Jawapan Huzur kepada Isu-Isu Harian – Bahagian 56: Menyembunyikan amal soleh, berbuka puasa dengan sengaja, fidyah, mengahwini cerai dengan saudara lelaki, cabut gigi emas si mati, perniagaan kedai kecantikan, takbirat hari raya Aidilfitri, sifat kebapaan

Jawapan kepada Isu-Isu Harian – Bahagian 56: Menyembunyikan amal soleh, berbuka puasa dengan sengaja, fidyah, mengahwini cerai dengan saudara lelaki, cabut gigi emas si mati, perniagaan kedai kecantikan, takbirat hari raya Aidilfitri, sifat kebapaan.

16 Jun 2023

Kemas Kini Terakhir pada 17 Jun 2023

Terjemahan Musa Bin Masran

 

Panduan mengenai isu-isu asas Islam yang Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba), telah diberikan dalam pelbagai kesempatan dalam surat-menyurat bertulisnya dan semasa program MTA diterbitkan secara rasmi untuk manfaat semua orang.

Menyembunyikan atau menghebahkan perbuatan baik

Seorang mubaligh […] menulis surat kepada Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba), bertanya tentang menyembunyikan perbuatan baik sukarela [nawafil] daripada manusia. Dia menyatakan bahawa dia tidak mencari fatwa agama formal, atau fatwa, tetapi lebih menginginkan pandangan peribadi Huzur (atba). Huzur-e-Anwar (atba), dalam suratnya bertarikh 11 Mei 2022, memberikan jawapan berikut kepada pertanyaannya:

“Satu perkara asas di sini ialah anda, walaupun seorang mubaligh Jamaat, telah meminta pendapat peribadi saya dan bukannya keputusan agama, atau fatwa. Saya pasti hanya akan mengatakan apa yang betul dan selari dengan ajaran Islam. Ia bukan sahaja mencerminkan pandangan peribadi saya tetapi akan selaras dengan fatwa Jamaat.

“Setakat soalan anda, Islam melarang mengintip urusan orang lain. Oleh itu, tidak ada orang lain yang berhak untuk mencucuk hidung mereka ke dalam fitrah puasa seseorang yang dilakukan kerana Allah Taala dan bertanya sama ada ia adalah sunat atau bertujuan untuk mengimbangi puasa fardu yang tertinggal.

“Lebih-lebih lagi Islam telah mengarahkan umatnya untuk beramal baik secara terbuka mahupun tertutup. Pelbagai cara ibadah Islam merangkumi tindakan terang-terangan dan tersembunyi, dan kedua-dua jenis amal soleh mempunyai kelebihan tersendiri. Sebagai contoh, Allah Ta'ala berfirman dalam Al-Qur’an mengenai korban kewangan:

“‘Jika kamu bersedekah secara terang-terangan, itu adalah baik, tetapi jika kamu bersedekah secara sembunyi-sembunyi kepada orang-orang miskin, itu lebih baik untuk diri kamu sendiri.’ (Surah Al-Baqarah, 2: 272)

“Beliau menyatakan lagi:

“‘Orang-orang yang membelanjakan hartanya pada jalan Allah pada waktu malam dan siang, secara sembunyi dan terang-terangan, mereka mendapat pahala di sisi Tuhan mereka; tidak ada ketakutan terhadap mereka dan tidak pula mereka bersedih hati.’ (Surah Al-Baqarah, 2: 275)

“Al Masih Mau’ud, membandingkan perintah Al-Qur’an untuk melaksanakan kedua-dua perbuatan kebaikan yang terbuka dan tersembunyi dengan ajaran Injil dan menjelaskan hikmahnya, menyatakan:

“‘Begitu juga, Injil memerintahkan supaya kamu tidak melakukan perbuatan baik supaya ia dilihat oleh orang lain. Tetapi, Al-Qur’an mengingatkan agar tidak menyembunyikan semua tindakan anda daripada orang lain. Sebaliknya, apabila kebijaksanaan menentukan, lakukan tindakan tertentu secara rahsia apabila anda menganggap ia lebih baik untuk jiwa anda, dan tunjukkan tindakan tertentu apabila anda percaya ia akan memberi manfaat kepada orang lain secara umum. Oleh itu, anda akan mendapat dua ganjaran, dan sebagai akibat daripada tindakan anda, orang-orang yang lebih lemah yang mendapati sukar untuk mengumpulkan keberanian untuk melakukan perbuatan yang baik, mungkin mendapat inspirasi untuk mengikuti teladan anda. Allah telah menghuraikan hikmah ajaran ini dalam Firman-Nya سِرًّا وَّ عَلَانِيَةً. Maksudnya, lakukan perbuatan baik secara sembunyi dan terang-terangan. Ini bermakna bahawa seseorang bukan sahaja harus menasihati orang lain secara lisan tetapi juga menggalakkan melalui teladan. Kata-kata semata-mata tidak selalunya memadai dalam setiap situasi; contoh praktikal seseorang sering memberi kesan yang lebih besar kepada orang lain.’ (Kashti-e-Nuh, Ruhani Khazain, Jilid 19, hlm. 31-32)

