal dengan cara zikir [iaitu zikir dan renungan] di hatinya semasa haid. Lebih-lebih lagi, dia dapat, jika perlu, juga memegang Al-Quran menggunakan sehelai kain yang bersih dan dapat membaca sebahagiannya untuk memberi rujukan atau mengajarnya kepada anak-anak. Namun, dia tidak dapat membacanya seperti yang dilakukan secara teratur.

“Begitu juga, seorang wanita tidak dibenarkan membaca Al-Quran secara teratur semasa haid dengan menggunakan komputer dan lain-lain walaupun dia tidak secara fizikal memegang Al-Quran. Namun, dia dapat membaca Al-Quran di komputer dan lain-lain, misalnya, untuk mencari rujukan atau memberikan rujukan kepada seseorang. Tidak ada masalah dengan itu.

“Semasa haid, seorang wanita boleh pergi ke masjid untuk mengambil sesuatu atau meletakkan sesuatu di sana, tetapi dia tidak boleh pergi dan duduk di sana. Sekiranya ini dibolehkan, mengapa Nabi Suci memerintahkan wanita yang sedang haid yang biasa mengambil bahagian dalam Idul Fitri untuk menjauhkan diri dari kawasan solat? Oleh itu, wanita tidak dibenarkan duduk di masjid dalam keadaan itu.

“Sekiranya seorang wanita datang ke masjid di negeri ini, atau seorang gadis datang ke masjid bersama ibunya dalam keadaan seperti itu, atau jika seseorang tiba-tiba mula haid, maka dalam semua kes ini, wanita dan gadis seperti itu tidak dibenarkan duduk kawasan solat di masjid. Sebaliknya, pengaturan harus dibuat untuk mereka duduk di tempat yang tidak ada solat.”

Tugas ibu-ibu Ahmadi dan pentadbiran Lajna Imaillah

Semasa mulaqat maya amila nasional Lajna Imaillah Kanada dengan Hazrat Khalifatul Masih V (atba), yang diadakan pada 16 Ogos 2020, Huzoor (atba) menarik perhatian ahli amila kepada pelbagai aspek tarbiyat dan memberi mereka petunjuk berikut:

“Didik para ibu agar mempunyai hubungan mesra dengan anak perempuan mereka yang belajar di sini. Sekiranya ibu-ibu tidak mengetahui sepenuhnya pendedahan mereka di luar universiti dan kolej, maka mereka harus dibantu oleh anda [pentadbiran Lajna Imaillah]. Namun, walaupun begitu, mereka juga harus terus menjalin hubungan dengan anak perempuan mereka.

“Sebaliknya, didiklah para gadis, bahawa apa pun pendidikan yang mereka capai, janji mereka untuk selalu mendahulukan kepercayaan mereka terhadap perkara-perkara duniawi harus diingat. Dan apakah itu? Mereka seharusnya tidak hanya terbenam sepenuhnya dalam masalah duniawi. Mereka juga harus disedari bahawa setelah datang ke sini, Allah Yang Maha Esa memberkati mereka dari segi duniawi dan cara yang betul untuk benar-benar bersyukur kepada-Nya kerana berkat-berkat itu adalah dengan melekat pada iman sebanyak mungkin.

“Isu ini kebanyakannya berkaitan dengan budak lelaki. Oleh itu, terdapat keperluan untuk tarbiyat oleh ibu kerana anak lelaki juga berada di bawah pengaruh ibu mereka sehingga usia 15 tahun atau sekurang-kurangnya sehingga mereka berusia 13 hingga 14 tahun. Kemudian sekali lagi, ada keperluan lebih lanjut atau tarbiyat oleh ibu kerana tanggungjawab bapa untuk melakukan tarbiyat juga harus dipikul oleh mereka. Ini berlaku kerana terdapat kekurangan tarbiyat di kalangan lelaki.

“Saya tidak mengatakan bahawa mereka memiliki pemerintahan bebas untuk melakukan sesuka hati dan hanya wanita yang menjalankan semua tanggungjawab. Lelaki juga memikul tanggungjawab. Namun, anda juga harus menghadapi cabaran ini dari segi tarbiyat agar anda dapat melatih anak-anak lelaki yang berusia lebih muda, iaitu usia Atfal, sedemikian rupa sehingga ketika mereka menjadi Khuddam, mereka melekat pada Jamaat. Begitu juga, ketika gadis-gadis masuk ke Lajna dari Nasirat, mereka harus melekat pada Jamaat.

“Mengingat pengaruh persekitaran masyarakat ini, di mana perkara-perkara tertentu diajarkan secara eksplisit dan persoalan tertentu diajukan secara eksplisit, anda harus menjawab pertanyaan mereka secara terbuka. Cara untuk melakukannya ialah ini; buat tinjauan dan buat soal selidik dan hantarkan ke setiap majlis [bab tempatan]. Beritahu gadis-gadis itu bahawa mereka tidak perlu meletakkan nama mereka. Mereka harus mengemukakan apa sahaja pertanyaan yang ada di fikiran mereka mengenai agama atau dunia, atau tentang perbezaan antara keduanya, atau keraguan yang mereka miliki. Kemudian, cubalah menjawabnya di peringkat Lajna di forum yang berbeza. Dan hantar mereka ke sini kepada saya. Kami juga dapat menghasilkan program di sini dan dapat menjawabnya di MTA juga. Kemudian, sebuah studio MTA juga telah didirikan di sana sekarang. Anda boleh menghasilkan program di sana dengan berkoordinasi dengan MTA. Lajna boleh membuat program dan memberi jawapan kepada soalan-soalan tersebut tanpa menyebut nama. [Anda boleh katakan] isu-isu seperti itu dibahaskan di dunia sekarang. Ini adalah persoalan yang timbul dan disebabkan oleh itu, pemikiran beberapa gadis kita juga tercemar, dan anda boleh membincangkan bagaimana kita dapat membersihkannya. Terdapat beberapa perkara yang boleh anda bincangkan secara terbuka di MTA dan beberapa perkara yang anda tidak boleh, yang harus dijawab pada tahap peribadi. Kemudian, soalan tanpa nama yang anda terima dapat disiarkan di Internet dengan membuat forum seperti itu di mana soalan-soalan tersebut dapat dijawab untuk tarbiyat. Jadi pada masa kini, terdapat banyak cabaran besar yang dilemparkan oleh media dan orang lain kepada kita pada era ini untuk menimbulkan keraguan.

“Kemudian, atas nama apa yang disebut pendidikan, sebilangan gadis yang menganggap mereka berpendidikan tinggi, percaya bahawa mungkin ajaran Islam sangat mundur, walaupun hari ini, tidak ada ajaran agama lain dibandingkan dengan ajaran Islam yang moden dan dapat menyesuaikan diri dengan zaman.” 

Comments

Popular posts from this blog

Pada Majlis Ijtema Khuddam-ul-Ahmadiyya Pertama

Hanya dalam Islam kita dapati piawaian keadilan mutlak

Majlis Ansarullah USA bertemu Hadzur (atba) di Islamabad