“Oleh itu, jika niat orang yang melakukan kebaikan itu murni, iaitu niatnya supaya orang lain juga dapat diilhamkan oleh perbuatan kebaikan yang terbuka ini, atau jika perbuatan kebaikannya secara tidak sengaja menjadi jelas kepada orang ramai, maka tidak perlu. bimbang atau menggunakan alasan untuk menyembunyikan kebaikan ini. Ini kerana Nabi Suci (saw) telah berpesan bahawa pahala dan siksa perbuatan manusia bergantung pada niat orang yang melakukan kebaikan. (Sahih al-Bukhari, Kitab bad'i l-wahy) Walau bagaimanapun, orang seperti itu hendaklah terus berdoa kepada Allah Ta’ala agar Dia melindunginya daripada serangan syaitan, supaya bukannya kemunafikan dan kesombongan, sikap merendah diri dan tunduk diterapkan dalam dirinya, dan bahawa perbuatan baiknya yang terang-terangan juga memberi orang lain kemampuan untuk melakukan perbuatan baik, supaya dia juga boleh mengambil bahagian dalam pahala perbuatan baik mereka, kerana Nabi saw juga telah bersabda:

إِنَّ الدَّالَّ عَلَى الْخَيْرِ كَفَاعِلِهِ

“'Sesungguhnya orang yang memberi petunjuk kepada orang lain untuk beramal adalah seperti orang yang mengerjakannya.' (Sunan at-Tirmidzi, Kitab al-'ilmi 'an rasulillahsa, Bab ma ja'a 'ad-dal-lu 'ala l-khayri ka fa'ilihi')”

Kaffarah untuk berbuka puasa dengan sengaja

Seseorang dari India menulis surat kepada Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba), menceritakan pelbagai kesilapan dan kekurangannya berkenaan dengan janji yang dia buat kepada Tuhan Yang Maha Esa dan ketidakpatuhannya terhadap puasa Ramadan. Dia meminta petunjuk mengenai penebusan kesalahan ini dan atta. Pada pandangan kami, iman tanpa usaha peribadi [mujahadah] tidak penting. Melepaskan diri daripada tanggungjawab yang dikurniakan Allah kepada kita dengan cara ini adalah dosa besar. Allah Ta'ala telah berfirman bahawa Dia hanya akan membimbing mereka yang berusaha di jalan-Nya [Surah al-'Ankabut, 29: V.70].' (Badr, No. 43, Vol. 6, 24 Oktober 1907, hlm. 3)

“Jadi, pada asasnya, jika ada beberapa puasa Ramadan yang ditinggalkan kerana beberapa (sebab) uzur yang sah, ini hendaklah dibuat selepas uzur itu telah berhenti, dan jika seseorang itu mempunyai kemampuan, fidyah juga boleh dibayar kerana tidak dapat berpuasa pada bulan Ramadan.

“Jika seseorang selama-lamanya tidak mempunyai kekuatan untuk mengqadha puasa ini, maka menurut ayat لَا يُکَلِّفُ اللّٰہُ نَفۡسًا اِلَّا وُسۡعَہَا ‘Allah tidak membebani jiwa seseorang melainkan kemampuannya.’ (Surah al-Baqarah, 2:282:) , orang seperti itu akan dimaafkan di sisi Allah Ta'ala. Jika mereka mempunyai kekuatan untuk membayar fidyah sebagai ganti puasa ini, maka hendaklah mereka melakukannya, dan jika mereka tidak mempunyai kemampuan untuk membayar fidyah sekalipun, mereka tetap akan dimaafkan dalam perkara ini di sisi Allah Taala. Peraturan yang sama akan dikenakan kepada wanita hamil dan menyusu.

“Sekiranya seseorang itu telah meninggalkan puasa lebih dari satu bulan Ramadan kerana alasan yang sah dan, kemudiannya, Allah memberkati mereka dengan kemampuan untuk berpuasa selepas masa uzur ini, mereka hendaklah berusaha untuk mengimbangi puasa yang ditinggalkan ini secara beransur-ansur, untuk sebaik mungkin. Namun begitu, terdapat tafsiran yang berbeza-beza mengenai ibadat puasa yang ditinggalkan melebihi satu tahun Ramadan. Sesetengah fuqaha berpendapat bahawa puasa yang tertinggal dari tahun-tahun sebelumnya tidak boleh dilakukan pada tahun-tahun berikutnya. Walau bagaimanapun, Hazrat Musleh-e-Maud (ra) telah memberikan panduan yang berbeza mengenai perkara ini. Dia menasihati:

“‘Saya ingin menasihati masyarakat bahawa ahli yang tidak menunaikan semua puasa Ramadan hendaklah mengqadha dan menyempurnakannya kemudian, tidak kira sama ada puasa ini tertinggal kerana kecuaian, sakit, atau perjalanan. Begitu juga, jika mereka telah meninggalkan mana-mana puasa pada tahun-tahun yang lalu kerana kecuaian atau sebarang alasan yang dibenarkan oleh agama, mereka juga hendaklah berusaha untuk menyempurnakannya sebelum menghadap Allah Taala, supaya mereka boleh dimaafkan. Sebahagian fuqaha berpegang kepada kepercayaan bahawa puasa tahun sebelumnya tidak boleh dilakukan pada tahun berikutnya. Namun, saya mempunyai pandangan berbeza mengenai perkara ini. Jika seseorang tidak dapat berpuasa kerana kejahilan, maka kejahilan boleh dimaafkan. Walau bagaimanapun, jika mereka sengaja memilih untuk tidak berpuasa, sama seperti sengaja meninggalkan solat, tidak ada pilihan atau peruntukan untuk menggantikannya [qadha]. Sebaliknya, jika mereka terlepas puasa kerana terlupa atau kesilapan dalam penaakulan undang-undang, saya percaya mereka boleh mengqadhanya, dan adalah lebih baik untuk mereka melakukannya. Ya, jika mereka boleh berpuasa tetapi sengaja memilih untuk tidak, maka tidak ada qadha. Apabila mereka bertaubat, amalan mereka akan bermula semula. Akan tetapi, jika mereka tidak berpuasa kerana kecuaian, kesilapan yang disebabkan oleh akal yang cacat, atau sakit, saya percaya bahawa tidak kira berapa jauh tarikh puasa ini, mereka masih boleh diqadha'.' (Al-Fazl, No. 55, Jld 50-51, 8 Mac 1961, hlm. 2-3)”

 

Berkahwin dengan saudara lelaki yang diceraikan, cabut gigi emas orang yang telah meninggal dunia, perniagaan salon kecantikan

Seseorang dari Jordan menulis surat kepada Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V(atba), menyatakan bahawa soalan berikut telah dikemukakan di laman web mereka:

Bolehkah berkahwin dengan saudara lelaki yang telah diceraikan?

Jika seseorang telah memasang gigi emas, adakah dibenarkan untuk mencabutnya selepas kematian orang itu?

Adakah dibenarkan untuk wanita mengendalikan salon kecantikan?

Huzur-e-Anwar (atba), dalam suratnya bertarikh 6 Jun 2022, memberikan jawapan berikut kepada soalan-soalan ini:

Berkahwin dengan orang yang diceraikan oleh abang

 “Allah SWT telah menetapkan dalam Al-Qur’an, khususnya dalam Surah an-Nisa, ayat 23 hingga 25, wanita yang diharamkan nikah dengan orang Islam. Di kalangan wanita-wanita ini, tiada larangan untuk mengahwini janda atau cerai saudara lelaki. Begitu juga dalam Hadis, Nabi Suci (saw) tidak melarang mengahwini janda atau menceraikan saudara lelaki. Oleh itu, boleh berkahwin dengan balu saudara lelaki atau, jika saudara lelaki itu telah menceraikan isterinya dan masa iddah [‘iddah] yang ditetapkan dalam Al-Qur’an telah berlalu, [boleh juga berkahwin dengan] wanita seperti itu. Tidak ada larangan dalam hal ini."

Mencabut gigi emas daripada orang yang telah meninggal dunia

 “Sekiranya gigi yang diperbuat daripada emas atau perak tidak dirapatkan dan mudah dicabut, maka tidak ada masalah untuk mencabut gigi sebegitu daripada mulut orang yang telah meninggal dunia. Secara amnya, orang ramai menanggalkannya, sama seperti gigi palsu tiruan biasanya dikeluarkan dari mulut orang yang mati. Walau bagaimanapun, jika gigi diperbaiki, seperti dalam kes implan moden yang dipasang di dalam mulut dengan skru, ia menjadi sukar untuk menanggalkannya, dan ada kemungkinan untuk menunjukkan rasa tidak hormat kepada si mati. Oleh itu, gigi tidak boleh dialih keluar.”

Mengendalikan salon kecantikan

“Beroperasi atau bekerja di salon kecantikan kedua-duanya dibenarkan. Tidak ada sebab untuk tidak dibenarkan dari sudut agama, dengan syarat pertimbangan agama tertentu diambil kira: tidak boleh ada percampuran antara lelaki dan wanita, pekerja di ruang tamu hendaklah wanita, dan individu yang bersolek hendaklah juga menjadi wanita. Peruntukan penuh untuk purdah hendaklah dibuat. Solekan hendaklah dihadkan pada muka atau bahagian badan yang lain yang tidak membawa kepada ketidaksopanan apabila dicantikkan.”

Membaca takbirat dengan kuat pada hari raya Aidilfitri

Seorang mubaligh dari UK bertanya kepada Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba) sama ada dibenarkan membaca takbirat dengan kuat semasa menuju ke tapak solat Aidilfitri atau masjid pada hari raya Aidilfitri juga. Huzur-e-Anwar (atb)a, dalam suratnya bertarikh 8 Jun 2022, memberikan jawapan berikut untuk perkara ini:

“Bacaan takbirat dikukuhkan daripada amalan Nabi Suci (saw) pada kedua-dua hari raya Aidilfitri dan Aidil Adha. Satu-satunya perbezaan ialah Hadis menegaskan bahawa pada Hari Raya Aidiladha, takbirat ini dibaca dari selepas solat Subuh pada 9 Zulhijjah hingga selepas solat Asar pada 13 Zulhijah. (Sunan ad-Daraqutni, Kitab al-'idayn, Bab 1, Hadith 1754) Walau bagaimanapun, pada Hari Raya Aidilfitri, Nabi (saw) dan para sahabat lazimnya akan memulakan bacaan takbirat apabila meninggalkan rumah mereka untuk solat Aidilfitri pada waktu pagi. , dan ini akan berterusan sehingga permulaan solat hari raya. Bagaimanapun, takbirat tidak dibaca selepas solat hari raya (Musannaf Ibn Abi Shaybah, Kitab salati l-‘idayn, Bab at-takbiri ‘idha kharaja ila l-‘id). Ini adalah amalan kita juga, dan atas sebab ini, saya telah mengeluarkan surat pekeliling sebentar tadi mengingatkan ahli-ahli Jamaat bahawa takbirat juga hendaklah dibaca dari pagi hingga solat hari raya pada hari raya Aidilfitri.”

Mengatributkan diri kepada seseorang selain daripada bapanya

Seorang pelajar […] menulis surat kepada Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba), menyatakan bahawa dia ingin nama ibunya, bukannya bapanya, tertulis pada sijilnya, dan meminta kebenaran untuk ini. Huzur-e-Anwar (atba, dalam suratnya bertarikh 8 Jun 2022, memberikan jawapan berikut kepada pertanyaannya:

“Tidak dinafikan kedua-dua ibu bapa memainkan peranan yang sama dalam melahirkan dan membesarkan anak. Itulah sebabnya Al-Qur’an menisbatkan anak itu kepada ibu dan bapa, seperti yang dinyatakan:

لَا تُضَآرَّ وَالِدَةٌۢ بِوَلَدِھَا وَلَا مَوۡلُوۡدٌ لَّہٗ بِوَلَدِہٖ

“‘Tiada seorang ibu pun yang akan menderita karena anaknya, dan seorang pun tidak boleh menderita karena anaknya.’ (Surah al-Baqarah, 2:234)

“Ayat ini menandakan bahawa anak adalah tanggungjawab bersama dan harta kedua ibu bapa.

“Walau bagaimanapun, apabila ia datang untuk memanggil kanak-kanak itu dengan nama seseorang, Al-Qur’an dengan jelas menyatakan:

اُدۡعُوۡھُمۡ لِاٰبَآئِہِمۡ ھُوَ اَقۡسَطُ عِنۡدَ اللّٰہِ

“‘Panggillah mereka mengikut nenek moyang mereka; itulah yang paling adil di sisi Allah.’

(Surah al-Ahzab 33: 6)

“Tidak syak lagi, jika bapa kamu tidak mengambil bahagian dalam didikan kamu dan jika dia tidak mempunyai alasan yang munasabah atas perbuatannya, dia akan bertanggungjawab di sisi Tuhan. Namun, setakat perkara duniawi, kamu akan diiktiraf sebagai keturunannya. Oleh itu, dari sudut agama, nama bapa anda haruslah yang tertera pada dokumen anda sebagai simbol keturunan anda."

(Disusun oleh Zaheer Ahmad Khan, Ketua Jabatan Rekod, Private Sekretariat, London. Diterjemah oleh The Weekly Al Hakam.) 

Comments

Popular posts from this blog

Pada Majlis Ijtema Khuddam-ul-Ahmadiyya Pertama

Hanya dalam Islam kita dapati piawaian keadilan mutlak

Majlis Ansarullah USA bertemu Hadzur (atba) di Islamabad